Avatar billede xorioz Nybegynder
12. januar 2009 - 00:28 Der er 6 kommentarer

body, height og overflow.

ja. jeg er så ved at lave et design til en hjemmeside... til dette bruger jeg css og <div> tags. meget simpelt i sig selv.

nu er det så at jeg i stedet for at have diverse tables osv. på min side har valgt at bruge en nygeligt lært metode hvor jeg smider alt det grafiske ind via <div> tags. både højder bredte osv.

2 filer udgør designet.
index.php og style1.css.
her er index.php

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
<link href="style1.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>

<body>
<div id="container">
<div id="bottom"></div>
<div id="top"></div>
<div id="main_a"></div>
<div id="main_b"></div>
<div id="bar_a"></div>
<div id="bar_b"></div>
</div>
</body>
</html>

og her style1.css

@charset "utf-8";
/* CSS Document */

html, body
{ width: 100%;
  height: 100%;
  padding: 0;
  margin: 0;
}

#container
{ width: 778px;
  height: 100%;
  margin: 0px auto 0px auto;
  padding: 0;
  position: relative;
  top: 0px;
  left: 0px;
  border-left: solid 1px #000000;
  border-right: solid 1px #000000;
}

#top
{ background: url(bg/top.png) fixed repeat-x top;
  width: 778px;
  margin: 0;
  padding: 0;
  position: absolute;
  top: 0px;
  bottom: 0px;
}

#bottom
{ background: url(bg/bottom.gif) fixed no-repeat bottom;
  width: 778px;
  height: 170px;
  margin: 0;
  padding: 0;
  position: absolute;
  bottom: 0px;
}

#main_a
{ background: url(bg/main.png) fixed repeat-x top;
  width: 149px;
  position: absolute;
  top: 50px;
  left: 5px;
  bottom: 50px;
  padding: 0;
  margin: 0;
  border: solid 1px #000000;
}

#main_b
{ background: url(bg/main.png) fixed repeat-x top;
  width: 609px;
  position: absolute;
  top: 50px;
  right: 5px;
  bottom: 50px;
  padding: 0;
  margin: 0;
  border: solid 1px #000000;
}

#bar_a
{ background: url(bg/bar.png);
  width: 778px;
  height: 20px;
  position: absolute;
  top: 24px;
  padding: 0;
  margin: 0;
  border-bottom: solid 1px #000000;
  border-top: solid 1px #000000;

}

#bar_b
{ background: url(bg/bar.png);
  width: 778px;
  height: 20px;
  position: absolute;
  bottom: 24px;
  padding: 0;
  margin: 0;
  border-bottom: solid 1px #000000;
  border-top: solid 1px #000000;
}

jeg troede jo så alt var fjong og smed noget indhold i min <div id="main_b"> tag men. som kan ses her
http://xorioz.users.whitehat.dk/nysted/
så er der self noget galt. i skal se det er nok mig der er dårlig til css. anyways. når indholdet i main_b fylder siden ud skal designet følge med. men som det ser ud lige nu regner css kun de 100% i højden ud som værende højden af browseren eller noget i den stil.

hvad er problemet og kan det løses. eller må jeg tilbage og arbejde med tables.
Avatar billede xorioz Nybegynder
12. januar 2009 - 00:32 #1
hov ja. designet virker kun i IE7 og firefox. det skal i ikke bekymrer jer om.
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2009 - 11:08 #2
<ole>

Nej, at IE7 overhovedet kan vise din side, skyldes du laver fejl. IE7 understøtter slet ikke XHTML 1.1 - og vil derfor tilbyde brugeren at downloade siden i stedet. Som det ser ud i øjeblikket, bliver det først IE9, der kommer til at understøtte XHTML.

XHTML 1.1 _skal_ serves med MIME-typen 'application/xhtml+xml', men du server dokumentet som 'text/html'. Det gør, at ingen browser på WWW tolker din side som værende XHTML - men derimod mere eller mindre tilfældig HTML-sovs.

100% er 100% af viewport'ens højde, så browseren gør bare, som der bliver sagt  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede xorioz Nybegynder
12. januar 2009 - 14:01 #3
fair nok. så jeg skal lave min doctype om.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
men er det overhovedet muligt for mig at regne den fulde højde af siden ud?
jeg kan self også prøve at smide en scrol ind i main_b men ville nu helst bruge den scrol der befinder sig i browseren allerede.
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2009 - 14:12 #4
Så skal du jo huske at sende dokumentet med den rette MIME-type - som vel at mærke ikke er 'text/html'. Den korrekte MIME-type understøttes slet ikke af IE7 - og formodentlig vil den først understøttes af IE9. I stedet vil IE tilbyde brugeren at downloade dokumentet i stedet for at vise det. Nettet er bare ikke klar til XHTML - og bliver det ikke de kommende par år. Prøv at læse:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538
Avatar billede xorioz Nybegynder
12. januar 2009 - 14:58 #5
Damn ole. det skal du have tak for det der. jeg er til at starte med en ganske grøn noob agtig koder :) som prøver at bevæge sig ind i et fag jeg tilsydenladende ikke har vildt megen forstand på. men nu har jeg da et godt grundlag for hvor jeg skal bevæge mig hæn.

har du evt et link til en side der forklare nærmere hvordan jeg gør min kode mere xml strict. ud over at sætte den regtige mime type og lukke mine tags ordentligt.

en anden ting. jeg skal have dettte design til at virke hurtigst muligt. fuck om det bliver en gang html sovs. så kan jeg altid lave det regtigt når nu jeg aligevel bliver nød til at opdaterer siden til xml2.0. så jeg ville verdsætte en løsning / hack / karlkode der kan løse mit nuværende problem.
sig nu enlig til hvis det ville være letere for mig at bruge tables.

en anden ting. skulle der være noget galt hvis jeg ændrede min doctype til text/html?
Avatar billede xorioz Nybegynder
13. januar 2009 - 19:53 #6
har prøvet at rode rundt med både tables og mine positions men kan ikke finde en relevant løsning. neb er rimelig sikker på at problemet kan løses. så hvis nogen har et forslag til hvordan jeg skal gøre dette så må i da være meget velkommen til at gøre krav på de 60 points