Avatar billede thth Nybegynder
24. januar 2009 - 21:54 Der er 20 kommentarer

XP kan IKKE finde min HD ved Installation - SATA

Hej alle jer eksperter -----

Jeg har lige formateret min HD på min laptio HP 8510p og skulle installere en ny XP.

Jeg kommer igennem til jeg skal trykke ENTER for at installere og så kan XP ikke finde min HD.

Jeg mener at have fundet ud af at det er et problem med SATA drivere men jeg kan ikke finde nogen. kan ikke fidne ud af at få dem Installeret, idet jeg IKKE har et FLOPPY drive og kan ikke fidne ud af det med at Slipstreame.

Det er en Seagate HD der sidder der i .. 120 GB sata ST 9120822AS 5400 rpm.

Så jeg prøvede DiskWizard fra Seagate og der kan man lave en Bootable Disk og den KAN GODT FINDE MIN HD men efter at have formmateret disken og gået ud af det program..Sætter XP igen .. Ja så er vi tilbage til samme problem..

MEN .. Jeg ved at HD virker og det var formålet ..

HVAD GØR JEG... HJÆÆÆÆLP

Thomas
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2009 - 22:02 #1
Avatar billede thth Nybegynder
24. januar 2009 - 23:09 #2
Hej helgec ... Jeg har IKKE driverne og kan ikke finde dem .. Hvad gør jeg ..?

HAr ikke den originale disk fra Laptoppen var ny .....
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2009 - 00:12 #4
Hvis du vil lave en cd, hvor det hele foregår automatisk - incl. installering af sata og xp, så se her.
Kig under punktet:
(Leif Pedersen (haverslev) lavede tidligere på året et skriv om Nlite/sata og SP3...
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no12
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2009 - 07:17 #5
Der er jo også den mulighed at du kan ændre det i BIOS hvis din computer er af nyere dato - Se efter noget a.la AHCI mode enables / disables men det virker kun hvis din XP-skive har integreret SP2 / SP3
Avatar billede peet-49 Novice
25. januar 2009 - 09:12 #6
AHCI sættes til IDE i bios.
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2009 - 10:00 #7
Lidt Info ang. AHCI - når man laver et valg, så laver man tillige også et fravalg.
Med Ahci disable tricket i bios, så siger man også nej til at kunne udføre ting som kun satadiske / sata controllere kan - f.eks at køre Hot Swap og Native Command Queuing (NCQ) - hvis det er noget man skal bruge, ja så skal driveren installeres.
Avatar billede thth Nybegynder
25. januar 2009 - 10:57 #9
alle .. MANGE tak for den store respons MEN ...

Haverslev .. Har gjort som du skrev .. Hentet drivere,brugt Nlite osv ... Brændt image og prøvet igen ...

STADIG SAMME resultat ... Der indlæses drivere igenne det første at installationsprocessen (Og jeg trykekr ikke F6 ..VEL?) men når så der kommer til at skulle trykkes ENTER for at installere XP.-. Siger programmet det SAMME ..

Installations programmet fandt ingen Harddiske ......

ØV ..

SÅ er man igen på rumpetten .. HVad så ..

Har I flere gode råd

Jeg kan ikke komme ind i BIOS for den er låst med et Pasword som jeg ikke kender .. Det har den været siden jeg købte den men det har jeg ikke vidst .. Er lidt nybegynder på det her og har ikke rodet med BIOS ..

På forhånd mange tak
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2009 - 11:06 #10
Vedr. password i BIOS så slet det med RECMOS http://www.helgec.dk/password.html se helt forneden på skærmen
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2009 - 11:17 #11
Jeg vil tillade mig at sige, at du har gjort et eller andet forkert i Nlite
Nu har du ikke skrevet hvilket XP du har:
findes i - XP HOME (32bit)- XP PRO (32bit) - XP PRO (64bit)

Er du sikker på at din XP cd er med minimum SP1 ?
Er du sikker på at du vælger den rigtige SATA driver (der er forskel på 32/64Bit)
Avatar billede thth Nybegynder
25. januar 2009 - 11:46 #12
Hej ...

Det er en Windows XP Pro version .. Er den ikke 32 bit .?
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2009 - 12:14 #13
Den findes både i 32bit og i 64bit version - normalt PRO på hjemme pc 32bit, men tjek om det er den ene eller andet du har
Avatar billede thth Nybegynder
25. januar 2009 - 13:23 #14
Hvordan ser jeg det ..??
Avatar billede thth Nybegynder
25. januar 2009 - 14:30 #16
Haverslev .. Jeg beunder din tålmodighed ...;o)

Nå.. Men det er altså er 32 bit System jeg kører på ..

Så jeg downloader dend e rfil du har henvist tidliger

XP SATA driver 32Bit: (Intel SATA AHCI Controller Driver )
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=dk&prodNameId=3355680&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3355678&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=1093#113100

Og det er en EXE fil ..

Den Udpakker jeg med Total Commander så jeg få de en INF fil og andet ud.

Det hele ligger jeg i en mappe.

SÅ.. Starter
Avatar billede thth Nybegynder
25. januar 2009 - 14:33 #17
Haverslev .. Jeg beunder din tålmodighed ...;o)

Nå.. Men det er altså er 32 bit System jeg kører på ..

Så jeg downloader dend e rfil du har henvist tidliger

XP SATA driver 32Bit: (Intel SATA AHCI Controller Driver )
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=dk&prodNameId=3355680&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3355678&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=1093#113100

Og det er en EXE fil ..

Den Udpakker jeg med Total Commander så jeg få de en INF fil og andet ud.

Det hele ligger jeg i en mappe.

SÅ.. Starter jeg Nlite.. Henviser til min XP Installations disk og den uddrager noge filer til et sted jeg har vis på disken.

SÅ går jeg videre og fortæller programmet at jeg vil have drivere med over på den nye installations disk. Den spørger hvor de er og om det er enkelt filer eller noget andet.

Jeg vælger det andet (Som jeg ikke kan huske hvad er" og henviser til de filer jeg LIGE har pakket ud ..

Går videre og laver et image, brænder det og kører installationen.

Lader bare det hele køre UDEN at trykke F6 eller andet ..

Korrekt .?

Er der andre en DEN ENE ENKELTE DRIVER der skal med på det her tidspunkt ..???
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2009 - 15:24 #18
Hvis ikke "haverslev" vender tilbage kunne du jo overveje mit link 24/01-2009 22:02:39 det virker faktisk, men valget er dit
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2009 - 20:14 #19
Til det du skriver 25/01-2009 14:33:25
Ja, blot du er sikker på at det er den korrekte driver du vælger
"er der andre en DEN ENE ENKELTE DRIVER der skal med på det her tidspunkt ..???"
Nej, der er ikke andre drivere der er nødvendige for at installere XP
Avatar billede haverslev Novice
30. november 2009 - 09:51 #20
Kan der lukkes her ?
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3