Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 14:32 Der er 43 kommentarer og
2 løsninger

RAID, godt/skidt? Hvad er bedst?

Hej Eksperter

  Først nogle info om systemet, (så er det hurtigere at finde fremover) :)
-    Bundkort: Asus Maximum Extreme Republic Of Gamers
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=407065
https://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=137634
-    CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 8MB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=305881
-    Harddisks: 2x WD Caviar Blue WD5000AAKS 500 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349250
-    RAM: Corshair XMS3 DHX 2x2GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=436019

  Jeg har en stationær hvor jeg, som de fleste nok gør med deres coputer, ønsker at gøre den hurtigere. Normalt bruges computeren til at lave opgaver i PhotoShop CS4, grafisk krævende spil som f.eks. Crysis, og hjemmeside programmering.
  Jeg har nu siddet og forsket en del i det her med de forskellige RAID opsætninger, både med risiko og ydelse… Dog er der nogle ting jeg ikke har 100 % styr over, dette kommer vi til senere.

  Jeg har fundet frem til at der er følgende former for RAID:
RAID 0 - Striped Disk Array without Fault Tolerance.
  Data fordeles skiftevis fra disk til disk. Kræver minimum 2 diske.

  Redundans: Når en enkelt disk fejler, fejler hele systemet. Redundansen forringes til 1 divideret med antallet af diske.
  Performance: Søgetiden er den samme som de underliggende diske. Overførselshastighed øges med en faktor svarende til antallet af underliggende diske, både ved læsning og skrivning.

RAID 1 - Mirroring & Duplexing.
  Data spejles på flere diske. Kræver minimum 2 diske.

  Redundans: Redundansen forøges med en faktor svarende til antallet af diske. To diske betyder eksempelvis dobbelt så høj redundans.

  Performance: Ved parallel tilgang øges søgetiden med en faktor svarende til antallet af brugte diske. Overførselshastigheden øges med en faktor svarende til antallet af diske, men kun for læsninger. Ved skrivninger gælder samme overførselshastighed som for de underliggende diske.

RAID 2 – Hamming Code ECC.
  Extremely high data transfer rates possible

  The higher the data transfer rate required, the better the ratio of data disks to ECC disks

RAID 3 – Parallel Transfer with Parity.
  Very high Read data transfer rate

  Very high Write data transfer rate

  Disk failure has an insignificant impact on throughput

  Low ratio of ECC (Parity) disks to data disks means high efficiency

RAID 4 – Independent Data Disks with Shared parity Disk.
  Very high Read data transaction rate

  Low ratio of ECC (Parity) disks to data disks means high efficiency

  High aggregate Read transfer rate

RAID 5 - Independent Data Disks with Distributed parity Blocks.
  Highest Read data transaction rate

  Medium Write data transaction rate

  Low ratio of ECC (Parity) disks to data disks means high efficiency

  Good aggregate transfer rate

RAID 6 - Independent Data Disks with Independent Distributed Parity Schemes.

RAID 10 - Very high Reliability Combined with High Performance.

RAID 50 - High I/O Rates & Data Transfer Performance.

RAID 0+1 - High Data Transfer Performance.
(Kilde: http://www.acnc.com/04_00.html &http://da.wikipedia.org/wiki/RAID ), i må undskylde der ikke er skrevet til alle, men orkede det ikke lige…

  Umiddelbart lyder det for mig mest interessant med RAID 0, da dette giver mig den bedste ydelse når man kun har 2 diske at gøre godt med i øjeblikket. Dog er der så meget snak om dette med sikkerhed og harddiske der går i stykker eller lignende, at jeg overvejer at det skal være en anden form for RAID, evt. investering i en ekstra harddisk så jeg kan få RAID 5.

  Derfor gik jeg i gang med først at kigge på eksperten under spørgsmål hvori ordet ”RAID” indgik (der er MANGE), det kunne jo være at jeg her kunne finde lige præcis dét svar jeg havde brug for. Da dette ikke var tilfældet (jeg kiggede dog ikke ALLE links) blev det Wikipedias tur til at forklare mig noget mere om dette med RAID. Dette førte til følgende links:
http://da.wikipedia.org/wiki/RAID
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

  Wikipedia fortalte mig endnu engang hvad jeg én gang havde hørt fra eksperten, dog lidt mere dybdegående. Men jeg var nu stadigt i tvivl om dette med sikkerheden.  Jeg vidste ikke om det kunne passe at det virkeligt var nødvendigt for den private bruger at gå så meget op i sikkerhed, efter min opfattelse lyder det som noget der er vigtigst hvis man snakker om servere.
  Alligevel bliver der snakket rigtigt meget om sikkerheden, og for mig lyder det på jer som om at sikkerheden er det man skal være mest opmærksom på når man snakker RAID? Er der virkeligt støre sandsynlighed for at harddisken går ned hvis man putter den i RAID? Jeg mener, mit udgangspunkt er én enkelt harddisk, og jeg købte en ny ekstra for så at kunne få lavet RAID. Der er vel ikke større sandsynlighed for at harddiske i et RAID system går ned end at en enkelt harddisk går ned? De bliver vel ikke presset hårdere?

  Efter at have kigget i de mange indlæg på eksperten, så jeg at mange indlæg handlede om disse såkaldte RAID controlers, og så begyndte jeg at overveje; Skal jeg til at investere i en RAID controller for at jeg overhovedet kan lave et RAID? Er det ikke noget med at bundkortet kan klare dette uden at der skal købes et kort til det?

  Jeg faldt desuden over denne artikel fra HardwareTidende, http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/05/2828494, jeg ved godt den er fra 2004, men her fortælles det at det slet ikke hjælper at lave et RAID opsæt? At det kun giver omkring 1-3 % i ydelse? Kan dette passe?

Opsummeret er mine spørgsmål:
1.    Er sikkerhed så vigtig når vi snakker om en privat computer?
2.    Hvilket RAID vil I anbefale? Personligt er mine favoritter RAID 0, 1, 5 & 10.
3.    Kan mit bundkort overhovedet håndtere RAID? Eller skal jeg ud og have at i en controller?
4.    Kan det passe at der ikke er nogen bemærkelsesværdig forskel på et normalt og et RAID setup?

MVH.
  Squazz

PS.
    Var det ikke på tide der blev lavet en artikel om dette emne? Det ser ud til at være et meget stillet spørgsmål på eksperten, og noget mange folk ikke er helt enige om.

Spørg endeligt ind :)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2009 - 14:42 #1
re 1)

Vi kan ikke fortaelle dig hvor vigtige dine data er for dig. Det ved kun du.

re 2)

For private PC er RAID 1 nok det mest realistiske.

re 3)

Bundkortet understoetter RAID. Formentlig kun 0 og 1. En rigtig RAID controller kan mere
end saadan en billig RAID controller som kommer med bundkortet. Men den koster jo ogsaa.

re 4)

Der er vel RAID til forskel og ikke andet.
Avatar billede henrik25 Nybegynder
07. januar 2009 - 14:45 #2
Prøver lige at tage dine spørgsmål fra en ende af :)

1: Det er kun op til dig selv at indrømme om sikkerheden er så vigtig. Hvad vil du sige til at miste alt dit arbejde du har lavet i photoshop ? :)
Harddiske går i stykker ind imellem. Jeg syntes det er bedst at tænke på at det blot er et spørgsmål om HVORNÅR og ikke OM.

2: Raid 0,1 og 5 er nok også de mest brugte.
Raid 0 giver dig som du ved en stor disk ved at lave en disk pool med dine disks. Det kan jo være ret fedt at se alle sine disks som en stor. og i teorien kan de også give dig en performance forbedring da den kan skrive på flere disks samtidig.
Men jeg syntes den er farlig. Da dine filer kan være splittet ud over flere harddiske risikere du at miste ALT hvis en af diskene ryger.

Raid 1 kører med spejling. Alt der skrives på disk 1 skrives samtidig på disk 2. Dette er jo en rigtig god sikkerhed. Ryger den ene disk kan du bare køre videre på den anden.

Raid 5 gør at du får mere plads ud af det. Hvis du har 3 disks bruger du kun 1 disk på backup og 2 disk til data. Ryger en af diskene skal der en ny i og det hele skal bygges op igen. Det tager laang tid, men skulle virke fint :)

Jeg kan selv rigtig godt lide Raid 1 eller 5.

3: Jeg tror ikke du kan bruge dit bundkort, men kender det ikke lige.
Du skal nok enten købe en controller eller købe en NAS som en DS-207 eller DS-407.
Se evt dette link http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/conf/ctrlHardware-c.html

4: Om du kan få performance forbedring er jeg ikke så meget inde i. Rent sikkerhedsmæssigt syntes jeg man får meget ud af at køre Raid.
Avatar billede henrik25 Nybegynder
07. januar 2009 - 14:47 #3
Jeg glemte at skrive at der er meget stor forskel på hastigheden når du kører raid.

Det kommer meget an på hvordan det er bygget op.
Prøv en gang at se det her chart: http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190/chart,15/

Det viser den gennemsnitlige læsetid med forskellige NAS servere som kører raid 5. Der er ret stor forskel. Men igen. Dem i toppen koster også 2,3,4 gange så meget som dem i bunden.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 14:53 #4
1. For mig lyder det som om at det man bruger RAID til er at sikre sine data? Er det rigtigt? Eller kan man også bruge det til at opnå hurtigere læse/skrive hastigheder?

2. raid 1, betyder det at hvis jeg har 2x500 GB harddisks, får jeg kun udnyttet pladsen på den ene HD går til backup?

3. Hvis jeg på proshop kigger på mit bundkort får jeg føægende oplysninger:
Grænseflade (lagring)    Intel ICH9R : Serial ATA-300 - konnektor(er): 6 x 7-pin Seriel ATA - 6 Enhed(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5
så burden den vel kunne håndtere: RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5?

4. Grunden til at jeg vil have RAID er at jeg ønsker hurtigere læse/skrive hastigheder, da jeg har hørt RAID kan bruges til dette...

Hvor vigtige mine data er? Jeg plejer at gemme mine vigtigste data på en ekstern hver weekend (eller når jeg har haft gang i et stort projekt)
Avatar billede henrik25 Nybegynder
07. januar 2009 - 15:12 #5
1: Raid kan bruges enten til ekstra sikkerhed ELLER hastighed.
Hvor meget du får ud af det hastighedsmæssigt tør jeg ikke spå om. Men det var ikke noget jeg selv ville bruge energi på.

2) Ja lige præcis.

3) Så kan du nok gøre det :)
Men den controller på dit bundkort vil bruge af din CPU for at finde ud af hvor den skal ligge tingene. Det er en del mere kompliceret i end hvis du kører uden raid. Så det vil også trække ned i dit performance boost.
Samtidig skal du huske at hvis du skifter motherboard så skal du have kopieret alle dine data ud først. For du kan ikke bare sætte et nyt mobo i med en anden raidkontroller og så tro at den kan læse data.

Så igen vil jeg sige at hastighedsmæssigt får du ikke meget ud af det. Man kan få hardware raid controllere der styre det hele uden om din cpu. her er der en langt større gevinst. Men de koster jo også.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 15:20 #6
Hvorfor er det ikke noget du ville beskæftige dig med?

Hvor meget koster en sådan controller?

Jeg skal snart (om 1 måned eller 2) lave et stort projekt til en musical hvor der skal laves en del multimedie i form af film og dias, og der regner jeg med at min computer skal rendere det meste... Dette er også grunden til at jeg spekulerer i RAID, da jeg håber på, på denne måde måske at kunne opnå mere performance.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 15:47 #7
En Western Digital VelociRaptor kører lige så hurtig som RAID 0, så hvis dine overvejelser omkring RAID kun går ud på at det skal være hurtig, så hop på en VelociRaptor. Den koster omkring kr. 2000 for 300 GB.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2009 - 15:47 #8
RAID 1+0 giver baade sikkerhed og hastighed.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 16:16 #9
#dragonknigt;
2000 er også mange penge for 300 GB, når man for 370 kan få en 500GB's harddisk...
Og, nu kan det godt være det er mig der er dum, men hvis en harddisk i gennemsnit har en levetid på x antal timer (jeg kan ikke huske hvor mange det er). Så er sandsynligheden for at en del i et RAOD 0 system går ned vel lige så stor som at denne VelociRaptor går ned?
Hvis hastigheden er den samme som på 2x500 GB's harddiske i RAID 0 er den samme som en VelociRaptors hastighed, vil jeg efter pris da helt klart foretrække RAID0. Udfaldet er jo i begge steder at jeg ikke kan få fat i mine data...
ret mig gerne hvis jeg tager fejl...

#arne_v
Raid 1+0, er det det samme som 0+1? nogle steder bliver det også forklaret som det samme som raid 10?...
Vil jeg med 2 harddiske kunne RAID 1+0?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2009 - 16:20 #10
Nej det kraever 4 diske.

1+0 og 0+1 er stort set det samme. Der er en lille forskel i redundans, men jeg kan ikke
huske detaljerne.

Det kaldes ogsaa 10.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 16:33 #11
Så er det jo ikke kun hastighed du er efter, men også redundans.

Derfor skal du have RAID 10, hvor 2 diske i RAID 1 spejler 2 diske i RAID 1.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 16:37 #12
Ok, så skal jeg jo have fat i 2 diske mere ;)

Men jeg er i tvivl, når vi snakker RAID 0, eller 0+1/1+0/10, snakker vi så hastigheder der kan mærkes?
Dragonknight snakker om at RAID 0 giver hastigheder der vil kunne svare til VelociRaptor. Hvis man ser på forskellene af en VelociRaptor og de harddiske jeg har nu ser de sådan ud:

VelociRaptor
Søgetid i gennemsnit:     4.2 ms
Spindelhastighed:     10000 rpm
Spor-til-spor søgetid:     0.7 ms

Caviar Blue
Søgetid i gennemsnit:     8.9 ms
Spindelhastighed:     7200 rpm
Spor-til-spor søgetid:     2 ms

Vil det sige at jeg ved RAID 0, eller 0+1/1+0/10 kan opnå hastigheder som er ca. dobbelt så hurtige?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2009 - 16:38 #13
RAID 0 og 10 oeger transfer rate ikke seek time.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 16:42 #14
Når du tager 2 diske og opretter en RAID 1 med dem, så skrives data skiftevis på diskene. Det ssamme gør sig gælende ved læsning. Operativsystemet betragter diskene som 1 disk, og dermed får du en hastighedsforøgelse i forhold til 1 disk, da du jo har 2 læse/skrivehoveder at gøre godt med. Teoretisk en forbobling. I praksis ikke, da der er administrativ bøvl med at holde styr på hvem der skal skrive hvornår, men tæt på.

En RAID 10 er 2 sæt af ovennævnte diske koblet som RAID 0. Det ene sæt bliver spejlet på det andet sæt, og deraf får du redundans.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 16:42 #15
Er der noget sted hvor jeg kan se hvor meget jeg får ud af et RAID 0 eller 10 i forhold til købet af en VelociRaptor?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2009 - 16:43 #16
RAID 1 kan vaere hurtige ved laesning, men er ikke hurtigere ved skrivning, fordi
der skal skrives til begge diske.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2009 - 16:43 #17
oeger transfer rate ikke mindsker seek time
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 16:50 #18
Nu er hastighed ikke blot søgetid, men også transfer rate, som vil betyde mest for dit tiltænkte brug.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 17:10 #19
Jeg fik byttet om på RAID 1 og RAID 0 i forrige indlæg.
RAID 0 er stripping og RAID 1 er mirroring

Jeg kunne ikke i skyndingen finde sammenlignende data for almindelige sidke, men fandt det på Velociraptor, og de er vel sigende for hastighedsforøgelsen ved RAID 0.

Navn/average read speed/average write speed/burst speed

WD Velociraptor /108.4/100/249.7

WD Velociraptor i RAID 0/168.2/162.9/346.6

I procent        /55%/62,9%/38,8%

Sammenholder du dette med en average read speed på en almindelig disk på omkring 40-45 MB/s, så får du fornemmelsen for en almindelig RAID 0.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 17:14 #20
"1: Raid kan bruges enten til ekstra sikkerhed ELLER hastighed.
Hvor meget du får ud af det hastighedsmæssigt tør jeg ikke spå om. Men det var ikke noget jeg selv ville bruge energi på...

...3) Så kan du nok gøre det :)
Men den controller på dit bundkort vil bruge af din CPU for at finde ud af hvor den skal ligge tingene. Det er en del mere kompliceret i end hvis du kører uden raid. Så det vil også trække ned i dit performance boost."

Henrik snakker her om at han mener der ikke kommer nogen ydelse ud af det... Det er nok derfor jeg er lidt forvirret...

Men, efter at høre på jer, så vil en RAID 0 give mig øget transferrate da jeg har 2 læse/skrivehoveder.

"... da du jo har 2 læse/skrivehoveder at gøre godt med. Teoretisk en forbobling. I praksis ikke, da der er administrativ bøvl med at holde styr på hvem der skal skrive hvornår, men tæt på."

Så for lige at opsumere, og se om jeg har forstået det ret...
Hvis jeg sætter 2 harddiske i RAID 0  vil jeg opnå noget der i praksis er tæt på den dobbelte hastighed. Men vælger jeg RAID 0 mister jeg al data hvis den ene HDD går...
Vælger jeg derimod RAID 1, vil jeg ikke opnå den samme hastighed som ved RAID 0, men fordelen her er at går den ene harddisk vil jeg stadig kunne få fat i mine data?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 17:20 #21
Helt korrekt.

Og tager du så 2 RAID 0 sæt (4 diske) og sætter dem samme i RAID 1 (også kaldet RAID 10), får du både hastighed og redundans.

Går 1 disk ned, kan du køre videre. Går 2 diske ned samtidig, er der 75% chance for at du kan køre videre.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 17:27 #22
Hmm, så I anbefaler at jeg laver en RAID 0 nu, og så hurtigst muligt køber 2 HDD mere og sætter det op til RAID10 så jeg også får sikkerheden med ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 17:38 #23
Det mener jeg.

Du skal dog overveje RAID 5, da den vil give næsten samme ydelse som RAID10, måske 10 % over, men RAID 10 er teoretisk mere sikkert end RAID 5, da en RAID 5 hvor 2 diske står af, er væk for evigt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 17:40 #24
Husk på, når du tilføjer diske til disse typer af eksisterende RAID, at de skal være samme størrelse eller større.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 17:59 #25
Tusind tak for hjælp og svar :)

Tror I der kan findes bechmarks af rigtige programmer ikke bare benching programmer som kan bekræfte den teoretiske del om en forbedret ydelse?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 18:08 #26
Jeg har desværre kun set den sidste slags.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 18:12 #27
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 18:29 #28
Se det der er noget jeg kan lide at se :)
En dejlig artikel hvor der både er forklarende tekst og benchmarks som illustrationer :)

Nu sidder jeg så bare og tænker, hvad er der sket her? http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/05/2828494
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 19:02 #29
Jeg mener bare, hvorfor kommer de frem til den konklusion at det ikke kan betale sig?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 22:22 #30
Den ville jeg ikke tillægge for meget betydning, da artiklen for det første er næsten 5 år gammel. Desuden var det jo ikke spil du skukke anvende RAID til, men meget store filer. Jo mindre filerne er, jo større er sandsynligheden for at den findes i CPU cache eller i harddiskens cache.

Jeg redigerer selv video, og anvender en RAID 0 som arbejdslager, og det er meget hutigere end hvis jeg anvender en ikke RAID partition.

På MaximumPC er der også en artikkel om bundkorts RAID kontra dedikeret indstikskorts RAID, og deres konklusion, som henrik også berørte, er at bundkorts RAID ikke kommer over 60% af ydelsen af et dedikeret RAID kort. Disk in/out er stadig flaskehalsen på et bundkort.

Som du også kan se i den første artikkel, så er RAID ikke bare RAID, for Strip størrrelsen har afgørende betydning for ydelsen. Har du en stor strip størrelse, går det langsommere for store filer end hvis du har en lille strip størrelse. Det er selvfølgelig for at få alle læse/skrivehoveder til at arbejde mest muligt, med ligelig fordelt arbejde når det drejer sig om store filer.
Desuden er en Raptor disk utrolig hurtig i forvejen, dog ikke helt så hurtig som en Velociraptor.
Du nævnte også sikkerheden, og der opnår du den højeste ved RAID 1 eller RAID 10. Det kommer de ikke ind på, og det er jo også underordnet under spil.
Derfor kan man ikke allene tage deres test, som et udtryk for RAID.

Det fede ved WD diske, er deres Data Lifeguard tools. Det fortæller hvordan disken har det, og giver besked i god tid inden det går galt.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 22:39 #31
Hmm, efter hvad jeg kan forstå og er kommet frem til, skal jeg sætte mine harddiske op i et RAID 0 da dette vil give mig den hastighed jeg ønsker...
Derefter skal jeg ud og have fat i endnu en WD Caviar Blue HDD, for så at lave mit RAID 0 om til et RAID 5. (Kan dette lades at gøre sådan uden videre)
Efter hvad jeg også kan forstå på dig ville det bedste være hvis jeg investerede i en RAID controller, da jeg først dér vil komme uden om Disk in/out som er flaskehasen på bundkortet. Men hvor får jeg fat i en ordentlig RAID controller, jeg ved desværre ikke helt hvad det er man skal se efter.

Problemet som jeg ser det i øjeblikket er bare, at mine data bliver slettet i det øjeblik jeg sætter mine harddiske op til en RAID konfiguration.

Jeg har en IDE harddisk på 80Gb til at ligge som jeg aldrig har fået til at virke. Hvis jeg fik den til at køre, ville jeg så kunne bruge den som master til mit OS? og så køre alle mine programmer fra mit RAID?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 22:58 #32
Ja.

Ja. Minimum antal diske for RAID 5 er 3 stk., og helt op til det antal, som kontrolleren sætter som maksimum.

Ja, men. Læs her http://www.maximumpc.com/article/raid_controllers_compared
WD Caviar er ikke langsomme diske, og vil derfor kunne give god ydelse selv på bundkortskontroller, men hvis ydelsen har meget stor betydning, så er der kun en vej, menlig dedikated kontroller.
Eller 2 WD Velociraptor i RAID 1, hvor den ene er til for ydelse, og den anden for redundans. Op til dig :-)

Ja, hvis du får den til at virke, så kan du altid lægge en kopi af systemdrevet på din RAID. Læg ikke for meget energi i den, for du får en ny 160 GB disk for små kr. 300. Det er ikke umagen værd, hvis den ikke er 100%. Du risikerer blot at skulle installere OS igen og igen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 23:03 #33
Du kommer over kr. 1000 for en dedikated RAID 5 kontroller, så spørgsmålet er om det er pengene værd.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2009 - 23:06 #34
Bemaerk at RAID-5 er langsommere end en helt almindelig disk til skrivning af store filer.
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 23:06 #35
Grunden til at jeg ikke vælger VelociRaptor er at jeg ikke lige har 4000 som jeg vil smide efter det, så hellere bruge de 4000 på en ordentlig RAID controller, en ordenligt tøvfuld HDD (hvis jeg lægger 1K fra til controller kan man alligevel få en del HDD for 3K) :)

Ville du generelt anbefale at man havde en disk til OS og så havde resten i RAID? Altså simpelthen delte det op?

(Jeg får ikke lige kigget på link i aften, men i morgen har jeg set på linket) :)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2009 - 23:08 #36
Dedekeret controller er hurtigere p.g.a.:
* cache med batteri backup, men hvis du overvejer RAID-0 saa er OS cache jo sikkert fin nok til dig.
* aflast af CPU ved RAID-5
Avatar billede squazz Novice
07. januar 2009 - 23:08 #37
RAID-5 er langsommere? Det var ikke lige det indtryk jeg havde fået?
Hmm, tror hellere I må give mig et link til en ok controller som kan købes for små penge... Alligevel skal den også være ordentligt så den kan bruges længe frem...
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 23:15 #38
Ja det har jeg. Det giver den fordel, at jeg lettere kan holde orden i systemdisken ved defragmentering. Jeg har partition på 50 GB til systemet, og resten af disken er forbeholdt installerede programmer, og der ligger også min swapfil.

Jeg har en disk til spil, og en RAID partition som arbejdsdisk i forbindelse med billede og videobehandling.

Det færdige resultat gemmes på en 1 TB NAS server RAID 1, hvor jeg også har en kopi af systemdisken. NAS serveren har også dokumenter og mails fra de forskellige brugere på netværket, i deres egen private mappe.

50 GB til systemet er meget i overkanten, når dokumenter og mails gemmes på NAS, men den havde jeg ikke da jeg oprettede partitionen til systemet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 23:30 #39
Hvis du anskaffer en lowend RAID kontroller, anvender den stadig bundkortsresourser. F.eks. HighPoint RocketRAID 2300 og Adaptec 1430SA, og så er du ikke meget bedre stillen end en bundkorts kontroller.

Det er først når du kommer en del over kr. 2000, som f,eks. HighPoint RocketRAID 3220/3520 eller Adaptec 5405/5805, får du det store boost i forhold til en bundkortskontroller.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2009 - 23:56 #40
RAID-5 genererer ekstra skrivning - det koster lidt i performance.
Avatar billede squazz Novice
09. januar 2009 - 13:30 #41
#Dragonknight, hvor stor er din swapfil og hvad er en swapfil? Hvad gør den? :)

Jeg siger jer rigtigt mange gange tak for hjælpen :)

Nu har jeg fået meget bedre styr på hvad det her med RAID egentligt er, og hvordan det fungerer.

Alt hvad jeg mangler nu er at få sluttet harddiskene til computeren, og så få det sat til at køre i RAID-0...
Eftersom at jeg skal op og betale så mange penge som I siger jeg skal for at få en ordenlig RAID controller, tror jeg at holder mig til det mit bundkort og CPU kan klare, og så må jeg, når jeg engang får råd, få investeret så jeg kan komme til at køre noget ordentligt RAID-5 :)
Jeg skal nok også ud og have fat i en lille harddisk til master med OS da jeg ikke kan få min IDE til at virke...

Hvis I begge vil smide et svar får i begge lidt point (Arne og dragonknight):)

Lige en strøtanke herfra, ville det ikke være en idé at lægge en artikel ud med dette? Jeg tror nemlig at der er mange, ligesom jeg, der er i tvivl om dette emne.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 14:37 #42
På almindelig dansk hedder den også sidefil, og min er på 4 GB, men Vista bruger det som er nødvendig op til maksimum angivet. Sidefilen er en del af den virtuelle hukommelse, og den allokerede størrelse anvendes på same måde som RAM.

Om tingene ligger i sidefil eller RAM er svært at afgøre, men hvis du har mange programmer åbne, så kan OS godt ligge den/de som bruges mindst i sidefilen. På samme måde hvis du åbner meget store dokumenter, så kan den del du ikke lige arbejder på, godt ligge i sidefilen.

Derfor er det en fordel, at lægge sidefilen på en partion for sig selv, og helst på en fysisk disk som ikke anvendes af systemet. Derved har du et dedikeret læse/skrive hoved der håndterer sidefilen, og alt andet lige, så går det lidt hurtigere. En god ting når man redigerer store billeder eller video.

Hvis man vælger at fravige den automatiske placering af sidefilen på systemdrevet, så skal man aldrig placere den på en fejltolerant disk som en RAID 1 eller RAID 5, RAID 0 er OK, da skrivning til sidefilen kan opleves som langsom, da der bliver skrevet på flere positioner.
Min sidefil ligger på det fysiske drev hvor jeg har spil, men i sin egen partition på 4 GB.

Hvis der bliver oprettet en artikel omkring RAID, så har vi jo ikke mulighed for at diskutere, som vi har gjort i denne tråd. ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 14:47 #43
Den automatiske allokerede minimum størrelse på sidefilen er 1,5 gange RAM, så har du 2 GB RAM, vil den være på 3 GB.

Microsoft har skrevet en udmærket artikel omkring sidefil:
http://support.microsoft.com/kb/308417/da
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2009 - 15:13 #44
svar

Paa Windows (i NT/2000/2003/Vista/2008) hedder det pagefile ikke swapfile og derfor
er det meget naturligt at oversaette det til sidefil.
Avatar billede squazz Novice
09. januar 2009 - 15:34 #45
Endnu engang tusind tak for hjælpen :)