Avatar billede cool_code Nybegynder
25. december 2008 - 16:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Threads og Windows Service

Hej

Jeg har nu læst og læst en masse om Windows Services/Threads og har behov for nogle råd og svar på spørgsmål:

1) Er Threads det rigtige design hvis jeg har 2 jobs der skal køre på bestemte tidspnkter via en service e.g (Job 1 --> 0:00, 08:00 og 16:00) og (Job 2 --> 02:00, 10:00 og 18:00), eller er det en timer jeg skal have fat i?

2) Jeg har læst at BackgroundWorker ikke virker i Services - er det rigtigt?

3) Har nogen et meget kort eksempel hvordan jeg implementerer en tidplan for eksemplvis job 1 i en service?

\\cool_code
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2008 - 16:14 #1
Har du overvejet at lade Windows Scheduler køre separate EXE paa de tidspunkter ? Det lyder
nemlig som om du er ved at genopfinder scheduleren !

Hvis du vil bruge en Windows Service så lyder Timer rigtig. En timer vil også bruge
en tråd, men du skal ikke selv kode det.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2008 - 16:17 #2
Du kunne også checke hvad andre har lavet.

Google finder bl.a.:
  http://www.codeproject.com/KB/shell/scheduler.aspx
Avatar billede cool_code Nybegynder
25. december 2008 - 19:29 #3
Hej Arne
Du har ret i at det er en form for scheduler men mange IT-Politikker i firmaer tillader ikke altid .exe-filer der eksekveres via scheduler. De er tit "viet" til en service.

Har kastet mig over "Timer", og resultaterne indtil nu er acceptable. Er dog i tvivl om hvad der vil ske hvis et "timer"-job varer i lang tid (f. eks 1 time) - vil den så "spærre for de andre timere man sætter op i programmet?

Det var en af de ting jeg ville undgå ved at bruge threads i servicen.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. december 2008 - 20:10 #4
Så vidt jeg ved starter en timer selv tråde således at den ikke genereres af tasks
der kører i lang tid.
Avatar billede cool_code Nybegynder
26. december 2008 - 00:26 #5
Har nu arbejdet med timeren, og det ser ud til at virke som forventet. Arne, smider du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. december 2008 - 01:39 #6
svar