Avatar billede eky Nybegynder
10. januar 2009 - 11:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Langson boot

Min pc er blevet utrolig langsom til at boote.

Den skriver flg. under opstarten:
PC2-6400 Dual Chanal Interleaved
Initializing USB Controlers.. Done
3200MB OK

og så går den i stå, flere minutter.

Jeg har fjernet alt overfløding USB udstyr, så der er kun tilsluttet tastatur og mus.

Bundkortet er et Asus P5W DH Deluxe.
Jeg har forsøgt med forskellige BIOS indstillinger, men er nu gået tilbage til standard, bortset fra at ram hastighed er ændret til DDR2-800, da den ikke automatisk opdager dette.

Nogle der har et godt forslag til en løsning?
Avatar billede Jensen DK Novice
10. januar 2009 - 13:22 #1
Du kan prøve at køre disse to.
Hent og installér CCleaner http://www.ccleaner.com/  og en manual her. http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den, det er en værktøjs linie som du sikkert  ikke har brug for.
Lad programmer foretage en oprydning i rens og registrer, og lad den slette det den finder.

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen, du kan sende den ind til gennemsyn.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2009 - 16:49 #2
Avatar billede eky Nybegynder
11. januar 2009 - 13:12 #3
Hej Silbidor, da problemet ligger før Windows starter, tror jeg ikke det er der problemet ligger.

Hej helgec, jeg prøver dit forslag, og vender tilbage senere. Jeg har selv haft noget lignende i tankerne.
Avatar billede eky Nybegynder
11. januar 2009 - 13:51 #4
Hej helgec, så er der kørt en chkdsk, men problemet er desværre stadig det samme.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 14:08 #5
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 14:09 #6
Og "Load setup default" i BIOS
Avatar billede Jensen DK Novice
11. januar 2009 - 14:32 #7
helge dit forslag 11/01-2009 14:08:42 er det samme som mit forslag.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2009 - 15:38 #8
Rent sludder, naturligvis er det ikke det samme
Avatar billede eky Nybegynder
12. januar 2009 - 09:41 #9
Hej helgec, Load setup defaults er allerede prøvet, men det giver ingen forbedring.
Jeg holder altid min pc opdateret med de nyeste windows opdateringer samt de nyeste anti-virus definitioner (Avast).

Jeg tror ikke, at det er et software problem, men nærmere noget hardware, da det er før den begynder at loade Windows Vista. Det er allerede i booten, før den skriver hvilke diske m.m. den har fundet.

Jeg har en del interne diske (de eksterne ar allerede pillet fra), men måske jeg skal prøve at frakoble de overflødige diske og andre drev.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
08. februar 2009 - 03:42 #10
Kan det være en RAM-kontrol der er blevet aktiveret ??
Min PC var pludselig meget længe om at komme igennem starten. Det var en kontrol af RAM der skulle deaktiveres i BIOS, så startede den normalt igen.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
08. februar 2009 - 03:58 #11
Det er i bios "boot menu".
I linie "Quick boot" skal der stå "enabled".
Ellers går den igang med at se på hver enkelt RAM-bit og det tager mindst 3-4 minutter.
Avatar billede eky Nybegynder
08. februar 2009 - 13:44 #12
Hej Jesper,
den er allerede sat til Quick boot, og det er også først efter at den har talt ram op, at den går i stå.
Avatar billede eky Nybegynder
08. april 2009 - 18:22 #13
Jeg synes lige at jeg vil følge op på mit problem, som nu er løst.

Efter intens søgning på nettet, fandt jeg frem til, at alt vedr. Q-Fan og lign. intelligent Asus styring af blæsere skulle slås fra.
Dette gør man i BIOS under Hardware Monitor, så det var jo nemt nok.

Men hvad var nu det? Hver gang jeg valgte punktet i BIOS, så frøs pc'en, så jeg kunne ikke komme ind i undermenuen.
Igen intens brug af Google, og resultatet var, at der skulle en ældre BIOS version på, da den nyeste ikke virkede mht. Hardware Monitor menuen.

Det lykkedes mig dog aldrig at få lagt en ældre version på, selvom det skulle være nemt med Asus' bundkort. Det var som om, at den ikke ville acceptere en ældre version.

Men nu til løsningen, selvom det er lidt snyd.

Jeg købte et nyt bundkort. Det blev til et Asus P5Q Pro istedet for det gamle Asus P5W DH Deluxe.

Det nye blev sat i, og det sjove er nu, at begge mine Windows Vista versioner med dual boot kørte videre, som om intet var hendt. Det samme gjorde mit raid 1 data system (EzBackup).
Dog gav min OEM version af Windows en fejlmeddelelse, da den startede op, men efter genstart var den ok. Bortset fra at den jo ikke må bruges på et nyt bundkort, og derfor selvfølgelig bliver fjernet. Det var sandsynligvis det den gjorde opmærksom på.