Avatar billede ole_andersen Nybegynder
20. januar 2009 - 11:43 Der er 7 kommentarer

Fejlfinding : bundkort eller cpu

Hej experter

Jeg har en pc, som konstant går ned, specielt når der spilles på den.

Her er hardware:

4Core1600p35-wifi+
Core Duo 2 E6550
Ram Corsair xms 2x2048 mb
Hdd Samsung 250gb
Grafik Asus 7600gs silent 512mb.

Computeren går ned med blå skærm, og jeg kan godt gi´ ujer fejlkoderne, men det hjælper ikke, har postet dem flere steder, og de er mere villedende end vejledende.

Jeg har gjort følgende :
Memtestet rammene, og prøvet med andre ram - hjalp ikke
Skiftet hdd ud med 2 andre - hjalp ikke
købt ny PSU med 450W - hjalp ikke
Skiftet grafikkort ud med andet (ati) - hjalp ikke
Formateret, og geninstalleret - hjalp ikke
opdateret bios, og sat ram-volt op - hjalp ikke
har opdateret chipset drivere (SM-buscomtroller) -hjalp ikke

Nu er der så kun bundkort og processor tilbage.....
Men hvordan finder jeg problemet? For jeg bliver nok nødtil at købe en af delene igen...
Har kørt cpu-burn in, og den er crashet 1 gang i 3 forsøg.

Jeg søger at finde problemet, eller en metode til at sikre mig at jeg køber det rigtige hardware.

Håber der er nogle der kan hjælpe?
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. januar 2009 - 15:33 #1
Hvad med en ny klat kølepasta mellem CPU og køleren.

Skal det forståes at den godt kan køre, men den crasher når du spiller med den.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2009 - 15:49 #2
lad os fortsætte i dragonknight termonologi hvad er temp på pc.

hent DIW standalone til venstre

http://www.gtopala.com/siw-download.html

start programmet op
under sensors - der ligger temp på pc
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2009 - 15:52 #3
undskyld SIW

for at udelukke det er et varmeproblem
Avatar billede ole_andersen Nybegynder
20. januar 2009 - 18:32 #4
/dragonknight + treatmeinice

Jeg har monteret en ny 120mm køler med ny pasta, og cpu er 52grader 45 grader på hver core. (iflg. SIW)
Hdd = 38
system =35

Så ingen overheat.... Har i andre foreslag?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. januar 2009 - 20:06 #5
Er der ok køling i kabinettet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. januar 2009 - 20:41 #6
Og er der specifikke forhold hvor under den crasher ?
Avatar billede ole_andersen Nybegynder
21. januar 2009 - 07:45 #7
/john stigers + dragonknight

Kabinet-temp. er 38 grader, og der er en god blæser i, så det burde ikke være et issue.
Computeren crasher når den bliver presset, specielt på 3d spil crasher den. Men jeg kan ikke se andre ting som kan have nogen indflydelse... Jeg har prøvet at tage alt unødigt fra, og derved bruge udelukkelsesmetoden, i forhold til pci-kort og usb-enheder, men jag har ikke kunnet udelukke noget. Har også prøvet at deaktivere onboard-ludkortet, og har leget med volt til ram og processor, men intet har hjulpet.