Avatar billede blackoak Nybegynder
01. januar 2009 - 17:07 Der er 1 kommentar og
1 løsning

håndtering af objekter i arrayLists

Hej, jeg har nogle problemer med følgende kode, og jeg har stirret mig totalt blind på hvad det er jeg gør forkert, så jeg håber på lidt hjælp.

problem 1: de reservedele jeg tilføjer til inholdet i reparations typen, bliver til den samme som reservedelen selv og denne får så sit antal sat til det jeg tilføjede til repType inholdet.

problem 2: den vil ikke køre min (found) metode, selvom det virker på mit output som om det er den samme der tilføjes.

problem 3: antallet af fjernede resDele tilføjes til den aktuelt valgte resDel i listen over alle, og ikke til den relevante resDel (jeg er klar over hvorfor, men kan ikke få en brugbar syntax stablet på benene.

Problem 4: har ikke kigget på det endnu, men den tømmer ikke min midlertidige opsætning, hvis jeg opretter eller nulstiller.

her er et link der viser brugerfladen

package gui;

import javax.swing.*;
import javax.swing.event.ListSelectionEvent;
import javax.swing.event.ListSelectionListener;

import model.Operator;
import model.RepType;
import model.ResDel;
import service.Service;
import java.awt.event.ActionListener;
import java.awt.event.ActionEvent;
import java.util.ArrayList;

public class GuiRepTypOpret extends JPanel {

    private static final long serialVersionUID = 1L;
    private Service service = Service.getInstance();
    private JList listRepTyper, listResDele, listRepTypIndh;
    private JScrollPane scrlpRepTyper, scrlpResDele, scrlpRepTypInd;
    private JLabel lblTitleRepTyper, lblId, lblNavn, lblBeskrivelse,
            lblResDele, lblRepTypeInd, lblAntal, lblFeltMsg;
    private JTextField txfId, txfNavn, txfBeskrivelse, txfAntal;
    private JButton btnTilfoj, btnFjern, btnOpret, btnNulstil;

    private Observer observer = new Observer();

    private ArrayList<ResDel> tempRepTypeIndh = new ArrayList<ResDel>();

    public GuiRepTypOpret() {

        // ---------- Lists ----------
        listRepTyper = new JList(service.getInstance().alleRepTyper().toArray());
        this.add(listRepTyper);
        listRepTyper.setLocation(25, 25);
        listRepTyper.setSize(150, 150);
        listRepTyper.addListSelectionListener(observer);
        scrlpResDele = new JScrollPane(listRepTyper);
        scrlpResDele.setLocation(25, 25);
        scrlpResDele.setSize(150, 150);
        this.add(scrlpResDele);

        listResDele = new JList(service.getInstance().alleResDele().toArray());
        this.add(listResDele);
        listResDele.setLocation(25, 200);
        listResDele.setSize(150, 175);
        listResDele.addListSelectionListener(observer);
        scrlpRepTyper = new JScrollPane(listResDele);
        scrlpRepTyper.setLocation(25, 200);
        scrlpRepTyper.setSize(150, 175);
        this.add(scrlpRepTyper);

        listRepTypIndh = new JList(tempRepTypeIndh.toArray());
        this.add(listRepTypIndh);
        listRepTypIndh.setLocation(325, 200);
        listRepTypIndh.setSize(150, 200);
        listRepTypIndh.addListSelectionListener(observer);
        scrlpRepTypInd = new JScrollPane(listRepTypIndh);
        scrlpRepTypInd.setLocation(325, 200);
        scrlpRepTypInd.setSize(150, 200);
        this.add(scrlpRepTypInd);

        // ---------- Labels ----------
        lblTitleRepTyper = new JLabel("Reparationstypeliste:");
        this.add(lblTitleRepTyper);
        lblTitleRepTyper.setLocation(25, 5);
        lblTitleRepTyper.setSize(200, 25);

        lblId = new JLabel("Reparationstype Id:");
        this.add(lblId);
        lblId.setLocation(205, 25);
        lblId.setSize(150, 25);

        lblNavn = new JLabel("Reparationstype Navn:");
        this.add(lblNavn);
        lblNavn.setLocation(205, 75);
        lblNavn.setSize(150, 25);

        lblBeskrivelse = new JLabel("Reparationstype Beskrivelse:");
        this.add(lblBeskrivelse);
        lblBeskrivelse.setLocation(205, 125);
        lblBeskrivelse.setSize(175, 25);

        lblResDele = new JLabel("Eksisterende Reservedele:");
        this.add(lblResDele);
        lblResDele.setLocation(25, 175);
        lblResDele.setSize(175, 25);

        lblRepTypeInd = new JLabel("Reservedele anvendt:");
        this.add(lblRepTypeInd);
        lblRepTypeInd.setLocation(325, 175);
        lblRepTypeInd.setSize(200, 25);

        lblAntal = new JLabel("Antal:");
        this.add(lblAntal);
        lblAntal.setLocation(205, 225);
        lblAntal.setSize(300, 25);

        lblFeltMsg = new JLabel("Output !");
        this.add(lblFeltMsg);
        lblFeltMsg.setLocation(25, 400);
        lblFeltMsg.setSize(300, 25);

        // ---------- TextFields ----------
        txfId = new JTextField();
        this.add(txfId);
        txfId.setLocation(200, 50);
        txfId.setSize(150, 25);

        txfNavn = new JTextField();
        this.add(txfNavn);
        txfNavn.setLocation(200, 100);
        txfNavn.setSize(150, 25);

        txfBeskrivelse = new JTextField();
        this.add(txfBeskrivelse);
        txfBeskrivelse.setLocation(200, 150);
        txfBeskrivelse.setSize(275, 25);

        txfAntal = new JTextField();
        this.add(txfAntal);
        txfAntal.setLocation(250, 225);
        txfAntal.setSize(45, 25);

        // ---------- Buttons ----------
        btnTilfoj = new JButton("Tilføj");
        this.add(btnTilfoj);
        btnTilfoj.setLocation(200, 200);
        btnTilfoj.setSize(100, 25);
        btnTilfoj.addActionListener(observer);

        btnFjern = new JButton("Fjern");
        this.add(btnFjern);
        btnFjern.setLocation(200, 250);
        btnFjern.setSize(100, 25);
        btnFjern.addActionListener(observer);

        btnNulstil = new JButton("Nulstil");
        this.add(btnNulstil);
        btnNulstil.setLocation(210, 300);
        btnNulstil.setSize(80, 25);
        btnNulstil.addActionListener(observer);

        btnOpret = new JButton("Opret");
        this.add(btnOpret);
        btnOpret.setLocation(200, 375);
        btnOpret.setSize(100, 25);
        btnOpret.addActionListener(observer);
    }

    // sætter fælles data uafhængigt af kaldetype (søg/listevalg)
    public void dataCleaner() {
        txfId.setText("");
        txfNavn.setText("");
        txfBeskrivelse.setText("");
        txfAntal.setText("");
        listRepTypIndh.setListData(new ArrayList<Object>().toArray());
        listRepTyper
                .setListData(Service.getInstance().alleRepTyper().toArray());
    }

    private class Observer implements ActionListener, ListSelectionListener {

        @Override
        public void valueChanged(ListSelectionEvent e) {
            try {
                if (listRepTyper.getSelectedValue() != (null))
                    dataCleaner(); // kalder mit fælles data renser
            } catch (NullPointerException npe) {
                return;
            }

        @Override
        public void actionPerformed(ActionEvent e) {
            if (e.getSource() == btnTilfoj) {
                try {
                    ResDel aktuelResDel = (ResDel) listResDele
                            .getSelectedValue();
                    ResDel tempAktuelResDel = (ResDel) listRepTypIndh
                            .getSelectedValue();
                    int tempAntal = Integer.parseInt(txfAntal.getText());
                    int tempSum = 0;
                    boolean found = false;
                    int i = 0;
                    while (!found && i < tempRepTypeIndh.size()) {
                        if (tempRepTypeIndh.get(i).getResDel().equals(
                                aktuelResDel))
                            found = true;
                        else
                            i++;
                    }
                    if (found) {
                        tempSum = tempRepTypeIndh.get(i).getResDelLagerAntal()
                                + tempAntal;
                        tempRepTypeIndh.get(i).setLagerAntal(tempSum);
                        tempSum = aktuelResDel.getResDelLagerAntal()
                                - tempAntal;
                        aktuelResDel.setLagerAntal(tempSum);
                        listResDele.setListData(service.getInstance()
                                .alleResDele().toArray());
                        listRepTypIndh.setListData(tempRepTypeIndh.toArray());
                        lblFeltMsg.setText("found");
                    } else if (!found) {
                        tempSum = aktuelResDel.getResDelLagerAntal()
                                - tempAntal;
                        aktuelResDel.setLagerAntal(tempSum);
                        // resulrerer i en dobling af samme objekt
                        tempAktuelResDel = aktuelResDel;
                        // sætter også værdien i aktuelResDel
                        tempAktuelResDel.setLagerAntal(tempAntal);
                        tempRepTypeIndh.add(tempAktuelResDel);
                        // vedbliver at addere objektet til listen
                        listResDele.setListData(service.getInstance()
                                .alleResDele().toArray());
                        listRepTypIndh.setListData(tempRepTypeIndh.toArray());
                        lblFeltMsg.setText("! Temp=" + tempAktuelResDel
                                + " Akt.=" + aktuelResDel);
                    }
                } catch (NumberFormatException nfe) {
                    if (txfAntal.getText().isEmpty()) {
                        txfAntal.setText("Udfyld");
                    }
                } catch (NullPointerException npfe) {
                    if (listResDele.getSelectedValue() == null
                            || (listRepTypIndh.getSelectedValue()) == (null))
                        lblFeltMsg.setText("Vælg venligst en resDel");
                }
            } else if (e.getSource() == btnFjern) {
                try {
                    ResDel aktuelResDel = (ResDel) listResDele
                            .getSelectedValue();
                    ResDel tempAktuelResDel = (ResDel) listRepTypIndh
                            .getSelectedValue();
                    int tempAntal = Integer.parseInt(txfAntal.getText());
                    int tempSum = 0;
                    boolean found = false;
                    int i = 0;
                    int nyAntal = 0;
                    while (!found && i < tempRepTypeIndh.size()) {
                        if (tempRepTypeIndh.get(i).getResDel().equals(
                                aktuelResDel))
                            // ikke imod aktuelResDel men på reel match
                            found = true;
                        else
                            i++;
                    }
                    if (found) {
                        tempAktuelResDel = (tempRepTypeIndh.get(i));
                        tempSum = (tempAktuelResDel.getResDelLagerAntal() - tempAntal);
                        if (tempAktuelResDel.getResDelLagerAntal() < 1) {
                            tempRepTypeIndh.remove(tempAktuelResDel);
                        }
                        listResDele.setListData(service.getInstance()
                                .alleResDele().toArray());
                        listRepTypIndh.setListData(tempRepTypeIndh.toArray());
                        lblFeltMsg.setText(tempAntal + " fjernet");
                    } else if (!found) {
                        tempSum = (tempAktuelResDel.getResDelLagerAntal() - tempAntal);
                        tempAktuelResDel.setLagerAntal(tempSum);
                        if (tempAktuelResDel.getResDelLagerAntal() < 1) {
                            tempRepTypeIndh.remove(tempAktuelResDel);
                        }
                        // ikke aktuelResDel men den reelle resDel match
                        tempSum = (aktuelResDel.getResDelLagerAntal() + tempAntal);
                        aktuelResDel.setLagerAntal(tempSum);
                        listRepTypIndh.setListData(tempRepTypeIndh.toArray());
                        listResDele.setListData(service.getInstance()
                                .alleResDele().toArray());
                        lblFeltMsg.setText(tempAntal + " fjernet");
                    }
                } catch (NumberFormatException nfe) {
                    if (txfAntal.getText().isEmpty()) {
                        txfAntal.setText("Udfyld");
                    }
                } catch (NullPointerException npfe) {
                    if (listResDele.getSelectedValue() == null
                            || (listRepTypIndh.getSelectedValue()) == (null))
                        lblFeltMsg.setText("Vælg venligst en resDel");
                }
            } else if (e.getSource() == btnOpret) {
                try {
                    // opretter repTypen og loop-indsætter delene.
                    String id = txfId.getText();
                    String navn = txfNavn.getText();
                    String beskrivelse = txfBeskrivelse.getText();
                    RepType repTypeTemp = new RepType(id, navn, beskrivelse);
                    for (int i = 0; i < tempRepTypeIndh.size(); i++) {
                        repTypeTemp.addResDel(tempRepTypeIndh.get(i));
                    }
                    service.opretRepType(repTypeTemp);
                    dataCleaner(); // kalder mit fælles data renser
                    lblFeltMsg.setText("Oprettet");
                } catch (NumberFormatException nfe) {
                    if (txfId.getText().isEmpty())
                        txfId.setText("Vælg venligst");
                }
            } else if (e.getSource() == btnNulstil) {
                dataCleaner(); // kalder mit fælles data renser
            }
Avatar billede blackoak Nybegynder
01. januar 2009 - 17:11 #1
beklager linket, det skulle have været: http://www.figurspil.dk/sar.jpg
Avatar billede blackoak Nybegynder
01. januar 2009 - 21:36 #2
erhm, jeg fandt ud af det. 2 kopper kaffe og et par friske øjne afslørede en gang rod :/