Avatar billede radda Nybegynder
12. januar 2009 - 10:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

checkboxe i en form - og en løkke

Hej,

Jeg har en række checkboxe i en form, som jeg gerne vil afstemme på en gang med min afstem alle-knap
Men funktionaliteten kan jeg ikke få til at virke ...

if request.querystring("db")="afstem" then

dim thisvalue
For Each afstemt in Request.form
  'thisvalue = request.form(chk)

  if request.form(chk) = "on" then
  thisvalue = 1
else
  thisvalue = 0
end if

      SQL = "UPDATE entries SET afstemt = '"&thisvalue&"' WHERE id=" +Cstr(chk)&" "
      Conn.Execute(SQL)
response.write(SQL)
next
response.redirect "admin_afstemt.asp?afstem=ok&&sort=teacher&type="&hvilken

end if

OG formen:
<form name="asftemning" method="POST" action="admin_afstemning.asp?db=afstem&sort=teacher">

bla bla ...

<td bgcolor="#eeeeee" align="center"><input name="<%=visrs("id")%>"  type="checkbox" <%If visrs("afstemt") = True Then
    Response.Write " CHECKED"
End If
%></td>

</tr>
<% visRs.movenext
  loop
%>
<td colspan="3"><input class="nyhedtekst" type="submit" value="Afstem alle"></form>

kan en hjælpe ?

vh
R
Avatar billede fennec Nybegynder
12. januar 2009 - 11:19 #1
Du skal have ændret måden din kode fungere på så HTML siden er sådan:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="text/javascript">
<!--
function checkAll(objEle, fName)
{
    obj = document.getElementsByName(fName)
    for(f=0;f<obj.length;f++)
        obj[f].checked=objEle.checked;
}
//-->
</SCRIPT>

<form name="myForm" method="Post" action="">
<input type="Checkbox" name="all" value="ON" onClick="checkAll(this, 'data')">All<br>
<input type="Checkbox" name="data" value="1">1<br>
<input type="Checkbox" name="data" value="2">2<br>
<input type="Checkbox" name="data" value="3">3<br>
<input type="Checkbox" name="data" value="4">4<br>
</form>

I ASP indeholder request.form("data") alle de afkrydsede værdier. Din ASP kode kan derfor ændres til noget ala:
conn.execute("update entries set afstemt=1 where id in("& request.form("data") &")")
conn.execute("update entries set afstemt=0 where id not in("& request.form("data") &")")
Avatar billede radda Nybegynder
12. januar 2009 - 14:09 #2
hmm ... jeg kan godt se scriptet, men jeg er stadig i tvivl om formen.
min form er jo dynamisk:

</tr>
<% do until visRs.EOF
bla bla
<input name="<%=visrs("id")%>"  type="checkbox" <%If visrs("afstemt") = True Then
    Response.Write " CHECKED"
End If
%>

<% visRs.movenext
  loop
%>

Det er lidt for langhåret til mig ... jeg kan ikke gennemskue formen

har du et bud?
Avatar billede radda Nybegynder
12. januar 2009 - 15:21 #3
eller rettere ....
det er nu asp'en som driller lidt ...

conn.execute("update entries set afstemt=1 where id in("& request.form("data") &")")
conn.execute("update entries set afstemt=0 where id not in("& request.form("data") &")")

det virker ikke synes jeg ...

jeg har fået form og script til at virke ... tak for det ...
det kunne være rart med lidt hjælpe til asp'en også :)

du mener altså, at jeg ikke skal lave en for each? hmm jeg forstår det ikke helt ...

R
Avatar billede fennec Nybegynder
13. januar 2009 - 09:07 #4
Checkbokse fungere på den måde at de kun sender værdien fra de bokse som er afkrydset. Dvs. at afkrydser du boks 1 og 4, så indeholder request.form("data") værdien "1, 4". Denne opstilling (komma separeret værdier) kan databaser bruge i IN() funktionen. Resultatet af handlingen bliver derfor:

update entries set afstemt=1 where id in(1, 4)
update entries set afstemt=0 where id not in(1, 4)

Har du husket at få value værdien på checkboksene?? Altså sådan:
<input name="data"  type="checkbox" <%If visrs("afstemt") = True Then Response.Write " CHECKED" %> value="<%=visrs("id")%>">

Eneste problem du kan opleve er hvis ingen checkbokse er afkrydset. Det kan databasens in() funktion ikke håndtere, så et tjek for data er faktisk nødvendigt:

if request.form("data") <> "" then
  conn.execute("update entries set afstemt=1 where id in("& request.form("data") &")")
  conn.execute("update entries set afstemt=0 where id not in("& request.form("data") &")")
else
  'Ingen afkrydset. Sæt alle til 0
  conn.execute("update entries set afstemt=0")
end if
Avatar billede radda Nybegynder
14. januar 2009 - 16:04 #5
helt perfekt ... du havde ret - der var value, som drillede ...

mange tak - det virker helt perfekt ...

smid et svar, så honorerer jeg :)

vh
R
Avatar billede fennec Nybegynder
14. januar 2009 - 16:14 #6
.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede radda Nybegynder
14. januar 2009 - 16:18 #7
great ... thx