Avatar billede krel Nybegynder
22. januar 2009 - 20:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

mouseover på flere <td>'er

Hej Eksperter ( ! )

Jeg sidder og roder i noget kode og kunne godt tænke mig (hvis det er muligt) at når man føre musen over en <td> så skifter baggrundsfarven på to <td>'er.

Jeg har tidligere lavet noget ala det samme (med hjælp herinde fra) blot med billeder så tænke det er noget ala det samme, så jeg har prøvet med noget af det kode derfra - dog uden held.

rent kode ser det sådan ud: (simpelt eks)

<tr>
<td style="onmouseover="this.style.backgroundColor='#ff6600';this.style.color='#ffffff'
  • " id="01"><td>
  • </tr>
    <tr>
    <td style="" id="02"><td>
    </tr>

  • Her skal der så en kode der gøre præcis det samme for td'en med id=02 - altså når musen er over td'en med id=01

  • Her er lige mit eks med billederne:
    [...] document.getElementById('lille_menu1').setAttribute('src','01/10.png') [...]

    Der er selvfølgelig både noget før og efter denne lille streng derfor disse [...]

    håber også gerne der evt. kunne forklares lidt i stedet for båre at klaske koden afsted..
    kan forstå at getelemntById ikke går (i hvert fald ikke som jeg prøvede det), det er vel som sådan heller ikke et element når der er tale om en <td> eller??

    mvh.

    ^_^
    Kristian
    Avatar billede lakridserne Nybegynder
    22. januar 2009 - 22:22 #1
    Td er et blokelement når man snakker html

    /lakridserne
    Avatar billede krel Nybegynder
    22. januar 2009 - 23:15 #2
    jaaah... som betyder?

    Det ikke kan lade sig gøre eller?
    Ska jeg ud i noget med getBlokElementById eller?

    Hvis du kunne uddybe lidt nærmere?

    kris
    Avatar billede lakridserne Nybegynder
    22. januar 2009 - 23:38 #3
    Nu er jeg ikke så meget inde i dhtml. Men det betyder bare at du både skal bruge start- (<td>) og sluttag (</td>)
    Avatar billede krel Nybegynder
    23. januar 2009 - 00:21 #4
    okay så så forstår jeg.

    så langt er jeg med det er mere hover-funktioner over flere forskellige td'er jeg er interesseret i så ser om der evt. ikke er andre der byder ind
    Avatar billede olebole Juniormester
    23. januar 2009 - 12:54 #5
    <ole>

    lakridserne >> Nej, om du skal bruge både start- og sluttag har intet at gøre med, om elementet er et block-level element eller ej ... og et td-element er forøvrigt ikke et block-element.

    krel >> Jeg forstår ikke, hvad du spørger om  =)

    /mvh
    </bole>
    Avatar billede roenving Novice
    23. januar 2009 - 13:11 #6
    Sæt din event på tr'en !-)

    <tr onmouseover="this.style.backgroundColor='#f60';this.style.color='#fff'">
    <td id="01"><td>
    </tr>
    <tr>
    <td style="" id="02"><td>
    </tr>
    Avatar billede roenving Novice
    23. januar 2009 - 13:12 #7
    -- og til at resette den bruger du:

    onmouseout="this.style.backgroundColor='';this.style.color='';"
    Avatar billede olebole Juniormester
    23. januar 2009 - 22:41 #8
    Ahhh ... nu tror jeg, jeg forstår ... noget af spørgsmålet  =)
    Så ville jeg lave en funktion og medsende id'et (som iøvrigt ikke må være et tal):

    <script type="text/JavaScript">
    function swap(oTd, sId) {
        var o = document.getElementById(sId);
        o.style.backgroundColor = oTd.style.backgroundColor = "#ff6600";
        o.style.color = oTd.style.color = "#fff";
    }
    </script>

    <tr>
    <td onmouseover="swap(this, 'td02')" id="td01"><td>
    </tr>
    <tr>
    <td style="" id="td02"><td>
    </tr>
    Avatar billede krel Nybegynder
    09. marts 2009 - 14:00 #9
    Fantastisk.
    Undskyld jeg først har kigget på det nu, men ar haft nogle problemer med internettet.....

    Umiddelbart kan jeg ikke se hvordan <tr> skal kunne hjælpe når det er en enkelt td jeg vil gøree det på og ikke hele rækken så har brugt ole's eksempel.

    svar = point??

      ^_^
    Kristian
    Avatar billede olebole Juniormester
    10. marts 2009 - 13:54 #10
    ;o)
    Avatar billede krel Nybegynder
    10. marts 2009 - 14:06 #11
    Jeg har fundet lidt på noget andet, men derfor skal du self. have point alligevel for din tid og ikke mindst fordi det jo kom til at virke..

    du vil måske kaste et kig på dette spm:
    http://www.eksperten.dk/spm/867262