Avatar billede edron Nybegynder
03. januar 2009 - 14:00 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Matematisk spørgsmål

Jeg har et matematisk spørgsmål, da min viden om det ikke er særlig god :-)

Fem drenge og fem piger skal deltage i hver deres 100 meter løb. Trænerne har regnet ud, at hos drengene har 'Ole' præcis 33% chanche for at vinde drengenes løb. Og hos pigerne har 'Eva' præcis 41% chance for at vinde pigernes løb. Hvor stor i % er chanchen for, at både 'Ole' og 'Eva' vinder?
03. januar 2009 - 14:07 #1
33% af 41% = 13,53%
Det er vel ligesom når man har to terninger.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2009 - 14:18 #2
Netop. Har man en række sandsynligheder "lægges" de sammen ved, at man ganger dem med hinanden.
Sandsynligheder, ofte betegnet p, angives som decimaltal frem for i procent:

p(Ole vinder) = 33 %
p(Ole vinder) = 0,33

p(Eva vinder) = 41 %
p(Eva vinder) = 0,41

p(både Eva og Ole vinder) = p(Ole vinder) * p(Eva vinder) = 0,33 * 0,41 = 0,1353

Og denne resulterende sandsynlighed svarer således til 13,53 %.

  // Steeven
Avatar billede edron Nybegynder
03. januar 2009 - 15:02 #3
Tak! Det ser jo logisk ud, når man lige får kigget på det :-)
Vil i have point? Kryds af i O Svar i venstre margin!
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2009 - 15:12 #4
OK.

  // Steeven
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
03. januar 2009 - 16:00 #5
steevens formel er kun korrekt antaget at de to sandsynligheder er uafhængige. Det skal også nævnes i en besvarelse...
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2009 - 16:31 #6
Naturligvis er der nogle forhold, der skal være opfyldt, før en formel / metode kan bruges.
De angivne sandsynligheder i dette tilfælde beskrives som uafhængige, som jeg læser det. Derfor bør det fungere således.

  // steeven
03. januar 2009 - 16:32 #7
svar
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2009 - 15:45 #8
Tak for point.

  // Steeven