Avatar billede poolplayer Nybegynder
15. januar 2009 - 11:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sammenligne tal fra 2 rækker

A1:A10, her står et tal i hver celle f.eks. fra 1-10
B1:B10, her står et tal i hver celle f.eks. fra 1-10

Nu har jeg behov for at sammenligne disse, men sammenligningen skal foregå bagfra, dvs. først B10/A10, er de ens, skal der fortsættes til B9/A9, osv. osv. - så snart sammenligningen IKKE er ens, skal stoppes og resultatet for antallet af samme indhold skal komme i f.eks. celle C3.
Synes jeg har prøvet alt med formlen: Sammenligne, men kan ikke få den til at stoppe når der er forskel.
Er der nogen der kan hjælpe - pft.
Avatar billede poolplayer Nybegynder
15. januar 2009 - 11:18 #1
Glemte lige, det skal IKKE være summen af cellerne, men antallet af celler hvor det er ens.
Avatar billede jkrons Professor
15. januar 2009 - 11:32 #2
Kan der ikke forekomme flere dubletter, hvis først et tal én gang er blevet forskelligt?
Avatar billede poolplayer Nybegynder
15. januar 2009 - 11:45 #3
I princippet kan alle 10 tal være ens og alle 10 tal kan være samme tal, f.eks 8.
Der vil på intet tidpunkt være tal som er højere end 9 i nogle af cellerne.
Avatar billede jkrons Professor
15. januar 2009 - 12:14 #4
Det jeg mente var faktisk om følgende kan forekomme?

og i givet fald hvis det forekommer, hvor mange ens skal så tælles?
Avatar billede jkrons Professor
15. januar 2009 - 12:18 #5
Altså med andre ord: Kan der godt være flere ens par, selv om "ensartetheden" er opgørt. Eller er det sådan, at når der bagfra ikke er flere ens talpar, så er der slet ikke felære ens talpar i rækkerne?
Avatar billede poolplayer Nybegynder
15. januar 2009 - 13:56 #6
Hvis vi følger din tal række, så skal den stoppe efter fjerde sammenligning bagfra, da 5 er forskellig fra 4 - resultatet i denne situation skal så være 3 - håber det er forståeligt.
Det kan så godt forekomme at der er flere ens talpar, men de skal ikke sammenlignes hvis der er ulighed inden de nåes.
Eksempel:
Her skal resultatet være 6
Avatar billede oleelo Nybegynder
16. januar 2009 - 01:02 #7
Hej
Her 8 indskudte HVIS som tælder ens bagfra , de to sidst kan jeg ikke få ind ( er der en øvre grænse ?)
I celle E11 =HVIS(A10=B10;HVIS(A9=B9;HVIS(A8=B8;HVIS(A7=B7;HVIS(A6=B6;HVIS(A5=B5;HVIS(A4=B4;HVIS(A3=B3;8;7);6);5);4);3);2);1);0)

Og samlet resultat for at få de to sidste med
=HVIS(OG(E11=8;A2=B2);HVIS(A1=B1;10;9);E11)
MEN en bruger defineret funktion ville løse problemet mere elegant
mvh oleelo
Avatar billede poolplayer Nybegynder
16. januar 2009 - 08:28 #8
Hej oleelo
Jeg kan ikke få din formel til at fungere, uanset hvad jeg gør, så kommer resultatet 0.
Avatar billede poolplayer Nybegynder
16. januar 2009 - 08:33 #9
Prøvede at kopiere formlen hen i en anden celle, der virker den....!!!!!
Avatar billede poolplayer Nybegynder
16. januar 2009 - 08:39 #10
Nå, det er ikke dit problem.
oleelo - smid et svar så du kan få dine point

Tak for hjælpen.
Avatar billede oleelo Nybegynder
16. januar 2009 - 08:50 #11
Hej
Tak,Her et svar

En anden løsning som jeg selv ville fortrækker var at bruge nogler flere celler til beregningen så ville det også være lettere at ændre området

i celle C11  =SUM(C1:C10)  Her kommer dit resultat
i celle C10    =HVIS(A10=B10;1;0)
i cell C9 (til C1) =HVIS(OG(A9=B9;C10=1);1;0)
mvh oleelo
Avatar billede jkrons Professor
18. januar 2009 - 17:42 #12
Et fodboldstævne optog min tid i weekenden :-), men prøv med

=10-MAKS(HVIS(A1:A10<>B1:B10;RÆKKE(A1:A10);0))

Indtastet som matrixformel, altså afsluttet med Ctrl+Skift+Enter
Avatar billede poolplayer Nybegynder
19. januar 2009 - 12:03 #13
Håber du vandt i fodbold...:-)

Ovenstående løsning er helt perfekt.Den fortjener nogle point, så læg et svar på denne her: http://www.eksperten.dk/spm/860381

Tak for hjælpen.
Avatar billede jkrons Professor
19. januar 2009 - 12:14 #14
Jeg spillede ikke selv, men sad ved dommerbordet 13 timer lørdag og 9 timer søndag. Men tak ønsket. :-)

Har lagt et svar.