Avatar billede mcilvain Nybegynder
16. januar 2009 - 12:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Søgning og skrivebeskyt

Nu er tiden inde for en lille håndrækning.
Jeg har behov for at vide hvordan jeg laver felter skrivebeskyttet, der søges i en formular og alt der kommer frem af navne m.v. skal ikke kunne rettes ellers slettes.
Jeg ved at det sikkert er simpelt, men jeg er gået lidt i stå. det ligeledes har jeg lavet en kommandoknap som åbner et nyt vindue/formular, men uden at hoved formularen lukker som den ellers skal efter mine ønsker. Gode råd tages og der gives 30 point. for bedste og simple løsning
Avatar billede mugs Novice
16. januar 2009 - 12:53 #1
Du kan sætte egenskaben Låst (Locked) til true eller Activatet.
Avatar billede mcilvain Nybegynder
16. januar 2009 - 22:04 #2
Jepper det er da også rigtigt,( jeg skulle lige sparkes igang ) og tager jeg fejl hvis det er jeg siger at hvis jeg nu til have muligheden for at tilføje poster i dem, så er det i en nu formular som der henviser til at dataerne indskrives i en eksisterende tabel?
Avatar billede mugs Novice
16. januar 2009 - 22:13 #3
Du skal altid arbejde i formularer. Aldrig lade brugerne få adgang til tabeller / forespørgsler.

I stedet for at lave en ny formular, har du den mulighed at indsætte en knap der låser op for dataindtastning således:

Me.feltnavn.locked = false

Eller hele formularen:

Me.alloweditions = True

Der er vist nok også een der hedder:

Me.Allowdelitions = True
Avatar billede mcilvain Nybegynder
16. januar 2009 - 22:43 #4
Takker checker med det samme,,, det er jo forsat tidligt på aftenen :)
Avatar billede mugs Novice
16. januar 2009 - 23:01 #5
Det hedder:

Me.AllowAdditions
Me.AllowDeletions
Me.AllowEdits

afterfulgt af enten False elller True
Avatar billede mcilvain Nybegynder
16. januar 2009 - 23:36 #6
Jeg oprettede det i hændelseprocedure/udtryksgenerator =[AllowEdits]=Sand
men uden held.
Syntes da ellers lige jeg havde den, men kom væk fra den igen....
Avatar billede mugs Novice
17. januar 2009 - 07:40 #7
Du skal ind i VBA-generatoren og oprette en hændelsesprocedure. Hvis du tager en kommandoknap og sætter den i fanen Hændelser på linien VedKlik og trykker på de 3 små ... i højre side indsætter du denne:

Private Sub Kommandoknap4_Click()
Me.AllowAdditions = True
End Sub

Det er en betingelse, at selve formularens egenskab "Tillad tilføjelser" er sat til Nej. Koden vil så låse op og tillade tilføjelser.

For et enkelt felt hvis egenskaber Aktiveret og Låst er sat til Ja, kan du tillade redigerenger i dette felt:

Private Sub Kommandoknap4_Click()
Me.FELTNAVN.Locked = False
End Sub
Avatar billede mcilvain Nybegynder
18. januar 2009 - 20:36 #8
Aften Mugs.
Det er sgu ud til at være løsningen, rigtig godt, takker rigtig mange gange, er der en tilføjelse i koden der kan gøre at når de felter der er redigeret eller nye indskrevet post er færdigt så det gemmes, eller skal jeg bare smide en kommandoknap på der hedder gem post.
Avatar billede mugs Novice
18. januar 2009 - 20:51 #9
Aften mcilvain

Når du har redigeret en post / tilføjet en ny, vil denne blive gemt når du flytter til en anden post eller lukker formularen. Hvis du vil lagre inden da, kan du bruge flg:

DoCmd.RunCommand acCmdSave

Men det burde ikke være nødvendigt.
Avatar billede mcilvain Nybegynder
19. januar 2009 - 22:12 #10
Aften mr. Mugs :-)

Ikke noget stort lige her fra andet end Takkkk :-) der sendes lige point til dig.

//Lucas M.
Avatar billede mugs Novice
20. januar 2009 - 06:41 #11
Tak for point.