Avatar billede pongobear Nybegynder
22. januar 2009 - 13:34 Der er 5 kommentarer

Afkrydsningsfelt og betinget mulighed for at afklikke

Jeg har en tabel, som indeholder FELT1, FELT2 osv.

Jeg har et afkydsningsfelt, som i default er afkrydset.

Jeg vil kun tillade brugeren af afklikke afkydsningsfeltet hvis summen af indhold i FELT1 er lig med 0.

Hvordan gør jeg dette?

Venlig hilsen,

ITumpen.
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 14:38 #1
"summen af indhold i FELT1 er lig med 0"

Er summen direkte skrevet i FELT1, kan du benytte feltets BeforeUpdate således:

If Me.FELT1 = 0 Then
Me.AFKRYDSNINGSFELT.Locked = False
Else:
Me.AFKRYDSNINGSFELT.locked = True
end if

Det er så en betingelse af afkrydsningsfeltet egenskab locked er sat til True.
Avatar billede pongobear Nybegynder
22. januar 2009 - 15:14 #2
Når jeg skriver FELT1, FELT2 osv. så mener jeg en tabel som følger:

ID  FELT1  FELT2  FELT2
1    1234    454    5355
2    356    5535    535
3    ...    ...    ...
n    454    624    4646

Så summen af indholdet under FELT1 skal være lig med 0 hvis man vil afklikke afkydsningsfeltet. Derudover vil summen ikke være konstant, men vil ændre sig i takt med tabellen ændre sig.

Håber det giver mere mening.

Venlig hilsen,

ITumpen
Avatar billede mugs Novice
22. januar 2009 - 16:35 #3
Posten skal være lagret inden det fungerer:

Private Sub felt1_Exit(Cancel As Integer)
If Me.Tekst8 = 0 Then
Me.kryds.Locked = True
Else:
Me.kryds.Locked = False
End If
End Sub
Avatar billede pongobear Nybegynder
23. januar 2009 - 09:06 #4
Men der er faktisk rigtig mange afkydsningsfelter (en for hver medarbejder). Kan man ikke sætte en query i gang når feltet forsøges afkydset, som så giver et tal, som kan blivet henvist til i Tekst8? I så fald, hvordan?

ITumpen
Avatar billede mugs Novice
23. januar 2009 - 10:05 #5
Hvis feltet er låst når du forsøger at klikke i det, vil det jo ikke blive registreret da feltet jo er låst. Men selvfølgelig kan man starte en query eller løkke der udfører en handling, hvis en netingelse er opfyldt.

Men hvordan arbejder du: Er det en fortløbende formular, eller enkelt visning?