Avatar billede lk1218 Nybegynder
27. januar 2009 - 18:07 Der er 6 kommentarer

Sammenlign to værdier og retunere værdien hvis ens

Hej

Jeg skal sammenligne to værdier fra to forskellige felter i hver sin kolonne med hinanden. Hvis værdierne er ens skal de retuneres til felt.

problmet er at kolonnerne hvor jeg skal sammenligne hele tiden er "aktive" - de bliver længere og længere og det er kun de to "sidte" værider fra hver kolonne jeg skal tjekke.
Hvordan får jeg en formel der tager højde for at der hvor den skal "kigge" er ændret fra sidte gang.

Nu er det f.eks. E5 og D6 der skal tjekkes op imod hinanden.
Næste gang vil det være E6 og D7 (men altså kun hvis E6 og D7 netop har fået en værdi - lige nu er de blot "tomme" E6 er tom D7 er = nul (pga. en formle som ikke er udregnet endnu)

Håber det giver mening. Det er svært at beskrive. Jeg kan evt. sende excel arket via e-mail hvis du vil se hvad jeg mener. Jeg kan fanges på telefon 2095 8283 eller larskudsk@mac.com

På forhånd tak

Mvh

Lars Kudsk
Avatar billede lerskov Praktikant
27. januar 2009 - 21:05 #1
Indsæt denne i program koden.

Den sammenligner de 2 sidste værdier i kolonne "a" & "c". hvis de er ens indsætter den værdien værdien til højre for nederst værdi i kolonne "c". Makroen kører hvergang der indtastes i kolonne "c", derfor er det vigtigt at taste i "a" først og derefter "c".

Håber det giver mening

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("c:c")) Is Nothing Then

    Sheets("ark1").Range("a65000").Select
    Selection.End(xlUp).Select
    kol1 = ActiveCell.Value

    Sheets("ark1").Range("c65000").Select
    Selection.End(xlUp).Select
    kol2 = ActiveCell.Value

    If kol1 = kol2 Then
    With ActiveCell
    .Offset(0, 1).Value = kol2
    End With
    End If
End Sub
Avatar billede lk1218 Nybegynder
28. januar 2009 - 09:18 #2
Jeg er ikke så stækr i Makro. Hvordan sætter jeg denne formel ind?

De to kolonner der tjekkes mod hinanden er d og e og i kolonne D er der følgende formel for at tjekke op imod kolonne E: =HVIS(E6<>" ";E6;"")

Men faktisk er det blot kolonne E der hele tiden skal hentes over i det der hedder "Status". Kolonne E bliver så længere og længere. og det er det der egentlig er mit problem.

Ring evt. 2095 8283 og så kan jeg evt. sende mit ark.
Avatar billede lerskov Praktikant
28. januar 2009 - 09:28 #3
prøv at sende den til

Anders.lerskov ( snabela )gmail.com
Avatar billede lk1218 Nybegynder
28. januar 2009 - 09:36 #4
Jeg har fundet en anden løsning uden makro.
Avatar billede lerskov Praktikant
28. januar 2009 - 09:37 #5
Det er bare i orden..

Hav en god dag.
Avatar billede mch Nybegynder
29. januar 2009 - 18:12 #6
=HVIS(I8=J8;I8. sad jeg lige og fandt ud - inden jeg opdagede, du havde fået svar. Husk at markere at spm ER besvaret, så man ikke bruger tid på det:).
MCH