Avatar billede Lasse Novice
19. januar 2009 - 19:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kald af SP tager lang tid

Hej

Jeg har en masse logik der tager ca. 2-4 sek at kalde. Da logikken skal kaldes fra tid til anden, har jeg lagt det i en SP. Kald af SP tager dog mere end 1 minut (stopper kaldet manuelt efter 1 min).

Er der noget jeg har misforstaaet?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2009 - 19:50 #1
Det burde ikke tage længere tid i en SP.

Men vi skal jo nok se lidt kode for at kunne forklare hvorfor det alligevel gør det.
Avatar billede Lasse Novice
19. januar 2009 - 20:00 #2
Vil nogen kode nogen sinde vaere langsommere i en SP?

For ikke at skrive alt for megen kode, saa goer jeg foelgende:

foreach cursor fetch
{
insert into tabel
}

insert into tabel2
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2009 - 20:04 #3
Nej.

cursor har ikke noget godt ry performance mæssigt.

Men bruger du også cursor i ikke-SP løsningen ??

(en SELECT og så app der genererer INSERT er ikke det samme som en CURSOR)
Avatar billede Lasse Novice
19. januar 2009 - 22:33 #4
Begge loesninger bruger cursore. Begge bliver eksikveret i SSMSE. De 2 loesninger er defineret saaledes:

1)
CREATE PROC dbo.InsertStuff(@Id BIGINT)
AS

foreach cursor fetch
{
insert into tabel
}

insert into tabel2

Dette kalder jeg ved:

EXEC InsertStuff 2016

2)
DEFINE @Id AS BIGINT
SET @Id = 2016

foreach cursor fetch
{
insert into tabel
}

insert into tabel2
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2009 - 03:13 #5
Så lyder det mystisk.
Avatar billede berglund Nybegynder
20. januar 2009 - 19:39 #6
Bare en nysgerrigt spørgsmål...

Er det slet ikke muligt at konstruere en
INSERT INTO table (col1, col2 ... coln)
SELECT col1, col2 , ... coln
FROM another_table

Det vil nok være hurtigere.
Måske du kan eksperimentere lidt med rettighederne for det FETCH. READ ONLY?

/Thomas
Avatar billede janus_007 Nybegynder
20. januar 2009 - 20:56 #7
Der er meget der kan spille ind når du bruger en SP og meget svært at svare generelt på. Men men.... til at starte med som berglund spørger så, hvilken cursor type bruger du?
Og hvordan med din SP? Er den lavet med recompile?
Avatar billede Lasse Novice
20. januar 2009 - 22:47 #8
Jeg har fundet ud af det er erklaeringen af cursoren der tager laaaang tid. Jeg ved ikke hvor lang tid eftersom jeg aldrig har ladet den faerdiggoere erklaeringen. Det som det drejer sig om er:

DECLARE PartsCursor
CURSOR FOR

"select saetning"

Hvis jeg smider "select saetning" over i en temporaer tabel, og laver cursoren herpaa, saa gaar det hurtigt og jeg er igen nede paa de 2-4 sekunder.

Jeg maa aerligt indroemme at jeg ikke ved om den er lavet med recompile. Den er ikke lavet med read only, det kunne vaere en mulighed.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
20. januar 2009 - 23:00 #9
Nu kender jeg jo ikke din kode, men i rigtigt mange tilfælde kan man undgå at bruge en cursor, well...

Prøv evt. at lave en FAST_FORWARD cursor, eller måske en STATIC - forsøg hvad der fungerer bedst :)
Avatar billede berglund Nybegynder
21. januar 2009 - 14:17 #10
Må vi se den fulde kode?

Måske det er en deadlock, dvs. at læse/skrive rettigheder der sætter hinanden i skak. Man skal virkelig overveje typen af CURSOR hvis man man vil brugen den.

Microsoft om DECLARE CURSOR. Her kan du læse om typer af CURSOR:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms180169.aspx

/thomas
Avatar billede Lasse Novice
21. januar 2009 - 17:17 #11
berglund og janus_007>> Jeg tror ikke det er muligt ikke at bruge en cursor, eftersom raekkerne er afhaengige af hinanden... Dvs, hvis en vaerdi er sat i forrige raekke, saa skal et flag saettes i denne raekke.

berglund>> Desvaerre har jeg allerede aendret koden til brug af tmp tabel, og kan derfor ikke vise den org. kode. Ikke desto mindre siger min logiske sans at det ikke har noget med deadlock at goere eftersom det jo virker uden brug af cursor... men der er maaske bare mig og min manglende viden.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
23. januar 2009 - 23:33 #12
Nu var det jo dig der snakkede om Cursors ;)

Hvad der kan lade sig gøre eller ej... tjaaa... sålænge vi ikke kan se din kode er det jo svært at debatere det med dig!
Avatar billede Lasse Novice
24. januar 2009 - 19:42 #13
svar => point
Avatar billede Syska Mester
25. januar 2009 - 02:50 #14
Det må jo henlede det lidt på at det kan gøres bedre når man ikke vil vise det :-)

Generelt har hele tråden været gæt på gæt på gæt på gæt ... hvilket kunne være løst tidligere hvis alt info kom med fra start ... :-P

Men nok om det ... godt det virker, hygge nat.

// ouT
Avatar billede Lasse Novice
11. august 2010 - 16:50 #15
Tak for alle kommentarer.

svar => point
Avatar billede Lasse Novice
14. september 2010 - 20:28 #16
lukker spg.