Avatar billede avminarm Juniormester
28. december 2008 - 15:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Må kun være billedfiler og navn må kun indeholde bogstaver

Hej

Jeg har dette regulære udtryk og er ikke så snild til at få lavet denne lille rettelse.

/\.(gif|jpg|jpeg|png|GIF|JPG|JPEG|PNG)$/

denne virker fint så filen der uploades kun hedder jpg, gif osv, MEN jgev ville gerne have t filnavnet kun må indeholde noget ala
[-a-zA-Z0-9]

Altså kun a-z og 0-9 og - (bindestreg) - hvordan flettes det ind?
Avatar billede roenving Novice
28. december 2008 - 15:23 #1
I hvilket sprog ?-)

I javascript kunne det blive:
/[a-z\d-]+\.(gif|jpe?g|png)$/i

-- hvilket betyder at filnavnet skal slutte med mindst et af de angivne tegn foran et punktum, og så bl.a. de muligheder for fil-endelser, du viser i spørgsmålet (godtager også f.eks. Jpeg, Png osv.!-)
Avatar billede avminarm Juniormester
28. december 2008 - 15:33 #2
det er javascript (jeg bruger JSVAL fra: http://jsval.fantastic-bits.de/ i mit CMS)

Jeg prøver lige dit forslag.
Avatar billede avminarm Juniormester
28. december 2008 - 15:49 #3
nu vægtes alle filer - min regexp ser sådan ud

regexp="/[a-z\d-]+\.(gif|jpe?g|png)$/i"
Avatar billede roenving Novice
28. december 2008 - 15:58 #4
Ingen gåseøjne !-)

regexp = /[a-z\d-]+\.(gif|jpe?g|png)$/i

-- og man kunne måske sikre, at selve filnavnet er rigtigt, mens det, der evt. er  foran, ikke checkes:

regexp = /^(.*[\/\\])?[a-z\d-]+\.(gif|jpe?g|png)$/i

if(regexp.test(ditFilnavn)){
  //Okay
}
Avatar billede avminarm Juniormester
28. december 2008 - 20:59 #5
hva mener du med "det der evt er foran" ?

Det med gåseøjnene stammer fra den måde JSVAL virker på :-) - det står nemlig som en attribut til et alm HTML tag.
Avatar billede avminarm Juniormester
28. december 2008 - 21:03 #6
hmmm - den tillader stadigvæk en fil der hedder: en_fil_med_underscore.jpg?
Avatar billede nielle Nybegynder
29. december 2008 - 09:53 #7
Husk et '^' i starten og '$' i slutningen.
Avatar billede avminarm Juniormester
30. december 2008 - 09:39 #8
hvad nu hvis det skulle laves som en php funktion?

skal det se således ud:

function testFil($fil){
  if(ereg(/[a-z\d-]+\.(gif|jpe?g|png)$/i), $fil){
    Return true;
  }
Avatar billede roenving Novice
30. december 2008 - 11:50 #9
Okay til det med gåseøjnene !-)

-- men jeg fanger underscore, når jeg prøver ...

-- og det, der evt. er foran er drev, filsti m.m. som sagtens kan være i en file-input !o]

-- og gåseøjnene skal netop med, når du laver noget i php ...

-- og i forventning om, at du har slået ereg-funktionen rigtigt op,  vil det sikkert kunne være:

function testFil($fil){
  if(ereg("/[a-z\d-]+\.(gif|jpe?g|png)$/i", $fil)){
    return true;
  }
Avatar billede nielle Nybegynder
30. december 2008 - 12:39 #10
function testFil($fil){
    return preg_match("/^[a-z\d-]+\.(gif|jpe?g|png)$/i", $fil);
}
Avatar billede nielle Nybegynder
30. december 2008 - 12:40 #11
(glemte lige følgeteksten)

1) Brug preg-funktionerne i stedet for ereg-funktionerne. Det er der flere gode grunde til, men den bedste er nok at de sidstnævnte udfases med fremtidige PHP-versioner.

2) Der mangler et ’^’ i starten af mønsteret. Uden det vil der næsten kunne stå hvad som helst i det der forsøges matchet.

3) Jeg ville nok bare stryge brugen af en if-sætning i denne her sammenhæng og returnere resultatet direkte:
function testFil($fil){
    return preg_match("/^[a-z\d-]+\.(gif|jpe?g|png)$/i", $fil);
}
Avatar billede avminarm Juniormester
18. februar 2009 - 15:07 #12
ok - jeg fik det til at fungere - tak for hjælpen - smider i et par svar?
Avatar billede nielle Nybegynder
18. februar 2009 - 17:35 #13
Svar :)