Avatar billede hugopedersen Nybegynder
21. januar 2009 - 15:28 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forskel på MAX og LAST

Er der nogen der kan forklare hvad forskellen på MAX og LAST er?

Jeg har en query der ser sådan her ud
SELECT tblcentercounters.CenterID, tblcentercounters.KabineNo, Max(tblcentercounters.Tidspunkt) AS MaxOfTidspunkt, Last(tblcentercounters.BehandPris) AS LastOfBehandPris, Last(tblcentercounters.BehandTid) AS LastOfBehandTid
FROM tblcentercounters
GROUP BY tblcentercounters.CenterID, tblcentercounters.KabineNo
HAVING (((tblcentercounters.KabineNo)>0 And (tblcentercounters.KabineNo)<100));

Den vil jeg gerne have flyttet over på en MySQL server, men den kender ikke LAST og så skal jeg se på alternativer.
Hvis jeg prøver at bruge MAX på MySQL får jeg ikke det ønskede resultat = den rigtige pris = aktuelle pris.
Avatar billede fdata Forsker
21. januar 2009 - 22:14 #1
Ifølge nettet:

First() and Last() refer to physical order in a recordset. If the recordset is ordered by an order by clause, subsequent executions of the functions will return the same rows provided the recordsets contain the same records.

Min() and Max() refer to magnatitude and are most likely what most people want when they say first and last. You don't want the First() date, you want the minimum date.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
22. januar 2009 - 07:18 #2
OK - det må kunne forstås sådan at ud af de records der opfylder givne kriterier (og sorteringsorden) returneres den først/sidste i rækken.
Det ser i hvert fald ud til at være det der sker.
Avatar billede fdata Forsker
22. januar 2009 - 16:06 #3
Ja, præcis. First() og Last() ser på rækkefølge, Min() og Max() på værdier.
Takker for point  ;o)