Avatar billede fredo Nybegynder
13. januar 2009 - 17:04 Der er 1 løsning

Makro der opretter nyt ark ud fra en skabelon

Hej.
Hvordan kan man smartest lave en knap med en tilknyttet makro der opretter et nyt ark ud fra en skabelon?

Er det desuden muligt at få en formularboks til at poppe op, når det nye ark oprettes, hvor man kan indtaste et, der dels bliver sat ind i det nye ark, dels bestemmer navnet på arket.

Det skal lige nævnes at jeg er temmelig grøn i programmering af makroer og derfor nok skal have det ind med ske for at forstå det…

/Fredo
Avatar billede fredo Nybegynder
19. januar 2009 - 10:29 #1
Jeg løste selv problemet med følgende makro:

sub nytark_generator()
    arknavn = InputBox("US no.")
    For Each ws In Worksheets
If ws.Name = arknavn Then
MsgBox "Nummer eksisterer allerede", , "Warning!"
Exit Sub
End If
    Next

    Sheets("skabelon").Copy Before:=Sheets("skabelon")
    ActiveSheet.Name = arknavn
    Sheets(arknavn).Range("B4") = arknavn
    Sheets(arknavn).Visible = True

End Sub