Avatar billede thjal Nybegynder
16. januar 2009 - 12:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

vandkøling - kan det betale sig og hvad skal man vælge?

Hej Gutter / Gutinder...

Jeg har følgende:
Q9450 CPU
GTX 260 GPU
motherboard og kabinet er ikke valgt endnu...

Alene CPU og GPU støjer en del med de almindelige kølere der medfølger.
Jeg har tænkt mig at opgrader både kabinet og dermed PSU samt motherboard.

Mit spørgsmål er om det kan betale sig at installere vandkøling på maskinen? Og hvis "ja" hvilket kit er så bedst til prisen? Eller er det smartere at kigge efter et godt kabinet og blæsere til dette? Jeg spørger selvfølgelig ud fra et støjmæssigt hensyn.
(tager selvfølgelig også mod gode råd til motherboard - det skal kunne køre SLI).
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2009 - 12:40 #1
antec 900 + strøm for det er ikke med i kabinet.

http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=NQ%2D4775%2D650B%2DFLEX&GroupGuid=3545&SelectedGroup=3545

antec 900 er det ultimative gamer kabinet hvor varmen hurtigt bliver gelejdet ud af kabinettet

http://www.antec.com/usa/productDetails.php?lan=us&id=15900

ud over det har jeg sat en ekstra 120 mm blæser i lågen

vandkøling er perfekt i sådan et kabinet

http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=NQ%2D3580&GroupGuid=3520&SelectedGroup=3520

hvis du har plads i kabinet - andet - kan det også købes med 2 blæsere.

mit bundkort er asus p5q pro
Avatar billede thjal Nybegynder
16. januar 2009 - 12:49 #2
tratmince - så det du siger er et antec 900 kabinet med vandkøling? +PSU (hvilken PSU er et godt valg?) Det vandkølingskit du linker til er KUN til CPU ikke sandt? GPU blæseren larmer jo også en del...
MB: står lige p.t. mellem Asus p5q pro eller et MSI P7N SLI-FI. Nogen pros/cons?
Avatar billede thjal Nybegynder
16. januar 2009 - 12:55 #3
ps. kan ikke lige finde antec 900 på edbpriser.dk - har du et link til en sælger? Og er 900 meget bedre end nogen af de andre antec kabinetter?
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. januar 2009 - 15:03 #4
Avatar billede justrace Novice
16. januar 2009 - 15:50 #5
Jeg ville klart vælge et TwelveHundred. Det er betydeligt bedre kølet. I fronten er der 3 regulerbare blæsere, + 2 bag på og en i toppen. Alle regurlerbare.
Avatar billede thjal Nybegynder
23. januar 2009 - 13:43 #6
justrace: Er det så bydende nødvendigt hvis jeg går efter et vandkølet system. Jeg mener temeperaturen inde i kabinettet bliver vel ikke så højt som hvis jeg gik efter et udelukkende luftkølet system?
Avatar billede justrace Novice
23. januar 2009 - 14:02 #7
Næh, men det er jo kun CPU'en du får vandkøling på, og begge kabinetter vil kunne klare opgaven. TwelveHundred giver bare flee muligheder, og der er stadig HDD, grafikkort og ikke mindst RAM der skal have masser af luft.

CPU-kælere fås i dag så effektive, at de sagtens kan klare afkølingen. Så er der støjen, men en vandkøler skal jo også af med varmen.

Man skal kunne "se" opbygningen i kabinettet for sig for at kunne bedømme det i hvert tilfælde.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2009 - 17:20 #8
antec 900 er det perfekte valg til gamer pc. det handler om et Airflow i kabinettet d.v.s at den varme som grafikkort og andet normalt samler sammen komme kun langsomt ud via mega kølere kørende i kabinettet.

kølerne på vandkølersættet sidder jo bag på kabinet og hiver varmen ekstra ud.
blæseren sidder så bag på kabinet væk fra dig.

http://peecee.dk/upload/view/151183
Avatar billede justrace Novice
23. januar 2009 - 17:48 #9
Jeg aner ikke hvorfor treatmenice ikke kan se fordelen ved tre i stedet for to kølere i front, og to kølere bag på i stedet for en. Det giver jo klart et bedre flow. Men du kan selv se dem her:

http://www.shg.dk/p/811121

http://www.shg.dk/p/2112946

Og så kan jeg heller ikke se det geniale i at vandkølingen skal sidde bag på kabinettet hvor den varme luft fra kabinettet kommer ud.
Avatar billede justrace Novice
23. januar 2009 - 18:00 #10
.. og TwelveHundreds kølere er der hastighedskontrol på hver enkelt blæser.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2009 - 19:26 #11
har du sådan et kabinet da siden det er antec 1200 det handler om.

jeg har antec 900 så jeg ved hvad jeg skriver om. slut og nok om det.
Avatar billede thjal Nybegynder
26. januar 2009 - 12:14 #12
er der nogen der ved noget om også at vandkøle grafikkortet? Med samme system som det der benyttes til CPU (CPU er som sagt en Q9450 og Graffikkort er et GTX260 - specifikt kort er ikke valgt endnu).
Avatar billede thjal Nybegynder
19. marts 2010 - 09:28 #13
Lukker og slukker..