Avatar billede klausjensen Nybegynder
16. december 1999 - 14:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gruppere data efter datointervaller

Hej!

Hvis jeg nu har en tabel med 2 felter:

Tabel: t_hit
HitID (primærnøgle)
Dato (Dato og tidspunkt for hit)

Det vil jeg gerne med en forespørgsel lave om til et recordsæt som dette:

Dato, Antal hits

Sådan at der i recordsættet var en entry for hver dag, og denne dags antal hits.

Jeg har før bruge at gruppere data efter felter i forbindelse med brugen af Count() i SQL, men hvordan grupperer jeg på dato med 1 dags interval?
Avatar billede wriggler Nybegynder
16. december 1999 - 17:21 #1
du kan jo bruge day(...) funktionen til at dele det op i dage. Og month til at dele den op i måneder
Avatar billede klausjensen Nybegynder
16. december 1999 - 18:07 #2
Som jeg forstår dig, så foreslår du, at når jeg har et recordset med alle hits, så deler jeg det op i ASP...

Det vil jeg ikke. Jeg vil lave det i SQL, så jeg har et færdigt recordset at behandle videre. Især fordi jeg er ret sikker på det kan lade sig gøre.

Alt hvad man kan lave i SQL, vil jeg lave i SQL - jeg tror også det er det hurtigste, i langt de fleste tilfælde.
Avatar billede ulrik Nybegynder
16. december 1999 - 18:58 #3
Hvis jeg forstår dig ret, ville jeg gå ind og lave en query i Access (hvis det er den du bruger).
Avatar billede baunsgaard Nybegynder
16. december 1999 - 19:25 #4
Hvis du bruger SQL Server kan du bruge følgende statement:

select
  count(HitID)as HitCount,
  min(dato) as Dato
from t_hit
group by
  datepart(year, dato),
  datepart(month, dato),
  datepart(day, dato)
order by min(dato)

Datoen, der returneres i 'dato' feltet, indeholder et klokkeslet. Dette klokkeslet er blot det første hit der har været den dag, jvf. min(dato)...

Mvh
Avatar billede klausjensen Nybegynder
17. december 1999 - 09:49 #5
Det var lige nøjagtigt det, jeg ville have, mange tak! :)