Avatar billede martin_moth Mester
13. januar 2009 - 11:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dette script, der kopierer filer, sletter dem også ved en fejl.

Dette script har jeg snuppet fra et andet spørgsmål og rettet til. det kopierer alle filer i en mappe til en anden mappe, inkl. alle undermapper, og filføjer "thumb_" til alle kopierede filnavne.

Spiller perfekt.

Men - hvis jeg kører scriptet 2 gange i træk, sletter den alle filerne i anden omgang. Hvorfor - og hvordan undgås det - den skulle gerne springe over, hvis targetFolder ikke er tom...

dim targetFolder,sourceFolder, prefix

sub log(msg)
    'msgBox msg
end sub

function Chk(sourceFolder,targetFolder)
    chk=true
    if not objFSO.FolderExists(sourceFolder) then
        MsgBox("Kan ikke åbne kilde : "&sourceFolder)
        chk=false
    end if

    if not objFSO.FolderExists(targetFolder) then
        msgBox("Kan ikke åbne destination : "&targetFolder)
        chk=false
    end if
end function

sub Quit()
    MsgBox "Forbindelsen til netværket afbrudt"
    WScript.Quit
end sub

sub doCopy(sourceFolder,targetFolder,prefix)
    dim folder,fileCol,folderCol,fil,tFolder,tFileCol,tFolderCol,FileStr,FolderStr
    Set objFSO = WScript.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

    set folder = objFSO.getFolder(sourceFolder)
    set tFolder = objFSO.getFolder(targetFolder)

    set tFolderCol=tFolder.SubFolders
    set tFileCol=tFolder.Files

    set fileCol = folder.Files
    set folderCol=folder.SubFolders

    FileStr=""
    For Each fil in tFileCol
        FileStr=FileStr&";"&fil.name&";,"
    next
    FolderStr=""
    For Each folder in tFolderCol
        FolderStr=FolderStr&";"&folder.name&";,"
    next
    For Each fil in filecol
        if not objFSO.FileExists(targetFolder&"\"&fil.name) then
            objFSO.CopyFile SourceFolder&"\"&fil.name, targetFolder&"\"&prefix&fil.name

            If Err.Number = 0 Then
                log "Copying file: "&sourceFolder&"\"&fil.name
            else
              Quit()
            end if
        FileStr=Replace(FileStr,";"&fil.name&";,","")
    next

    For Each folder in folderCOl
        if not objFSO.FolderExists(targetFolder&"\"&folder.name) then

            objFSO.CreateFolder(targetFolder&"\"&folder.name)
            If Err.Number = 0 Then
                log "Creating folder: "&sourceFolder&"\"&folder.name
            else
                Quit()
            end if

        FolderStr=Replace(FolderStr,";"&folder.name&";,","")
        doCopy sourceFolder&"\"&folder.name,targetFolder&"\"&folder.name, prefix
    next

    set fileCol = nothing
    set folderCol = nothing
    set folder = nothing

    dim delArrFile,delArrFolder,a

    if len(FileStr)>0 then
        delArrFile=split(FileStr,",")
        For a = LBound(delArrFile) to UBound(delArrFile)-1
            objFSO.DeleteFile(targetFolder&"\"&replace(delArrFile(a),";",""))
        next
    end if

    if len(FolderStr)>0 then

        delArrFolder=split(FolderStr,",")
        For a = LBound(delArrFolder) to UBound(delArrFolder)-1
            objFSO.DeleteFolder(targetFolder&"\"&replace(delArrFolder(a),";",""))
        next
    end if

    set tFileCol = nothing
    set tFolderCol = nothing
    set tFolder = nothing
end sub

'-----HOVEDPROGRAMMET STARTER HER------

Dim objFSO,wshShell
Set objFSO = WScript.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

sourceFolder="C:\Temp\Source"    '< UDFYLD SELV
targetFolder="C:\Temp\destination" '< UDFYLD SELV
prefix = "thumb_" '< UDFYLD SELV

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.Popup "Hej Smukke. Nu kopieres alle filer fra " & sourceFolder & " til " & targetFolder & ", og får et prefix: " & prefix & " - hurra for det"
WshShell.Popup "Begynder kopiering - alle filer og undermapper!!!", 2, , 0

if (chk (sourceFolder,targetFolder)) then
    doCopy sourceFolder,targetFolder, prefix
    WshShell.Popup "Kopiering afsluttet", 2, , 0
end if

Set WshShell = nothing
Set objFSO = nothing
Avatar billede martin_moth Mester
13. januar 2009 - 11:54 #1
spurgt på en anden måde - hvordan tjekker jeg at targetfolder er tom?

'if targetFolder it empty then' ...
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2009 - 14:04 #2
Jeg har bikset et lille script sammen, der tjekker om en mappe er tom - altså om der enten er filer eller undermapper i mappen.
Du kan jo se om du kan bruge noget.

Dim objFSO, objFolder
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

If objFSO.FolderExists("C:\Test\") Then
    Set objFolder = objFSO.GetFolder("C:\Test\")

    If objFolder.Files.Count = 0 And objFolder.SubFolders.Count = 0 Then
        MsgBox "Mappen er tom"
    Else
        MsgBox "Mappen indeholder filer eller undermapper"
    End If
Avatar billede martin_moth Mester
14. januar 2009 - 08:28 #3
Det var bare objFolder.Files.Count & objFolder.SubFolders.Count  jeg manglede :o)

Hvor kan man se, hvilke metoder osv. man kan bruge på de forskellige objekter (fx. ".SubFolders.Count")?

Jeg sidder og skriver koden i textpad. Findes der en simpel VBS-editor, der selv foreslår hvilke metoder/events der er på et objekt (ligesom i fx. VB6 miljøet)
Avatar billede martin_moth Mester
14. januar 2009 - 08:43 #4
Ja - det gør der: http://www.vbsedit.com/ :o)
(og sikkert mange andre)
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2009 - 11:03 #5
Jeg bruger selv http://www.primalscript.com/
Og tak for point :-)