Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2009 - 14:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Thumbnail funktion

Jeg uploader billeder til min server til et galleri og har nogle thumbnails som bliver vist på forsiden.

Nogle der har eller kan hjælpe med at lave en funktion eller har en,hvor den laver en thumnail kopi af billedet jeg uploader?
(Størrelsen på billedet skal også blive mindre).
Det må gerne kræve en server component, bare den er gratis eller meget billig.. ;-)

Håber i kan hjælpe..

Mvh.
Henrik
Avatar billede mortvader Nybegynder
29. januar 2009 - 17:33 #1
Jeg vil anbefale www.aspjpeg.com

Eksempel derfra:

Set Jpeg = Server.CreateObject("Persits.Jpeg")
' Open source image
Jpeg.Open "c:\path\myimage.jpg"

' New width
L = 100

' Resize, preserve aspect ratio
Jpeg.Width = L
Jpeg.Height = Jpeg.OriginalHeight * L / Jpeg.OriginalWidth

' create thumbnail and save it to disk
Jpeg.Save "c:\path\thumbnail.jpg"
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2009 - 18:10 #2
Den koster 195$ og det er jo også en slat desværre. Har rigelig stor regning i forvejen på min server, så vil helst ikke have flere udgifter.

Har brugt den før da jeg var på et webhotel, men nu har jeg fået min egen dedikeret server og skal selv betale for det.. :-(

Men ellers tak...

PS. Ellers genialt og meget nemt at bruge.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2009 - 15:48 #3
Dimac's W3 Image er forholdsvis billigt og utrolig nemt at bruge?
Det kan desværre ikke lade sig gøre at lave fysiske thumbnails uden et billedkomponent.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2009 - 19:31 #4
Okay, tak for det.
Den vil jeg lige kigge på.. :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2009 - 10:37 #5
Hey.
Hmmm.. synes ikke direkte jeg kan se der er noget thumbnail funktion i den, er det noget du har prøvet at lave med den?
Mvh.
Henrik
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2009 - 18:34 #6
ja det har jeg da.

der er ingen direkte funktion der hedder thumbnail() ;)
det er med at være lidt kreativ:

imageObject.loadimage(Fulde fysiske sti til billedet)
imageObject.stretch cInt(Thumbnailhøjde), cInt(Thumbnailhøjde)
imageObject.saveimage Fulde fysiske sti til det nye thumbnail, "JPG", 24

Linie 1: loader det store billede
Linie 2: skalere billedet til den nye størrelse (fx 100, 100) cLng() bruger jeg blot til at fastslå at her er tale om et tal, og ikke en streng :)
Linie 3: gemmer billedet i en ny sti, i formatet JPG.

Det hele står faktisk også i W3 Images brugermanual som findes på deres hjemmeside (kan googles).
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2009 - 10:05 #7
Okay, ja det lyder jo til det kan bruges.. Dvs. den ændre også størrelse (bytes) på billedet? Det er også ret vigtigt.. :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2009 - 16:37 #8
den ændre biledet fysisk.. det er derfor der kræves et komponent, ellers kunne du blot bruge html kode :)

laver selv cms systemer for kunder, og dermed også gallerifunktioner. en kunde har uploaded følgende billede vha galleriet:
http://tudserne.dk/filearchieve/image/gallery/34/Tudse%20kopi.jpg
og galleriet har så automatisk lavet følgende thumbnail:
http://tudserne.dk/filearchieve/image/gallery/34/thumbnails/Tudse%20kopi.jpg

størrelsen er gået fra 337px × 355px (50.54 KB) til 100px × 100px (5.44 KB)

Det er en mærkbar forskel, især når man skal lave billedoversigter, ellers kan det tage en halv time at loade et helt galleri :o)
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2009 - 17:25 #9
Evt luk spørgsmålet ved at give points?:)