Avatar billede mrfunder Nybegynder
28. december 2008 - 00:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

INSERT INTO med join?

Hej Eksperter.

Jeg gemmer en bruger med flg. query, under oprettelsen af brugeren bliver der genereret users.ID, en primær nøgle med auto increment værdi.

Er det muligt samtidig som denne INSERT fuldføres, at lave en anden INSERT som tager ID'et der oprettes og smider ind i en anden tabel?

I mit tilfælde, ønsker jeg at lave en velkomst meddelelse, men skal have brugerens ID for at tilknytte beskeden til brugeren..

Kan dette lave uden at skulle lave en INSERT -> SELECT -> NY INSERT?

mysql_query("INSERT INTO users (password, email, name, sex, createstamp) VALUES('$password','$email','ucwords(strtolower($name))', '$sex', '".time()."' ) ") or die(mysql_error());

På forhånd tak  :- )
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. december 2008 - 00:37 #1
Du kan i samme connection:

  mysql_query("INSERT INTO ( ..... )...");
  mysql_query("INSERT INTO (....) VALUES (LAST_INSERT_ID(),....)");

hvor LAST_INSERT_ID() giver dig auto_increment værdien fra første INSERT
Avatar billede mrfunder Nybegynder
28. december 2008 - 00:49 #2
Kanon løsning! Tusind tak :)

Smid et svar
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. december 2008 - 00:50 #3
Jeg samler slet ikke på point, tak. Svar selv, og accepter dit eget svar.
Avatar billede mrfunder Nybegynder
28. december 2008 - 01:02 #4
Jeg takker mange gange for din hjælp så :-)