Avatar billede pongobear Nybegynder
26. januar 2009 - 10:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Skabelse af ny tabel hvor dubletter er fjernet

Jeg har en tabel, som indeholder en del kolonner. Indholdet af rækkerne er desværre i mange tilfælde ens, bortset fra ID. Jeg ønsker at skabe en hel ny tabel baseret på den gamle, men hvor dubletter er fjernet.

Jeg har forsøgt at bruge Distinct * men det har ingen effekt, da ID er unik. Hvordan ser man bort fra ID?

ITumpen
Avatar billede mugs Novice
26. januar 2009 - 10:27 #1
Ved ikke at medtage id fra tebel1:

INSERT INTO tabel2 ( felt1, felt2 )
SELECT DISTINCT Tabel1.felt1, Tabel1.felt2
FROM Tabel1;
Avatar billede pongobear Nybegynder
26. januar 2009 - 10:35 #2
Men ID skal medtages i den nye tabel...
Avatar billede mugs Novice
26. januar 2009 - 11:22 #3
Hvis id skal medtages, hvordan ved Access så, hvilken ID der skal med?

Eksempel:

ID  Felt1
1    a
2    aa
3    a

Er det ID 1 eller ID 3 der skal med i den nye tabel?

Alternativt ka du slette dubletter i tabellen, men igen hvilket ID skal slettes?
Avatar billede pongobear Nybegynder
26. januar 2009 - 12:24 #4
Det er i princippet lige meget, om det er 1 eller 3. Er der alternativer?

Kan man skabe den nye tabel uden ID, og bruge den første tabel (som har ID) til at koble ID'er på? Dette giver vel samme problem, for hvilke ID skal kobles på!

Okay, det er tricky. Men der må da være en løsning til denne type udfordring! :-)
Avatar billede pongobear Nybegynder
26. januar 2009 - 13:32 #5
Jeg har selv fundet en løsning. Man kan bruge min(ID), som tilsyneladne viser første linje (med ID) for de dublikerede linjer.

ITumpen.
Avatar billede mugs Novice
26. januar 2009 - 13:37 #6
Selvfølgelig er der en løsning. Prøv at min første INSERT, og derefter denne UPDATE:

UPDATE Tabel1 INNER JOIN tabel2 ON Tabel1.felt1 = tabel2.felt1 SET tabel2.id = Tabel1!id;