Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
06. januar 2009 - 14:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ConfigurationManager.ConnectionStrings

Hej eksperter

Jeg har været på kodejagt og har fundet et projekt oprettet i Visual Studio 10.0. Det kan jeg ikke åbne i VS.2005. Derfor har jeg blot indlæst existing files i et "gammeldags" 9.0 projekt.

Koden indeholder en Data Access Layer implementering. Det hele virker meget smart, men jeg mangler hjælp til at bruge følgende metode i koden.

public static string GetConnectionString()
{
  return ConfigurationManager.ConnectionStrings["strConn"].ConnectionString;
}

Intet sted i koden er defineret en værdi for connectionstring og ovenstående metode returnere også null hver gang.

Så derfor er spørgsmålet. Hvordan fylder man en connection string i en ConfigurationManager?
Avatar billede softspot Forsker
06. januar 2009 - 14:29 #1
Der findes en sektion i app.config, som hedder connectionStrings hvor du skal angive forbindelsesstrengen til databasen. Eksempelvis:

<configuration>
  <connectionStrings>
    <add name="strConn"
        connectionString="...dine forbindelsesoplysninger..."
        providerName="System.Data.SqlClient" />
  </connectionStrings>
</configuration>

Der kan forekomme andre indstillinger i denne fil, så det viste er blot en delmængde af helheden...
Avatar billede softspot Forsker
06. januar 2009 - 14:30 #2
NB: app.config kendes for web-projekter som web.config.
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
06. januar 2009 - 14:47 #3
Den har jeg aldrig leget med før :-)

En google søgning afslørede, at man selv skulle tilføje app.config ved at sige
Add -> New Item -> Application Configuration File.

Nu ser det mere fornuftigt ud.

Kan huske, at jeg legede med databinding og tableAdapters engang og der kunne man ændre sin connectionString igennem en grid-menu under Properties i Solution Explorer.

Smid et svar
Avatar billede softspot Forsker
06. januar 2009 - 14:52 #4
oki :-)
Avatar billede softspot Forsker
06. januar 2009 - 15:17 #5
Tak for point :)