Avatar billede sebjlan Nybegynder
13. januar 2009 - 23:09 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

RAM, GPU, CPU og alt det der

Hej

Jeg skal til at erhverve mig en pc, som jeg gerne selv vil sætte sammen. Men jeg har brug for lidt kyndig vejledning af nogle, som har forstand på det.

Jeg kunne godt tænke mig en E8500 eller Q9300 CPU, men jeg har hørt så mange sige, at man bør vente et par år endnu med quad-core, så derfor hælder jeg til E8500.

Grafikkort! Skal man vælge ATI eller nVidia? Hvilken betydning har det i praksis? Og hvilken betydning har det i praksis, om man har 512 eller 1024 MB, eller om det er GDDR3 eller GDDR5? Jeg har kigget på et GeForce GTX 260 (896 MB GDDR3) eller et ATI HD4870 (512/1024 MB GDDR5).

Hvilket bundkort skal man vælge? Jeg har indtryk af, at man ikke går helt galt i byen med ASUS, så jeg kiggede på et P5Q Pro.

Af RAM vil jeg gerne have 4GB DDR2-1066 - skal jeg vælge Mushkin eller Corsair?

Til slut skal jeg bruge en HDD, kabinet og PSU. HDD'erne burde jeg nok kunne finde ud af, men jeg har ikke forstand på, hvor stor en PSU der er brug for til ovenstående - og det afhænger vel også af, om det bliver den ene eller anden CPU og GPU, men mon ikke 650W er nok, hvis jeg vil køre med højst 2 HDD?

Hvis det kan hjælpe, spiller jeg spil som UT2004 og Half-Life 2, men vil gerne prøve kræfter med nogle af de nye også, og jeg har ikke planer om at overclocke.

Jeg håber, I kan hjælpe mig :)
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
14. januar 2009 - 02:39 #1
Processor: Det lyder som om du skal lave en gamer PC så der vil jeg anbefale en dualcore processor.
Grafikkort: Sad tilfældigvis igår og undersøgte hvad er godt grafikkort koster og syntes at man fik mere for pengene med et ATI HD4870 kort.
Bundkort: ASUS, Abit, Gigabyte er udmærkede mærker. Der er sikkert flere, det er blot dem jeg kender mest til.
RAM: Kender ikke til Mushkin, så hælder mest til Corsair og Kingston.
PSU: Det der bruger mest strøm er CPU'en og grafikkortet, antallet af HDD betyder ikke så meget. 650W er godt nok selv til HD4870.
Avatar billede justrace Novice
14. januar 2009 - 06:56 #2
P5Q-serien fra ASUS er et ret godt valg. Corsair Dominator RAM: http://shg.dk/p/2112030 og http://shg.dk/p/2113989. Der er en køler med til det ene sæt, og den passer til at sætte hen over dem alle 4, og som sn0wflake siger, et ATI HD4870: http://shg.dk/p/2120978 eller det vilde: http://shg.dk/p/2114557 kan nok ikke vælges bedre.

Man kan også sætte 2 af det første i, hvis man vil opgradere efterhånden.

Et flot kabinet som Antac Twelve Hundred: http://shg.dk/p/2112946

... og smut så roligt hen og køb den nye Crysis, der bliver ikke noget hakken der.... :)
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2009 - 09:13 #3
Avatar billede sebjlan Nybegynder
14. januar 2009 - 10:46 #4
Jeg fandt lige det her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=475563 - mon ikke det er et godt bud?

@ justrace
Det kabinet koster lige lidt mere, end jeg vil give :). Jeg vil gerne holde mig omkring de 6000 kr. i alt. Indtil videre er prisen knap 5700 (for E8500, P5Q Pro, Club3D HD4870 1GB, 4GB DDR2-1066, 500GB WD HDD og denne PSU: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=441340).
Så jeg vil gerne finde et kabinet til højst 500 kr. :)

Mangler jeg så kun kabinet, eller har jeg overset noget (jeg har DVD-drev liggende, så det er ikke nødvendigt)
Avatar billede sebjlan Nybegynder
14. januar 2009 - 10:48 #5
Avatar billede sebjlan Nybegynder
14. januar 2009 - 12:07 #6
Hvis nu 550W er tilstrækkelig, kunne jeg købe denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237624
Avatar billede justrace Novice
14. januar 2009 - 15:27 #7
Kabinettet er fint, men PSU'en er ikke alt for stor. Hvis du senere vil sætte et grafikkort mere i og køre "Dual" er det nok for lidt.
Avatar billede sebjlan Nybegynder
14. januar 2009 - 15:31 #8
Okay, så må jeg hellere tage 650W'eren. Den passer vel fint i det kabinet?
Avatar billede justrace Novice
14. januar 2009 - 15:35 #9
Har et "1200" og en 700W og det går fint, men tag og spørg om størrelsen hvis du ikke kan finde målene på den.
Avatar billede sebjlan Nybegynder
14. januar 2009 - 15:44 #10
NorthQ 650W er 15 cm x 16 cm x 8.6 cm (BxDxH), mens Antec's 550W er 15 cm x 14 cm x 8.6 cm (BxDxH).

Jeg kan ikke lige finde ud af, hvor stor PSU der er plads til, men når de er ens i højde og bredde, burde det vel ikke være noget problem? Antec anbefaler bl.a. deres TruePower-serie PSU til det kabinet. (http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08300)
Avatar billede sebjlan Nybegynder
17. januar 2009 - 22:22 #11
Lægger I ikke et svar?
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2009 - 22:41 #12
Jo da, men hvad blev "resultatat"?
Avatar billede sebjlan Nybegynder
17. januar 2009 - 23:03 #13
Jeg fandt en Corsair TX650W PSU, som har samme str. som Antec's TruePower, så jeg tror, det bliver den.

På baggrund af denne artikel: http://www.altomdata.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=8876 vil jeg vente lidt og se, om Q9300 bliver sat ned, for så snupper jeg den i stedet for E8500 :)

Ellers tror jeg, den bliver som vi talte om.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2009 - 08:17 #14
jeg ville vælge antec 900 som er det ultimative gamer kabinet og husk det med vandkøling - det er billigt - kan genbruges - et lukket system.

m.v.h
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 11:23 #15
Hvordan kan 900 være det ultimative når 1200 har bedre køling, 3 blæsere foran, 2 bag på, og har huller til slanger, og en platform til køleanlægget?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2009 - 12:14 #16
det har jeg læst på nettet - de var spil nørder der jo nok skulle kunne finde ud af det.

og så det andet tilfælde - jeg har det selv.

http://www.antec.com/usa/productDetails.php?lan=us&id=15900

nogen vil have moderen og nogen datteren og sådan er der så meget
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2009 - 12:21 #17
justrace

se på min temp

http://peecee.dk/upload/view/150120
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 12:26 #18
Linket kunne jo være fra før de lavede 1200.

Tjah, jeg havde nu snuppet moderen mens hun stadig så godt ud, og så senere hen "opgradere" til den yngre datter. :)

Læg lige et link til programmet og hvad jeg skal klikke på for at få det skema frem, så skal jeg se hvad min kan "præstere" i temp.
Avatar billede sebjlan Nybegynder
18. januar 2009 - 16:14 #19
Som allerede nævnt koster både 900 og 1200 mere, end hvad jeg vil give, og jeg har ikke behov for vandkøling - derfor ser jeg 300 som et oplagt kabinet til mit behov.
Desuden ser 300 i mine øjne langt bedre ud end både 900, 902 og 1200.
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 16:34 #20
Det med udseendet på et kabinet er vel en form for religion.

Skeleton er da nok i overkanten, men syntes det er skægt at kunne kigge ind til "vor herre" og nyde synet af al elektrinikken.

Men det er vel stort set et 900 uden glaslåge.
Avatar billede sebjlan Nybegynder
18. januar 2009 - 16:54 #21
Ja, det skal jo ikke komme an på udseendet, og det er da heller ikke derfor, jeg vælger 300. Det er bare en bonus :)

Jeg ville da heller ikke have noget imod en glaslåge i 300 (og så selvfølgelig noget lys, som man kunne slukke), så jeg kunne se, hvad der foregik derinde.
Avatar billede sebjlan Nybegynder
20. januar 2009 - 23:03 #22
>>> sn0wflake
Skal du have point? :)