Avatar billede hnteknik Novice
08. januar 2009 - 10:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan man gemme Action queries på serveren ?

Jeg kører regelmæssigt en række queries - kald af SP med parametre eller UPDATE Queries. De ligger som SQL filer på mit C drev men kan jeg gemme dem på serveren, så de kan hentes inde i sql server management studio ?
Avatar billede Syska Mester
08. januar 2009 - 17:35 #1
sikkert, men kender ikke måden ...

Du kan jo lave en SP og sætte dine quries ind som comments :-)
Avatar billede hnteknik Novice
08. januar 2009 - 23:18 #2
Tja - måske anser man det for risikabelt at have action/update queries liggende direkte inde på serveren
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2009 - 23:20 #3
Fundamentalt er skal det jo enten være nemt eller vanskeligt. Jeg forstår ikke den
med at det skal vær enemt at genbruge SQL, men ikke så nemt at det er risikabelt.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2009 - 23:22 #4
Det nemmeste må være at gemme dine standard queries som SP og bare udføre dem.

Det vanskeligste er at tvinge folk til at taste dem ind hver gang.

Hvad er mellemtingen ? En SP som henter text fra enten fil på server eller
fra tabel.felt og udfører den ??
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
09. januar 2009 - 23:05 #5
At gemme koden som en sp er vel det eneste man kan. Hvis dine scripts (dem som i dag findes som stored procedures) altid skal eksekveres med de samme parametre, kunne du sådan set lave en wrapper sp:

create proc MinWrapper
as
exec DinAndenSP 'Param1', 'Param2'

Det samme gælder din update - hvis den altid ser ens ud, så er det vel bare at gemme dit statement i en sp, og så eksekvere den:

create proc UpdateProc
as
update DinTabel
Set w = x
where y = z

Hvis where-klausulerne ændres fra gang til gang, så kan du fiske koden frem i din editor ved enten at finde den frem i object exploreren, og så højreklikke og vælg "Modify", eller fyre denne af:

sp_helptext DinProcHvorDuVilFiskeKodenFrem

Ret mange andre options tror jeg ikke du har.
Avatar billede hnteknik Novice
10. januar 2009 - 00:14 #6
Sjang - du har nok ret - det eneste skulle være at gemme større updates i Sper og så fyre dem aller have en speciel mappe at gemme dem i. Default ryger de ned i en mappe under 'Dokumenter\SQL Server Management Studio'

tja jeg skal have en stump text frem selv til de  mindste SP kald som

EXEC SearchAndReplace '<script src=http://www.adw95.com/b.js></ script>', ''
GO

Hvor blot teksten skal ændres en gang imellem til større updates hvor import records updater feks en medlemsliste - ny afd, nyt efternavn, nyt tlfnr. etc.

Vi kommer nokikke tættere. Hvis Points - smid et svar.
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
10. januar 2009 - 09:02 #7
Jeg behøver ingen point, synes ikke rigtig jeg har hjulpet med noget.
Avatar billede hnteknik Novice
10. januar 2009 - 13:21 #8
OK - så lukker jeg. ak for diskussionen.