Avatar billede tenniscamp Nybegynder
22. januar 2009 - 14:02 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Webformular - NateMail

Hejsa,

Nogen der kender til det her NateMail og hvad man gør.

jeg har downloadet det og læst manualen, men er helt blank på hvad jeg gør - altså hvordan jeg sætter selve formularen op... altså det rent tekniske..
Altså jeg har på min side brugt følgende:
<FORM method="post" action="http://www.mitsite.dk/cgi-bin/FormMail.pl"

men den formmail har ikke helt det jeg gerne vil..
Så derfor Natemail, men jeg aner ikke hvordan jeg sætter det op mht. ovenstående.. jeg har en mega lang .php fil som følger med det her NateMail, er det i den jeg laver min formular eller....

HJÆÆÆÆÆLP!!??!!
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
22. januar 2009 - 14:06 #1
ahh. tror jeg fandt ud af det..
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
22. januar 2009 - 14:54 #2
Den kunne så heller ikke det jeg skulle.. Er det helt umuligt at finde en formular som kan sende en kopi af det man udfylder til personen som udfylder.. altså en autoreply..
Avatar billede majbom Novice
22. januar 2009 - 20:04 #3
du vil have en formular og når man submitter sender den indholdet til 2 email-adresser, en som brugeren indtaster og en forud-defineret?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
22. januar 2009 - 23:12 #4
lige i øjet.. ikke mere og ikke mindre.. er det helt umuligt?
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 07:48 #5
og du kan ikke lave formularen selv?

altså:

<form action="..." method="post">
Navn: <input type="text" name="navn"><br>
Email: <input type="text" name="email"><br>
<input type="submit" value="Send">
</form>

?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 10:02 #6
Det jeg ikke kan er at få den til at sende til personen som udfylder den.

Det du har skrevet der giver mig jo ikke nogen mail til personen som udfylder
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 10:53 #7
hvad har du af kode nu?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 11:17 #8
jeg poster min kode her, men køn er den ikke.. da jeg efterhånden har forsøgt så mange ting for at få den til at virke, at der sikkert er en masse snavs i mellem.

<FORM method="post" action="http://www.tenniscamp.dk/cgi-bin/FormMail.pl">

<input type="hidden" name="recipient" value="info@tenniscamp.dk">
<input type="hidden" name="subject" value="Tilmelding til Tennis Camp">
<input type="hidden" name="redirect" value="http://www.tenniscamp.dk/tak.php">
                                  <table>
                                    <tr>
                                    <td ><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Hvilken
                                        TennisCamp</font></b></td>
                                      <td colspan="2"><select name="minSelect" id="minSelect" onchange="">
    <option value="">-- Vælg her --<br>

    <option value="KFUM">KFUM<br>
</select>

                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td ><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Barnets
                                        navn:</font></b></td>
                                      <td colspan="2"><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="Bnavn" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td ><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Adresse:</font></b></td>
                                      <td colspan="2"><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="adr" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td ><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Postnr.
                                        og by:</font></b></td>
                                      <td colspan="2"><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="post" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td ><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Alder
                                        i &aring;r</font></b></td>
                                      <td colspan="2"><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="age" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td ><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Forældrenavn:
                                        </font></b></td>
                                      <td colspan="2"><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="fnavn" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td ><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Tlf.
                                        hjemme:</font></b></td>
                                      <td colspan="2"><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="tlf" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td ><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Email:</font></b></td>
                                      <td colspan="2"><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="mail" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Antal
                                        &aring;r spillet</font></b></td>
                                      <td><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="AntalArr" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Jeg
                                        bruger str. i t-shirt</font></b></td>
                                      <td><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="str" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Jeg hørte om TennisCamp via?</font></b></td>
                                      <td><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="hvorfra" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Bemærkninger</font></b></td>
                                      <td><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="Bemaerkninger" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td><b><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Jeg er medlem af tennisklub, hvilken?</font></b></td>
                                      <td><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="Klub" type="text" />
                                        </font></td>
                                    </tr>
                                    <tr>
                                      <td ><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        <input name="nyheds" type="checkbox"  checked />
                                        </font></td>
                                      <td><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
                                        Ja, jeg vil gerne modtage nyhedsbrev om
                                        næste arrangement samt andet</font></td>
                                                                          </tr>
                                  </table>
                                  <font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1" color="990000">
                                  <input name="Send" type="submit" value="Send" />
                                  </font>
                                </FORM>
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 12:06 #9
aah okay, det er fordi du bruger et cgi-script. det ved jeg ikke om man kan fixe, men du har formentlig ikke adgang til det, da det nok er noget din udbyder står for.?

et alternativ kunne være selv at stå få mail-afsendelse og så bruge mail()-funktionen, og der kan du helt selv styre hvormange og ikke mindst hvem der skal have en mail og med hvilket indhold.
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 12:31 #10
Det lyder rigtig godt, men det er her jeg står af..
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 12:49 #11
hehe okay

start med at ret:

<FORM method="post" action="http://www.tenniscamp.dk/cgi-bin/FormMail.pl">

til:

<FORM method="post" action="sendmail.php">

og så skal du oprette en php-fil der hedder sendmail.php

den skal indeholde:

<?php

$besked = "besked\n\nNavn: ".$_POST['Bnavn']."\nAdresse: ".$_GET['adr']; //osv.

mail("din_mail_adresse", "emne", $besked);
mail($_GET['mail'], "emne", $besked);

header("location: tak.php");
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 12:50 #12
glemte lige at lukke php-tag'et

smid

?>

i bunden af sendmail.php :)
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 12:54 #13
er det alt?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 13:20 #14
der sker intet.. når jeg udfylder så er det hele fint nok.. Men der kommer bare ikke nogen mails eller noget som helst til mig.. hverken på den ene eller den anden email
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 13:47 #15
mail($_GET['mail'], "emne", $besked);

skal i hvert fald være:

mail($_POST['mail'], "emne", $besked);

sender den dig videre til tak.php?

prøv at udkommenter sen sidste linje i sendmail.php (header("loc...");
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 14:06 #16
nu virker det i hvert fald sådan, så personen der udfylder mailen får en kopi.. Så det er fedt - rigtig fedt - problemet er bare, at jeg ikke får nogen mail.

Den sender mig fint videre til tak.php - men ikke når jeg udkommenter den sidste linie, som du skriver jeg skulle prøve..

Kan jeg evt. lave en lille intro tekst også i den kopi som modtageren modtager eller er det ekstra arbejde
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 14:32 #17
$besked indeholder det som modtageren og du modtager, så hvis du vil tilføje noget til den ene kan du:

$udvidet_besked = "intro tekst, her kommer resten:\n\n".$besked;

den burde heller ikke sende dig videre, hvis du udkommentere header-funktionen.

men det er underligt at du ikke får mailen, du skriver:

mail("din_mail@dit_domain.tld", $emne, $besked);

?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 14:37 #18
jeg er ikke lige klar over hvad du mener her:

du skriver:
mail("din_mail@dit_domain.tld", $emne, $besked);
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 14:52 #19
ahh... jeg skulle i

mail("din_mail_adresse", "emne", $besked);
erstatte "din_mail_adresse" med min egen email.. så virker det..

Cool.. cool..

et sidste spørgsmål:

Jeg fik det med lidt ekstra oplysninger til at virke ved at gøre sådan her:
$besked = "Velkommen til TennisCamp, du er hermed optaget på TennisCamp\n\nNavn: ".$_POST['Bnavn']."\nAdresse: ".$_GET['adr']; //osv.

Mit spørgsmål er nu om ikke man kunne gøre noget ala det her:

$besked = "Velkommen til TennisCamp, du er hermed optaget på".$_GET['minSelect'] \n\nNavn: ".$_POST['Bnavn']."\nAdresse: ".$_GET['adr']; //osv.

Så den indsætter den camp som personen vælger i selve formularkoden her:

<td colspan="2"><select name="minSelect" id="minSelect" onchange="">
    <option value="">-- Vælg her --<br>

    <option value="KFUM">KFUM<br>
</select>
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 14:56 #20
ja det skulle der ikke være noget i vejen for..
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 15:02 #21
men er det rigtig nok det jeg har gjort?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 15:11 #22
Jeg får i hvert fald den her fejl når jeg gør som ovenstående:

Warning: Unexpected character in input: '\' (ASCII=92) state=1 in /customers/tenniscamp.dk/tenniscamp.dk/httpd.www/sendmail.php on line 3

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in /customers/tenniscamp.dk/tenniscamp.dk/httpd.www/sendmail.php on line 3
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 15:12 #23
Min kode (php) ser således ud:

<?php

$besked = "Velkommen til TennisCamp, du er hermed optaget på" $_GET['minSelect'] \n\nNavn: ".$_POST['Bnavn']."\nAdresse: ".$_GET['adr']; //osv.

mail("info@tenniscamp.dk", "emne", $besked);
mail($_POST['mail'], "emne", $besked);

header("location: tak.php");?>
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 15:14 #24
nu slettede jeg lige et punktum før $_GET['minSelect'

så koden passer til ovenstående indsat af mig 15:12:26

og nu får jeg følgende fejl

Parse error: syntax error, unexpected T_VARIABLE in /customers/tenniscamp.dk/tenniscamp.dk/httpd.www/sendmail.php on line 3
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 19:04 #25
sådan her:

$besked = "Velkommen til TennisCamp, du er hermed optaget på ".$_GET['minSelect']."\n\nNavn: ".$_POST['Bnavn']."\nAdresse: ".$_GET['adr']; //osv.
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
23. januar 2009 - 21:10 #26
hmm.. desværre ikke helt. Fejlen kommer ikke mere, hvilket jo er rigtig godt, men det valg i dropdown menuen som brugeren foretager bliver ikke vist.
Avatar billede majbom Novice
23. januar 2009 - 23:07 #27
$_GET skal osse være $_POST - det skal det alle steder, det er mig der har rodet rundt i det...
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 09:37 #28
Lækkert lækkert..

Det virker bare som det skal.. Nu er mit problem så, at jeg åbenbart ikke helt kan finde ud af at få de ting med jeg skal have.

Altså jeg mangler en forståelse for hvad der skal med, når jeg tilføjer flere elementer med $_POST

Jeg har nu forsøgt mig med:
$besked = "Velkommen til TennisCamp, du er hermed optaget på TennisCamp i ".$_POST['minSelect']."\n\nNavn: ".$_POST['Bnavn']."\nAdresse: ".$_POST['adr']"\nPostnr. og by: ".$_POST['post']."\nAlder: ".$_POST['age']; //osv.

Men det giver en fejl.. så kan du ikke prøve på god pædagoisk sans, at vise mig/forklare mig opbygningen af linien..
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 09:45 #29
nevermind.. jeg fandt ud af det... Manglede et punktum..

Giver du ikke et svar.. Det er super nice det her...

Næste opgave :D

Kunne blive at lave et script, som så kunne sende personens udfyldte data til en liste, som kunne vises på hjemmesiden - altså på min http://www.tenniscamp.dk/tak.php er der et link, hvor der står "Klik her for at se oversigt over deltagere og så kan man så se en liste over deltagere på de forskellige camps.. Det skal dog være uden al mulig database, da det ikke er muligt
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 09:58 #30
Ahh.. og så alligevel et lille problem.. når jeg har et felt/spørgsmål i min formular, med tre mulige svar.. skal jeg så have hvert af dem i min sendmail.php eller er der fix og smart måde at lave det på?
Avatar billede majbom Novice
26. januar 2009 - 10:27 #31
når du siger med 3 svarmuligheder, er det så i form af radiobuttons eller en select (dropdown) - hvor man kan vælge én ud af de mulige?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 10:45 #32
<td><font color="990000" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">
6-8 år  <input name="6-8arr" type="checkbox"/>
10-12 år  <input name="10-12arr" type="checkbox"/>
12-14 år <input name="12-14arr" type="checkbox"/>
</font></td>

Så ja, det er desværre radiobuttons..
Avatar billede majbom Novice
26. januar 2009 - 11:18 #33
det du har der er checkboxes, men hvis man kun skal kunne vælge én, vil jeg råde dig til at lave det til radiobuttons, så er det nemmere at have med at gøre og det er også mere brugervenligt...
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 11:29 #34
ja, undskyld..
det var det der var meningen..

Så ja, det er desværre checkboxes.. ok jeg kan godt lave det om til radiobuttons.. men hvordan gør jeg med henblik på min sendmail.php?

og kan du evt. hjælpe mig med mit andet problem.. den såkaldte liste..?
Avatar billede majbom Novice
26. januar 2009 - 12:37 #35
6-8 år  <input name="age" type="radio" value="6-8"/>
10-12 år  <input name="age" type="radio" value="10-12"/>
12-14 år <input name="age" type="radio" value="12-14"/>

så vil indholdet af age, være den radiobutton der er prik i...

(hvad med dem på 9 år? og dem på 12, skal de vælge 10-12 eller 12-14?)

mht listen: vil du have en liste over deltagere, hvor du kan klikke på den enkelte deltager for så at se vedkommenes svar?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 12:47 #36
Nej, du fangede mig ikke i en elementær fejl med aldersopdelingen..
det er t-shirts størrelser.. så de hedder sådan fra leverandør :)

Listen.

Det jeg gerne ville have var en side, som viser navn og alder på dem som har tilmeldt sig, men delt op på hver camp.

Altså

Næstved
Hans Hansen  9 år
Jens Jensen  10 år
Ole Olesen  12 år
Line Nielsen  9 år

Sønderborg
Anders Andersen  7 år
Sarah Jensen      10 år
Zelma Larsen      9 år

Ringsted
....        ... år
...

osv osv..

Sådan så man som tilmelder (personer der udfylder formular) efterfølgende dels kan se sit eget navn, men også se hvem der ellers er tilmeldt.
Avatar billede majbom Novice
26. januar 2009 - 12:56 #37
okay, på den måde.

så skal du enten gemme i en database eller en fil. har du adgang til en mysql-database?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 12:59 #38
Jeg ville helst undgå database, da jeg ikke er en ørn til sådan noget og skulle sætte det op osv.. I det hele taget, som du nok har set, er jeg ikke en ørn overhovedet til det her :)

men ja, der er adgang til ASP - PHP5 - MySQL
Avatar billede majbom Novice
26. januar 2009 - 13:07 #39
okay, så bliver det ikke nemt...

det er ikke svært når man ved hvordan man skal gøre (sådan er det jo med det meste), men hvis du ikke har den fjernest ide om hvordan det fungerer, kan det godt være at vi skal lade den del ligge lidt.

medmindre du har interesse i at lære det?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 13:09 #40
Jeg har selvfølgelig interesse i at lære det, da det jo vil gøre mange ting nemmere fremover, hvis vi kan arbejde med databaser... jeg havde bare en ide om at det var nemmere at sætte op via en fil som du også foreslog..
Avatar billede majbom Novice
26. januar 2009 - 13:20 #41
umiddelbart vil jeg ikke mene at det er nemmere i en fil, da der skal hentes forskellige ting (gruppe og navn), som skal sorteres og grupperes.

jeg synes du skal prøve at tage et kig på www.phpartikler.dk - hvor du kan lære det grundlæggende omkring php & mysql. og så kan du oprette et nyt spørgsmål omkring den liste, når du synes du er klar til at gå igang :) også for ikke at får blandet det hele ind i denne tråd, da den jo egentlig kun omhandler dit problem med at sende mails :)
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 13:22 #42
ok. men kunne man forestille sig, at jeg så kunne få fat i dig, når tiden er til det.. Fordi jeg kan godt se, at så bliver det ikke op til denne sæson, at jeg får det med databasen klar :) Da det her TennisCamp er en forening vi driver ved siden af vores rigtige arbejde..
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 13:37 #43
lige en enkelt ting til det her database..

Har lige kigget lidt på det og det virker jo meget simpelt, som det står der..

kan jeg putte de ting ind i samme php fil altså min sendmail.php..

Altså det med at åbne databasen og indsætter dataen..
Avatar billede majbom Novice
26. januar 2009 - 13:53 #44
ja, det ville nemlig være det smarteste, altså at ordne både mail-afsendelse og oprettelse i database på én gang.

det er faktisk ret simpelt.
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 13:57 #45
ja, det virker ret simpelt..

Der er nogle ting, som jeg ikke helt fanger.. fx
mysql_select_db("databasenavn") or die(mysql_error());

men selve databasen (databasenavnet).. altså "filen" eller hvad  det nu kaldes.. hvor kan jeg se den..
Avatar billede majbom Novice
26. januar 2009 - 14:12 #46
som regel har man en database til rådighed, hvor du kan oprette alle de tabeller du har lyst til.

databasenavn får du af din udbyder og der er som regel også et grafisk brugerinterface til at administrere databasen.

har du ikke fået nogle oplysninger omkring databasen sammed med kode osv. til ftp?
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 14:39 #47
Ok.. så langt så godt.. Nu har jeg oprettet en tabel i min database.. oprettelsen skete samtidig med at jeg udfyldte min formular.. men vil den tabel så bliver oprettet hver gang en person udfylder min formular..??

Og.. hvis jeg nu vil have den til at læse felterne som udfyldes.. bruger jeg så det her .$_POST igen?? se nedenstående:

mysql_query("INSERT INTO personer (fornavn, efternavn) VALUES (.$_POST['Bnavn'].)") OR DIE(mysql_error());

Måske jeg lige skal oprettet et andet spørgsmål..
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
26. januar 2009 - 14:42 #48
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
28. januar 2009 - 09:42 #49
Hey..

Tjek lige her.. :)
http://www.eksperten.dk/spm/861513