Avatar billede nolleren Nybegynder
19. januar 2009 - 09:43 Der er 5 kommentarer

Hvor ligger databasefilen?

Hey Experter.
Jeg har tit skulle bruge direkte adgang til database filer når jeg har arbejdet via telnet eller med en harddisk som har installeret en wamp server som ikke kører på den computer den nu sidder i.
Men hvordan finder jeg databasefilen? Hvilken file-extension har den og hvordan tilgår jeg den?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
19. januar 2009 - 09:48 #1
Du har vel ikke tænkt dig at tilgå en MySQL database fil direkte?  Det kan bestemt ikke anbefales. Den slags bør kun benyttes ved filorienterede databaser som MS Access.
(alm. brugere har normalt heller ikke adgang til de fysiske database-filer i MySQL).

Du bør kalde MySQL serveren på den ønskede maskine, eller alternativt exportere indholdet af databasen og importere det i en lokal database.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. januar 2009 - 09:48 #2
De ligger i mappen data dér hvor du har installeret MySQL. De har ingen filendelse, men hedder simpelthen det samme som databasen. Du kan ikke nødvendigvis bruge det til noget at have adgang til disse filer. En kopi af sådan en fil giver _ikke_ nødvendigvis en backup du kan restore fra.
Avatar billede nolleren Nybegynder
19. januar 2009 - 10:29 #3
nej, har ikke tænkt mig bare at åbne filen! men skulle bare finde en måde at netop lave backup af indholdet hvis computeren hvor det sad i er gået i stykker. jeg har nemlig nogen indhold som har kørt via en wamp server, men computeren er gået i stykker.

så dvs. at hver database har en fil og i disse filer ligger alle de tilknyttede tabeller? hvis jeg rykker denne fil fra mappen og over på en ny computer hvor wamp er installeret ville den så vise indholdet?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. januar 2009 - 11:25 #4
Jeg tror normalt at hver database er en mappe med en fil for hver tabel. Du kan være heldig at det virker hvis du kopierer filerne over på en ny maskine og sørger for at versionen af MySQL er nøjagtig den samme som på den gamle maskine. Det kræver dog blandt andet at det gamle system er lukket nogenlunde pænt ned, da du stoppede det.

Du skal sætte noget rigtig backup på, så du ikke skal bruge de rå filer. mysqldump kan bruges til dette...
Avatar billede lord_mike Nybegynder
27. januar 2009 - 15:53 #5
Kan anbefale at du IKKE kopierer filerne.

Det virker nogle gange, men ikke altid. Dog er det hurtigere end SQL-baseret backup.
Kan anbefale at du bruger MySQL's egen kommando linje, og så får den til at eksportere alle databaser. Evt ved at bruge en backup bruger (En bruger med select adgang på alt).

Den skal så eksporte til nogle .sql filer. Herved har du en effektiv backup. Denne kan så køres som .bat fil i en schedule, så den kører regelmæssigt. (til filnavne, kan du med fordel bruge %time% og %date%...)