Avatar billede squazz Novice
21. januar 2009 - 11:37 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Vilårlig firkant?

Jeg har i noget tid siddet og spekuleret i, om det kan være rigtigt der ikke findes en formel til udregningen af arealet på en vilkårlig firkant.
Jeg mener bare, snakker vi om en trekant kan man ved hjælp af sinus eller cosinus udregne arealet af en hvilken som helst trekant. Men findes der ikke lignende metoder når vi snakker om firkanter?

Jeg ved det er muligt at dele firkanten i 2 trekanter, men ønsket er at udregne arealet ved hjælp af én formel.
Avatar billede martin_moth Mester
21. januar 2009 - 11:44 #1
Hvis ingen af siderne er parallele, må du dele den op i 2 trekanter - der er ikke een formel
Avatar billede martin_moth Mester
21. januar 2009 - 12:02 #2
svar
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2009 - 12:08 #3
En formel ville indebære, at du kender nogle data om firkanten. Ligesom du er nød til at kende højde og grundlinje i en trekant for at kunne udregne arealet ved formlen A=½*h*g.

Men hvad kender man i en vilkårlig firkant? Ingen sider og ingen vinkler behøver at være ens, og så blive det lidt svært.

Hvis du kender de fire sider samt nogle vinkler i en vilkårlig firkant fx, så kan man godt opstille et udtryk, som kan finde arealet. Men det bliver en alt for komplicerete sammensætning af udtryk, som alligevel vil bygge på, at firkanten består af to trekanter.

  // Steeven
Avatar billede falster Ekspert
21. januar 2009 - 18:44 #4
Sagt på en anden måde:

Der er metoder til at beregne arealet af enhver X-kant, når der findes x-y-koordinater til hvert hjørne. Det bruger man indenfor landmåling.

Der er koordinater til hvert hjørne i en firkant, når den er "bestemt", som steeven er inde på. Det er den typisk ved 5 stykker ud af 8 (4 sider og 4 vinkler). Som de fleste ved er en trekant typisk bestemt ved 3 stykker ud af 6 (3 sider og 3 vinkler), bortset fra det tilfælde, hvor man kender de tre vinkler. Så skal man også kende en side.

Her er et simplet eksempel på arealberegning af en firkant ud fra koordinater (det er en powerpoint):

http://www.surv.ufl.edu/courses/wwwusers/sur2101fall04/Lecture-area.ppt#8
Avatar billede nielle Nybegynder
22. januar 2009 - 19:22 #5
Selvfølgelig findes der en formel. Men fomel laves simpelthen ved at sammensætte formlerne for arealet af 2 trekanter.

Arealet af en trekant er givet ved:

T = ½bc*sin(A)

hvor b og c er længderne på de to sider som ligger på hver side af vinkelen A.

Derfor får man arealet af firkanten ved at dele den op i to trekanter T1 og T2 og summere deres areal:

T = T1+T2 = ½a1a2*sin(A) + ½c1c2*sin(C)

hvor a1 og a1 er længden af de to sider som ligger på hver side af vinkelen A, og
hvor C er den vinkel som ligger modsat af vinklen A, og
hvor c1 og c2 er længden af de sidste to sider i firkanten (nemlig dem som ligger på hver side af vinklen C).
Avatar billede martin_moth Mester
23. januar 2009 - 10:29 #6
Ud fra den logik er der jo een formel for alting :o)

Formlen for fx. arealet A af en trekant og en firkant og en cirkel er

A= (½bc*sin(A))  +  ( ½a1a2*sin(A) + ½c1c2*sin(C))  +  Pi*r^2

;o)
Avatar billede nielle Nybegynder
23. januar 2009 - 20:15 #7
martin_moth>

Ja da. Eller er der et kriterie for, hvornår noget ikke er en formel?
Avatar billede martin_moth Mester
23. januar 2009 - 21:13 #8
når spørgeren skriver
"Jeg ved det er muligt at dele firkanten i 2 trekanter, men ønsket er at udregne arealet ved hjælp af én formel"
så tror jeg han tænker lidt anderledes end det svar du fremlægger  :o)
Avatar billede nielle Nybegynder
23. januar 2009 - 22:05 #9
Sikkert. Men hvornår er noget simpelt nok til at blive kaldt en formel?

Hvorfor er det en formel når det er for en trekant:

T = ½bc*sin(A)

og så ikke en formel når det er for en firkant?

T = ½a1a2*sin(A) + ½c1c2*sin(C)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2009 - 22:52 #10
Det er da også en formel - men hvem kan/gider bruge den?

Dette er også en formel:
T = A * N

A: arealet af ét punkt
N: antallet af punkter, der udgør arealet

Men hvornår kan en sådan formel bruges? Du vil aldrig finde en situation, hvor du har data til at kunne bruge denne formel.
Jeg ved ikke, hvordan man gør en formel "officiel"; måske handler det blot om, at den skal være brugbar? Og relevant / rationel?

  // Steeven
Avatar billede nielle Nybegynder
24. januar 2009 - 09:26 #11
Hvornår er noget en ”rigtig formel”?
Jeg ved da så meget at det ikke er noget matematikerne har noget specielt forhold til. Det synes jeg at jeg kan udtale mig med en vis autoritet om eftersom at jeg er udannet matematikker.

Hvornår er en formel nyttig?
Tja, de to formler:
T = ½bc*sin(A)
T = ½a1a2*sin(A) + ½c1c2*sin(C)
er akkurat lige nyttige, men det afhænger jo af hvilken slags problem man skal løse. Trekanter er simplere end firkanter, og derfor ser man mange opgaver over dem. Hvorfor koncentrere sig om 4-kant formler når man næsten altid kan beregne det samme ved at kombinere er passende antal trekantformler.

Hvornår er en formel ”officiel”?
Det er den når den er tilstrækkelig simpel og almennyttig til at den enten har fået et (kæle)navn eller bliver inkluderet i diverse formelsamlinger som vi bruger i gymnasiet eller på universitetet.
Avatar billede martin_moth Mester
24. januar 2009 - 11:22 #12
Han spørger om man kan regne arealet ud, uden at dele op i trekanter. Basta...

:o)
Avatar billede nielle Nybegynder
24. januar 2009 - 16:52 #13
Jeg synes til gengæld at det er en temmelig uinteressant skelnen. Der er intet som helst ”mindre fint” ved f.eks. at dele noget op i trekanter og få en formel ud af det på den måde. Det er en fremgangsmåde matematikere bruger konstant og hele tiden – at dele et problem op i mindre kendte problemer og få en ny viden af den vej.

Faktisk var det den måde at man først kom frem til formlen for cirklens areal. Er det så en mindre ”ren” formel blot fordi at der har været trekanter ind over undervejs i udregningen?

Og så håber jeg at det er muligt at argumentere mere vægtigt end ved at ty til ord som ”basta”.

Ikke mere herfra.
Avatar billede martin_moth Mester
24. januar 2009 - 20:38 #14
Basta er ikke et argument ;o)

Jeg hæfter mig blot ved hvad der rent faktisk spørges til, og jeg tror ikke dit svar er hvad spørgeren eftersøger - og nu har det her jo efterhånden taget en akedemisk og småfilosofisk drejning...

God weekend, slut herfra også. Der kan vist ikke koges mere suppe på den ged :o)
Avatar billede martin_moth Mester
24. januar 2009 - 20:39 #15
PS: Har du det dårligt med ordet basta, kan du få min kommentar uden dette:

Han spørger om man kan regne arealet ud, uden at dele op i trekanter!

:o)
Avatar billede squazz Novice
27. januar 2009 - 23:03 #16
Så det vil altså sige at der ikke findes en simpel formel for udregningen af vilkårlige firkanter som der er det for vilkårlige trekanter... Det var alt jeg ville vide. Og dertil er martin:moth jo den der er kommet tættest på svaret?

Hvis jeg har opfattet dette forkert må I MEGET gerne rette på min opfattelse :)
Avatar billede nielle Nybegynder
29. januar 2009 - 18:32 #17
I hvilken forstand er den ene eller anden formel simpel?

T = ½bc*sin(A) - 2 sider og en vinkel
F = ½a1a2*sin(A) + ½c1c2*sin(C) - 4 sider og to vinkler, kan også laves i en version med 3 sider og 2 vinkler
Avatar billede martin_moth Mester
30. januar 2009 - 09:51 #18
nielle: Forsøg at læs spørgsmålets sidste linie :o)
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2009 - 10:35 #19
Nielle har ret i sin formel og sin forklaring.
Der bliver spurgt, om det er muligt at finde arealet uden at dele firkanten op i to trekanter først. Og Nielle deler IKKE firkanten op i to trekanter - han skal blot indsætte de ukendte sider og vinkler, og så har han arealet. Det er selvfølgelig så tæt på, som det overhovedet kan komme. Men med én formel slipper han for at tænke geometrisk og dele op i trekanter manuelt.

Men når man udleder en formel for fx et areal, så starter man jo netop med det, man kender. Hvis firkanten består af to trekanter, så starter man med det, og forsøger at forkorte det hele ned til en simpel formel til slut. Alle arealformler starter jo oprindeligt med, at figurer, hvis arealformler man allerede kendte, blev sat sammen, så de passede til det nye areal man forsøgte at finde frem til.
Så kan man næsten altid sige, at den formel man har, i virkeligheden bare er at dele figuren op i en masse trekanter fx.

Om en formel er brugbar nok til at være en formel, kommer nok an på, hvem der kigger på den, kan jeg forstå ud af denne diskussion ;)
Men alt i alt: Martin Moth, du er vist blevet bedt om at lægge et svar, så lad os lukke denne tråd nu.
Forhåbentlig har alle fået svar på deres spørgsmål :)

  // Steeven
Avatar billede squazz Novice
30. januar 2009 - 15:33 #20
efter steevens post kan jeg se idéen i nielles svar.

Derfor vil jeg gerne bede jer begge 2 om at smide et svar (martin_moth & nielle), da begge egentligt har ret.

Man kan sige at Nielle delerfirkanten op i 2 trekanter, men det at han gør det i én formel gør det overskueligt, og gør at jeg slipper for at skulle lave flere udregninger. For som mit endelige ønsker er:
"Jeg ved det er muligt at dele firkanten i 2 trekanter, men ønsket er at udregne arealet ved hjælp af én formel." nielles "formel" gør et muligt for mig at gøre det med én formel. Men derfor at martin stadig ret i at det ikke kan lades at gøre uden at man deler den op i 2 trekanter.
Avatar billede martin_moth Mester
31. januar 2009 - 12:34 #21
giv dem bare til nielle, han har vist brugt mest energi :o)
Avatar billede squazz Novice
02. februar 2009 - 08:32 #22
så mangler jeg bare et svar fra nielle ;)
Avatar billede squazz Novice
08. april 2010 - 00:14 #23
Da der nu er gået over et år tror jeg det er på tide at lukke. Hvis en af jer vil have points smider I bare et svar, ellers lukker jeg postet i starten af Maj :)
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2010 - 00:34 #24
Nu er maj jo for længst fløjet forbi...