Avatar billede hcs89 Nybegynder
18. januar 2009 - 20:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

eksternt script og stylesheet til <div>

jeg vil gerne have scriptet og style-filen til min menu til at ligge som selvstændige filer. havde tænkt noget i retning af dether:

<div style=" .. henvisning til fil?!">
menublablabla..
</div>

hvis det ellers kan lade sig gøre forestiller jeg mig at der er en ret let måde at løse problemet på.. på forhånd tak
Avatar billede ssv Nybegynder
18. januar 2009 - 20:48 #1
Du smider alt din styling over i en ekstern CSS-fil - og kalder den style.css fx.

Indeni dine head-tags lægger du så en henvisning til CSS-filen:
<link rel="stylesheet" href="ditstylesheet.css" type="text/css">

Har du i din CSS så stylet en div (med class eller ID), skriver du bare i din HTML: <div class="foo"> eller <div id="foo"> :-)
Avatar billede hcs89 Nybegynder
18. januar 2009 - 21:08 #2
problemet er at på den måde vil stylen gælde for hele siden og ikke kun menuen.

jeg vil gerne have at en stylefil bliver knyttet til en enkelt <div> og ikke noget andet på siden... kan du se hvad jeg mener?
Avatar billede ssv Nybegynder
18. januar 2009 - 21:30 #3
Det kan du også sagtens.

Ex:
<div class="menu">
<ul>
  <li><a href="#">Link</li>
</ul>
</div>

Så kan du i dit stylesheet skrive:
div.menu { }
div.menu ul { }
div.menu ul li { }
div.menu ul li a { }

Så vil dine styles kun gælde indenfor div'en "menu".
Avatar billede hcs89 Nybegynder
18. januar 2009 - 21:51 #4
det var selvfølgelig en måde at gøre det på.. du er sikker på at man ikke kan gøre det på den anden måde?

så må jeg bare linke til to style-filer i headeren, hvis jeg også skal have en style til resten af siden.. vil ikke ligge det i samme fil.. bliver alt for uoveskueligt...

hvis du vil have points skal du oprette et svar.. :)
Avatar billede ssv Nybegynder
18. januar 2009 - 22:05 #5
Jeg kender i hvert fald ikke andre metoder. Men her er et svar :-)
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2009 - 23:45 #6
<ole>

Nej, det er ikke én måde at gøre det på ... det er måden. Stylesheets giver kun mening (og er kun tilladt) i head-elementet  =)

/mvh
</bole>