Avatar billede cytox Nybegynder
10. januar 2009 - 12:10 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forwarding af variabler/gemme bruger login-info

Hej eksperter,

Jeg er godt igang med at lave en database med brugere,
dvs jeg er næsten færdig, men der er en simpel ting der driller mig enormt..

hvis nu en bruger logger in på siden index.php og den så navigere til "foo.php",
hvordan ved "foo.php" så at brugeren er logget in ?
det er jo lidt (meget) dumt og skulle logge ind på hver side man besøger.
så har prøvet med et 'gemt' html form felt at forwarde password & brugernavn mm. / forwarde en variabel (bool) der fortæller om brugeren er logget in.. men der må da være en bedere måde ?

så tænkte om der ikk var nogen der kunne vise mig hvorden de ville gøre? er det noget med cookies ? eller ?

På forhånd tak :)
-Cytox
Avatar billede danielss Nybegynder
10. januar 2009 - 12:24 #1
Du skal bruge det der hedder sessions.

http://dk.php.net/session

Det gøres så simpelt at på hver side hvor du vil have adgang til nogle sessions(cookies der gemmes på webserveren for hver bruger) skal du bare skrive session_start(); på toppen af hver side. Derefter kan du bruge sessions som faktisk bare er variabler.

$_SESSION['navn'] = "test";
$_SESSION['logged_in'] = true;
$_SESSION['fav_food'] = array("banan", "Jordbær", "æg");

:) Håber du kan se pointen
Avatar billede cytox Nybegynder
11. januar 2009 - 00:45 #2
årh hold kæft hvor er det dog simpelt! mange tak!

utroligt jeg ikk havde fundet den selv wtf.. lig et svar så skal du få dine velfortjente point :)

-Cytox
Avatar billede danielss Nybegynder
11. januar 2009 - 12:03 #3
svar :)