Avatar billede proff Nybegynder
22. januar 2009 - 08:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sorter resultater efter type

Hej Eksperter.

Jeg leder efter en metode at returnere nogle data, efter type, jeg ønsker at undgå at køre en while med en query inden i.

Forestil jeg flg. eksempel:

SELECT paper_name, paper_type FROM papers;

Paper type---
paper_name

Paper type---
paper_name

altså paper_name skal sorteres typevis, hvordan gøres dette på den bedste performance mæssige måde?

På forhånd tak
Avatar billede majbom Novice
22. januar 2009 - 08:51 #1
ret

SELECT paper_name, paper_type FROM papers;

til

SELECT paper_name, paper_type FROM papers GROUP BY paper_type;
Avatar billede proff Nybegynder
22. januar 2009 - 11:05 #2
Det er ikke hvad jeg leder efter, ved group by returnere den kun ét resultat indenfor hver type, der kan sagtens eksistere flere paper_name inden for en type..

Jeg leder efter en effektiv metode at liste typen med nedenstående navne.
Avatar billede majbom Novice
22. januar 2009 - 12:18 #3
hehe ja, jeg har osse dummet mig kan jeg se :)

det skal være ORDER BY i stedet for GROUP BY
Avatar billede proff Nybegynder
22. januar 2009 - 19:49 #4
Jeg er bange for at du har misforstået mig fuldstændig.

Det var noget så simpelt som nedenstående jeg søgte :)

<?php

while($car = mysql_fetch_assoc($cars)) {

    if($previous_type != $car['type']) {

        echo '<div class="type">'. $car['type'] .'</div>';

    }

    echo '<div class="car">'. $car['name'] .'</div>';

    $previous_type = $car['type'];

}

?>

Jeg vælger at lukke til egen fordel.
Avatar billede majbom Novice
22. januar 2009 - 19:57 #5
hvis du ikke sortere på type, vil den blande dem, og du vil ikke få dem i rækkefølge, altså vil dit script fejle.

men det finder du nok ud af, når du får flere records i din db ;o)
Avatar billede majbom Novice
22. januar 2009 - 19:58 #6
det var præcis sådan som du viser med din kode dér jeg også ville lave det, men det kræver stadig at du sortere efter type eller blander den dem.