Avatar billede ionicoder Nybegynder
15. januar 2009 - 22:36 Der er 1 løsning

Order by?

Jeg har en sql query hvor resultatsættet består af et tekstfelt og et int felt, og vil typisk se sådan ud:

110 XXX
123 YYY
146 ZZZ
180 AAA
900 BBB

Hvordan strukturerer jeg min query således at resultat sættet grupperes efter antallet af ens rækker, DVS:

110 XXX
180 AAA
123 YYY
146 ZZZ
900 BBB

Jeg har prøvet med order by og count,

Alle input velkomne
Avatar billede wagner Nybegynder
15. januar 2009 - 23:12 #1
Har du brug at for at vise alle de ens rækker ellers kan du måske gøre det således:

select kol1, kol2
from tabel
group by kol1, kol2
order by count(*)

Hvis dette er virker kan du trække count(*) med ud, og så anvende dette i en subselect således:
select *
from tabel t1
  join
(
select kol1, kol2, count(*) as antal
from tabel
group by kol1, kol2
) t2 on t2.kol1 = t.kol1 and t2.kol2=t.kol2
order by t2.antal

Wagner