Avatar billede nyp Nybegynder
05. januar 2009 - 16:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Catchable fatal error

Når jeg kører nedenstående script på en PHP 5.2.6 for jeg fejlen
Catchable fatal error: Object of class testClass could not be converted to string in <...>/test.php on line 20 på en PHP Version 5.1.6 får jeg ingen fejl, er det en bug eller er der noget fejl i min kode? Hvis jeg ændrer $test til noget andet så får jeg ingen fejl.

?PHP
// Test side
session_start();
$_SESSION['test'] = "TEST";

class testClass {
    function testFunction(){
        echo("test");
    }

$test = new testClass();
$test->testFunction();

echo($_SESSION['test']);
?>
Avatar billede dkfire Nybegynder
05. januar 2009 - 16:27 #1
Hvor er linje 20 henne ??
Avatar billede nyp Nybegynder
05. januar 2009 - 19:36 #2
Det er echo($_SESSION['test']); havde fjernet et par linier i mellemtiden :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. januar 2009 - 19:42 #3
Hvad vil have der sker, når du skriver  echo($_SESSION['test']);
Skal den udskrive "TEST" ?

I så fald er du faldet i hullet med navn "register globals", som netop giver sammenfald mellem almindelige variabler og fx $_SESSION-arrayet. Du skal bare erstatte

  $test = new testClass();
  $test->testFunction();

med

  $test2 = new testClass();
  $test2->testFunction();

(eller tilsvarende)

Register_globals bør være slået fra på en moderne PHP-installation. Mange webhoteller lader den være, fordi det sikkert giver færre supporthenvendelser - der er tonsvis af gamle scripts, der ikke ville virke ellers.
Avatar billede nyp Nybegynder
05. januar 2009 - 20:10 #4
Ja
Ok den kendte jeg ikke, kan se at register_globals er slået til på den server der fejler og fra på den hvor det virker.

Tak for forklaringen, et svar?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. januar 2009 - 20:11 #5
Nej tak, jeg samler slet ikke på point.
Avatar billede nyp Nybegynder
05. januar 2009 - 20:18 #6
Tænkte det nok, men tak for hjælpen