Avatar billede huk Nybegynder
31. december 2008 - 13:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med de danske tegn

Hej eksperter...

Jeg har et problem med anvendelsen af Æ Ø Å i min database.
Jeg er ved at lave et login-system hvor brugeren skal have mulighed for at anvende de danske karakterer i både brugenavn og password.

Jeg har anvend PHPMyAdmin hvor tegnsættet er sat til
"MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)"

Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan få lov at ændre dette.
men jeg kan ændre flg:  "MySQL forbindelses-sammenkøring" som jeg har sat til "Latin1_bin"

I min tabel der holder styr på Brugernavn og Password har jeg sat Kollation til "Latin1_bin". Jeg kan fint oprette brugerne med ÆØÅ men når jeg tester systemet er der en fejl ved brugerne med ÆØÅ

Er der nogen der har et løsningsforslag?
Avatar billede htx98i17 Professor
31. december 2008 - 14:38 #1
prøv at sæt mysql tegnsæt til utf8 og kollation til utf8
derudover i dit program eller html? definer charset til utf8
siden hvor du opretter brugerne skal også være utf8, så værdierne er utf8.

utf8 kan godt håndtere de danske tegn.
Avatar billede huk Nybegynder
03. januar 2009 - 19:50 #2
Jeg har ændret det til utf8_unicode_ci og det virker stadig ikke med ÆØÅ
Avatar billede huk Nybegynder
03. januar 2009 - 20:08 #3
Jeg har har prøvet at lægge en duplicate af primary key ind i tabellen for at se fejlkoden.

Primary Key er Username. jeg har oprettet en der hedder Æ.
MySQL returnerede:

Fejl
SQL-forespørgsel:

INSERT INTO `Logins` ( `Username` , `password` )
VALUES (

'æ', MD5( 'æ' )
)

MySQL returnerede:

#1062 - Duplicate entry 'æ' for key 1
Avatar billede huk Nybegynder
03. januar 2009 - 20:11 #4
Jeg synes det ser lidt sjovt ud med 'æ', så det blir vel ikke lagt korrekt ind???
Avatar billede huk Nybegynder
03. januar 2009 - 20:13 #5
Nu har jeg forsøgt at oprette en bruger med navnet Ø og så et passwaord uden ÆØÅ hvilket går fint. Har det så noget med MD5 funktionen at gøre?
Avatar billede huk Nybegynder
12. januar 2009 - 16:43 #6
vi lukker vist...