Avatar billede djsteiner Nybegynder
29. december 2008 - 17:26 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

asp kalender

Hej jeg står og skal bruge en kanlender.
jeg har søgt lidt på google og her på siden men har ikke helt kunne finde den jeg leder efer.

Det skulle gerne være noget i stil med den som de har på denne
http://www.hedens-telt.dk/kalender.php.
side den skal bruges til samme formål ( at leje telt ud).

Jeg kan noget asp, css, Xhtml og lidt java  så det skal helst være en ASP kanlender eller Javascript

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2008 - 22:51 #1
http://activedeveloper.dk/articles/37/ - på samme site er der et eksempel på hvordan man integrerer en database så det kan bruges til fx aftaler/booking.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
29. december 2008 - 23:37 #2
ja den har jeg også selv fundet ved at søge på google me kan den bruges til det formål som jeg vil ?
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2008 - 23:40 #3
ja
Avatar billede djsteiner Nybegynder
29. december 2008 - 23:42 #4
KAN MAN SELV DESIGNE VIDRE PÅ DEN MED CSS ?
Avatar billede djsteiner Nybegynder
29. december 2008 - 23:54 #5
Er det også muligt at lave kalenderen så man for eksempel kun kunne se månederne april til septemper lige som på den hjemmeside jeg har linket til ?
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2008 - 23:55 #6
du kan gøre med den hvad du vil - style den om, lave begrænsninger osv, kun fantasien og programmeringsevnerne sætter grænsen.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
30. december 2008 - 00:00 #7
okay jeg må lige studere den lidt nærmere.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
02. januar 2009 - 14:20 #8
Hej igen nu har lige studeret denne kode lidt http://activedeveloper.dk/articles/37/

og ville gerne vide hvordan man kunne ændre start datoen så kalenderen kun kørte fra april til september.
Avatar billede keysersoze Guru
04. januar 2009 - 21:32 #9
Det er variablen dtmDate der styrer hvad der vises som det første - så du skal ændre dtmDate = Date.

Dette forhindrer ikke brugerne i at gå længere tilbage eller længere frem - for at gøre det bliver du dels nødt til at sætte en spærre op på dine frem og tilbage  knapper samt indføre et tjek på dtmDate-variablen så ikke brugerne "kommer til" at ændre i adresselinien.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
05. januar 2009 - 20:07 #10
Hvad kan man ændre dtmDate = Date med ??
Avatar billede keysersoze Guru
06. januar 2009 - 19:45 #11
en dato vil vel være mest nærliggende - fx DateSerial(2000,3,29)
Avatar billede djsteiner Nybegynder
06. januar 2009 - 23:25 #12
hvad bruger man det sidste taltil i  DateSerial(2000,3,29) atlså 29 ??
Avatar billede keysersoze Guru
07. januar 2009 - 17:43 #13
år,mnd,dag
Avatar billede djsteiner Nybegynder
07. januar 2009 - 22:17 #14
Nu er spørgsmålet så hvordan man får kalenderen til at kun gå til september
Avatar billede keysersoze Guru
08. januar 2009 - 17:54 #15
if-sætning - noget a la

if month(dtmDate) > 7 then
'vis ikke pil
end if
Avatar billede djsteiner Nybegynder
08. januar 2009 - 20:59 #16
Hej må indrømme at jeg er noget "lost" har prøvet lidt forskelligt med if sætninger men har ikke kunne få det til at virke.

'vis ikke pil
??
Avatar billede keysersoze Guru
09. januar 2009 - 08:16 #17
ja - første step er vel at undlade muligheden for forrige og næste når man står i max-måned. det vil forslaget kunne gøre. derudover skal der nok laves et lignende tjek på dtmDate-variablen for at forhindre "fejl" hvis brugere manuelt ændre i querystring.

Du bliver nødt til at komme med lidt kode hvis der er noget der ikke virker.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
09. januar 2009 - 09:07 #18
Her har du hele koden som den ser ud nu

<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000" link="#C0C0C0" vlink="#C0C0C0" alink="#C0C0C0">
<%

dtmDate = Request.QueryString("date")
dtmToday = Date

If dtmDate = "" Then
  dtmDate = DateSerial(2009,4,10)

Else
  dtmDate = CDate(dtmDate)
End if

intYear = Year(dtmDate)

strMonth = MonthName(Month(dtmDate))

'if strMonth = MonthName(Month(dtmDate)) > 7 then

'end if

intDayOfMonth = Day(dtmDate)
dtmFirstDate = DateAdd("d", (-intDayOfMonth)+1, dtmDate)
intFirstDay = Weekday(dtmFirstDate, vbMonday)
%>

<div align="center"><center>

<table cellspacing="0" cellpadding="2" border="0" valign="top"
style="border: 1px solid rgb(0,0,0)">
<tr>
<td colspan="7" align="center" valign="middle" bgcolor="#000000"><font face="Verdana"
size="2" color="#ffffff"><strong><%=strMonth%>&nbsp;<%=intYear%></strong></font></td>
</tr>
<tr>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Man</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Tir</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Ons</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Tor</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Fre</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Lør</font></td>
<td align="center"><font face="verdana" size="2">Søn</font></td>
</tr>
<%
For y = 1 to 6
  If blnLast <> True Then
    Response.Write "<tr>"
    For x = 1 to 7
      Response.Write "<td align=center><font face=verdana size=2>"
      intLoopDay = intLoopDay + 1
      If intLoopDay >= intFirstDay Then
        dtmCurDate = DateAdd("d", intLoopDay-intFirstDay, dtmFirstDate)
        If Month(dtmCurDate) = Month(dtmFirstDate) Then
          If dtmCurDate = dtmToday Then
            Response.Write "<strong><font color=#000000>"
          End If
          Response.Write Day(dtmCurDate)
          Response.Write "</strong></td>"
          blnLast = False
        Else
          Response.Write "-</td>"
          blnLast = True
        End If
      Else
        Response.Write "-</td>"
        blnLast = True
      End if
    Next
  End If
Next
Response.Write "</font></td></tr>"
%>
<tr>
<td bgcolor="#000000" colspan="3"><font face="verdana" size="2"><b><a
href="kalender.asp?date=<%=DateAdd("m",-1,dtmFirstDate)%>">Forrige</a></b></font></td>
<td bgcolor="#000000">&nbsp;</td>
<td bgcolor="#000000" colspan="3" align="right"><font face="verdana" size="2"><b><a
href="kalender.asp?date=<%=DateAdd("m",1,dtmFirstDate)%>">Næste</a></b></font></td>
</tr>
</table><br  />
Avatar billede djsteiner Nybegynder
09. januar 2009 - 09:14 #19
Jeg har lige udkommenteret det stykke kode hvor jeg ikke lige ved hvad jeg skal gøre.

<%

dtmDate = Request.QueryString("date")
dtmToday = Date

If dtmDate = "" Then
  dtmDate = DateSerial(2009,4,10)

Else
  dtmDate = CDate(dtmDate)
End if

intYear = Year(dtmDate)

strMonth = MonthName(Month(dtmDate))

'Det er her jeg ikke helt ved  hvad jeg skal gøre

'if strMonth = MonthName(Month(dtmDate)) > 7 then

'end if

intDayOfMonth = Day(dtmDate)
dtmFirstDate = DateAdd("d", (-intDayOfMonth)+1, dtmDate)
intFirstDay = Weekday(dtmFirstDate, vbMonday)
%>
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2009 - 12:40 #20
synes ikke lige jeg kan se det jeg har foreslået?
Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. januar 2009 - 13:56 #21
det første du forslog var denne liner If dtmDate = "" Then
  dtmDate = DateSerial(2009,4,10)

og derefter

'if strMonth = MonthName(Month(dtmDate)) > 7 then
?????????????
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2009 - 14:03 #22
den første ser i hvert fald ud til at være en mulighed og som foreslået - det sidste ligner ikke noget jeg har foreslået nogen steder.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. januar 2009 - 15:03 #23
du forslog dette her
if-sætning - noget a la

if month(dtmDate) > 7 then
'vis ikke pil
end if

hvor i kode skal det så tilføjes og hvordan skal det se ud ??
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2009 - 15:09 #24
der er også meget stor forskel på month(dtmDate) og MonthName(Month(dtmDate))

Koden skal tilføjes der hvor du vil have begrænsningen - og det må være omkring dit link til at bevæge sig frem i kalenderen. på samme måde skal der formentlig være en omkring dit tilbage-link.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. januar 2009 - 15:18 #25
altså det skal laves indenfor denne del af koden

<%
For y = 1 to 6
  If blnLast <> True Then
    Response.Write "<tr>"
    For x = 1 to 7
      Response.Write "<td align=center><font face=verdana size=2>"
      intLoopDay = intLoopDay + 1
      If intLoopDay >= intFirstDay Then
        dtmCurDate = DateAdd("d", intLoopDay-intFirstDay, dtmFirstDate)
        If Month(dtmCurDate) = Month(dtmFirstDate) Then
          If dtmCurDate = dtmToday Then
            Response.Write "<strong><font color=#000000>"
          End If
          Response.Write Day(dtmCurDate)
          Response.Write "</strong></td>"
          blnLast = False
        Else
          Response.Write "-</td>"
          blnLast = True
        End If
      Else
        Response.Write "-</td>"
        blnLast = True
      End if
    Next
  End If
Next
Response.Write "</font></td></tr>"
%>
<tr>
<td bgcolor="#000000" colspan="3"><font face="verdana" size="2"><b><a
href="kalender.asp?date=<%=DateAdd("m",-1,dtmFirstDate)%>">Forrige</a></b></font></td>
<td bgcolor="#000000">&nbsp;</td>
<td bgcolor="#000000" colspan="3" align="right"><font face="verdana" size="2"><b><a
href="kalender.asp?date=<%=DateAdd("m",1,dtmFirstDate)%>">Næste</a></b></font></td>
</tr>
</table><br  />
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2009 - 15:39 #26
der er jo kun forrige og næste links ét sted - så ja
Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. januar 2009 - 16:10 #27
så <%=DateAdd("m",-1,dtmFirstDate)%> skal byttes ud med
if month(dtmDate) > 7 then
'vis ikke pil
end if
eller hvordan ??
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2009 - 16:33 #28
nej - der er ikke noget der skal byttes ud. betingelsen - altså if-sætningen - skal omkrænse det der skal være afhængig af betingelsen, hvilket må være hele dit link.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. januar 2009 - 16:42 #29
hvis man skriver sådan her forsvinder lænket Næste

<%if month(dtmDate) > 7 then%>
<b>

<a href="kalender.asp?date=<%=DateAdd("m",1,dtmFirstDate)%>">Næste</a></b></font>
<%end if%>
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2009 - 17:04 #30
ja?
Avatar billede djsteiner Nybegynder
10. januar 2009 - 17:18 #31
Jamen man skal jo have et link til næste månede ???????????
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2009 - 17:31 #32
Du bliver nødt til at kigge på hvad jeg poster fremfor bare råt at smide det ind - jeg kommer med forslag og ikke færdig kode. Hvad er det egentlig der står i min if-sætning? Og passer det så med det du egentlig ønsker?