Avatar billede s0mmer Nybegynder
21. januar 2009 - 14:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fejl i command objekt

Hej eksperter,

Jeg prøver at lave flg kode om:
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
If Request("B1") <> "" Then
  Kategori = Request("kategori")
    If Kategori = "Alle" Then
      strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
    Else
      strSQL = "SELECT * from forum Where Type = ('"&Kategori&"') or Selskab = ('"&Kategori&"') order by Oprettet DESC"
    End If
Else
  strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
End If

set strDSN = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strDSN.Open "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx;Initial Catalog=xxx;User Id=xxx;Password=xxx;"

'rs.Open strSQL, strDSN, 1

Til at bruge commandobjektet.

Problemet er jo at der er forskellige sql sætninger afhængige af de cases. Og nogle skal have parametre med, andre skal ikke. Hvordan gør jeg ?

Jeg prøvede flg:
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
If Request("B1") <> "" Then
  Kategori = Request("kategori")
    If Kategori = "Alle" Then
      strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
    Else
      strSQL = "SELECT * from forum Where Type = ? or Selskab = ? order by Oprettet DESC"
    End If
Else
  strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
End If

set strDSN = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strDSN.Open "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx;Initial Catalog=xxx;User Id=xxx;Password=xxx;"

'rs.Open strSQL, strDSN, 1
set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
set cmd.ActiveConnection = strDSN
cmd.CommandType = adCmdText
cmd.CommandText = strSQL
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@Type", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori)
cmd.Parameters.Append cmd.CreateParameter("@Selskab", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori)
Set rs = cmd.Execute()

Men det giver fejl:
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
Avatar billede softspot Forsker
21. januar 2009 - 14:29 #1
Du kan oprette et arary med de parametre som skal putte på command-objektet, der hvor du ved hvilke parametre der skal med... når du så sætter command-objektet op, tilføjer du de parametre som nu engang ligger i array'et.
Avatar billede softspot Forsker
21. januar 2009 - 14:31 #2
Eksempelvis:

cmdPars = Array()
If Request("B1") <> "" Then
  Kategori = Request("kategori")
    If Kategori = "Alle" Then
      strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
    Else
      strSQL = "SELECT * from forum Where Type = ? or Selskab = ? order by Oprettet DESC"
      cmdPars = Array( _
        cmd.CreateParameter("@Type", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori), _
        cmd.CreateParameter("@Selskab", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori) _
      )
    End If
Else
  strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
End If

set strDSN = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strDSN.Open "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx;Initial Catalog=xxx;User Id=xxx;Password=xxx;"

'rs.Open strSQL, strDSN, 1
set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
set cmd.ActiveConnection = strDSN
cmd.CommandType = adCmdText
cmd.CommandText = strSQL
foreach par in cmdPars
  cmd.Parameters.Append par
next
Set rs = cmd.Execute()
Avatar billede s0mmer Nybegynder
21. januar 2009 - 14:38 #3
Mange tak !

Dog får jeg nu fejl:
Current Recordset does not support bookmarks. This may be a limitation of the provider or of the selected cursortype.

På linje:
rs.AbsolutePage = intPage

Har du nogen idé ?
Avatar billede softspot Forsker
21. januar 2009 - 16:04 #4
Ja, det er fordi cmd.Execute leverer et ForwardOnly recordset, så det kan du ikke bruge til at surfe frem og tilbage i (eller paginere over). Hvis det er det du vil, skal du oprette recordset-objektet (som du havde gjort oprindeligt) og så smide command-objektet ned til recordsettet i stedet for en SQL-sætning. Det er ikke noget jeg har arbejdet med, men jeg vil mene det ser nogenlunde således ud:

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
cmdPars = Array()
If Request("B1") <> "" Then
  Kategori = Request("kategori")
    If Kategori = "Alle" Then
      strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
    Else
      strSQL = "SELECT * from forum Where Type = ? or Selskab = ? order by Oprettet DESC"
      cmdPars = Array( _
        cmd.CreateParameter("@Type", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori), _
        cmd.CreateParameter("@Selskab", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori) _
      )
    End If
Else
  strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
End If

set strDSN = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strDSN.Open "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx;Initial Catalog=xxx;User Id=xxx;Password=xxx;"

set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
set cmd.ActiveConnection = strDSN
cmd.CommandType = adCmdText
cmd.CommandText = strSQL
foreach par in cmdPars
  cmd.Parameters.Append par
next
rs.Open cmd, strDSN, adOpenStatic, adLockOptimistic

eller sådan noget i den stil (kig lige på flagenes navne på MSDN, hvis dette ikke fungerer)...

Det er også muligt der er noget fnidder med at strDSN sættes på både command-objektet og i kaldet til Open, men i så fald, skal du nok bare undlade at sende den med til Open...
Avatar billede s0mmer Nybegynder
21. januar 2009 - 16:54 #5
Hvis jeg copy & paste får jeg:

Expected end of statement

/xxx/messageIB.asp, line 129

"foreach par in cmdPars"
Avatar billede softspot Forsker
21. januar 2009 - 17:13 #6
Der er lige et par ting der skal ændres i det kode jeg har foreslået.

Først og fremmest er cmd-objektet slet ikke initieret på det tidspunkt jeg bruger det (under opbygningen af parameterlisten i forbindelse med den SQL der har parametre).

For det andet, så hedder det ikke foreach i VBScript (jeg har kodet C# på det sidste :-)), det hedder for each. Derfor vil jeg mene denne kode fungerer bedre:

set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
set cmd.ActiveConnection = strDSN
cmd.CommandType = adCmdText
cmdPars = Array()
If Request("B1") <> "" Then
  Kategori = Request("kategori")
    If Kategori = "Alle" Then
      strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
    Else
      strSQL = "SELECT * from forum Where Type = ? or Selskab = ? order by Oprettet DESC"
      cmdPars = Array( _
        cmd.CreateParameter("@Type", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori), _
        cmd.CreateParameter("@Selskab", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori) _
      )
    End If
Else
  strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
End If

set strDSN = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strDSN.Open "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx;Initial Catalog=xxx;User Id=xxx;Password=xxx;"

cmd.CommandText = strSQL
for each par in cmdPars
  cmd.Parameters.Append par
next
rs.Open cmd, strDSN, adOpenStatic, adLockOptimistic
Avatar billede s0mmer Nybegynder
23. januar 2009 - 10:44 #7
softspot > jeg tror vi er tæt på. hvis jeg præcis kopierer det du skriver (med slf de rigtig sql oplys.) får jeg flg fejl:

Object required: 'cmd.ActiveConnection'

på l.
set cmd.ActiveConnection = strDSN

Hvis jeg så flytter disse linjer:
set strDSN = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strDSN.Open "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx;Initial Catalog=xxx;User Id=xxx;Password=xxx;"

i toppen får jeg flg fejl:
Cannot change the ActiveConnection property of a Recordset object which has a Command object as its source.

på linjen:
rs.Open cmd, strDSN, adOpenStatic, adLockOptimistic

- Jeg tror fejlen er ret indlysende, jeg kan bare ikke fixe det..
Avatar billede softspot Forsker
23. januar 2009 - 16:07 #8
Umiddelbart ville jeg vælge at flytte linierne med conneciton-koden op foran command-objektets oprettelse som du selv foreslår og så vil jeg undlade at sende connectionobjektet med over til recordsetobjektet's open-metode:

set strDSN = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strDSN.Open "Provider=SQLOLEDB;Data Source=xxx;Initial Catalog=xxx;User Id=xxx;Password=xxx;"

set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
set cmd.ActiveConnection = strDSN
cmd.CommandType = adCmdText
cmdPars = Array()
If Request("B1") <> "" Then
  Kategori = Request("kategori")
    If Kategori = "Alle" Then
      strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
    Else
      strSQL = "SELECT * from forum Where Type = ? or Selskab = ? order by Oprettet DESC"
      cmdPars = Array( _
        cmd.CreateParameter("@Type", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori), _
        cmd.CreateParameter("@Selskab", adVarChar, adParamInput, 255, Kategori) _
      )
    End If
Else
  strSQL = "SELECT * from forum order by Oprettet DESC"
End If

cmd.CommandText = strSQL
for each par in cmdPars
  cmd.Parameters.Append par
next
rs.Open cmd, , adOpenStatic, adLockOptimistic
Avatar billede s0mmer Nybegynder
28. januar 2009 - 10:40 #9
softspot > virker perfekt :) send svar og du ska få points !
Avatar billede softspot Forsker
28. januar 2009 - 12:21 #10
Velbekomme :)
Avatar billede softspot Forsker
28. januar 2009 - 14:19 #11
Tak for point :)