Avatar billede 47power Nybegynder
23. december 2008 - 16:02 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Access til MySQL?

Søger et program som kan convertere en Access database om til en MySQL (freeware)

Problemet er at jeg er igang med at opbygge et website i ASP og Access og kunne godt tænke mig at skifte over til MySQL.
Syntes mySql ser uoverskueligt ud, og tænkte om man kunne convertere fra access til noget mysql.

Udover databaseconnectionen i aspfilerne, er der så andre ting der skal ændres?

hvor findes der tutorials til mysql til nybegyndere og helst på dansk?
Avatar billede mugs Novice
23. december 2008 - 17:12 #1
Kender ikke til emnet, men ved lidt søgning på ekspeerten:

http://www.eksperten.dk/spm/23048
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2008 - 17:39 #2
der findes convertere (mener jeg engang brugte noget der hed mysqlfront) men jeg vil umiddelbart fraråde at udvikle på den måde - selvfølgelig er connectionstringen anderledes og det er (formentlig) bare ét sted det skal ændres, problemer er at sql-syntaksen heller ikke helt ens og så kan det pludselig være rigtig mange steder du skal ændre.

I bund og grund grundprincipperne det samme i mysql som i access - så hvis mysql ser uoverskueligt ud handler det formentlig bare om at vænne sig til det interface man nu engang har til rådighed. Access er jo ikke engang en database - det er en frontend til den egentlig database, jet, så kig evt efter en frontend der passer dig bedre.
Avatar billede 47power Nybegynder
23. december 2008 - 18:06 #3
Hej keysersoze jeg må vel bare finde ud af mySQL så.

f.eks. kan jeg ikke finde datatypen "memo" og "AutoNumber" som findes i access?
er der nogle tuts?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2008 - 18:14 #4
memo => TEXT, MEDIUMTEXT eller LONGTEXT afhaengig af max. laengde (64 KB, 16 MB, 4 GB)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2008 - 18:14 #5
autonumber => integer auto_incrment
Avatar billede 47power Nybegynder
23. december 2008 - 18:30 #6
lyder godt må lige få kigget lidt på det :)
Avatar billede 47power Nybegynder
23. december 2008 - 19:38 #7
hej arne_v kan desværre ikke finde autonumber eller integer auto_incrment på i datatype listen :( hva gør jeg her?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2008 - 20:04 #8
Du vaelger INTEGER (eller INT) i listen. Og saa saetter du et flueben (eller kryds) i
auto increment.
Avatar billede 47power Nybegynder
23. december 2008 - 20:13 #9
Avatar billede 47power Nybegynder
23. december 2008 - 20:15 #10
så skulle sæt til primary
Avatar billede 47power Nybegynder
23. december 2008 - 20:18 #11
tror sku jeg overlever nu :D

keyserzoze og arne v smid en svar så får i 47,50 vær
Avatar billede 47power Nybegynder
23. december 2008 - 20:19 #12
sidste: jeg skal fortsætte med at blokere sql injections med replace ' med '' ? ?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2008 - 20:22 #13
Jeg tror at auto incrment gemmer sig under attributter.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2008 - 20:22 #14
Ja.

Men det er 100 gange bedre at bruge parameters/prepared statement end replace !
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2008 - 20:23 #15
Og et svar fra mig.
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2008 - 22:11 #16
svar :)
Avatar billede 47power Nybegynder
23. december 2008 - 22:30 #17
"Men det er 100 gange bedre at bruge parameters/prepared statement end replace !"

Nemt at sætte på? forklare nærmere tak :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2008 - 22:36 #18
Det beskytter bedre.

Det klarer ogsaa tids format problemer.

Nu bruger du ASP, saa kan du laese mere om det rent praktiske i:
  http://www.eksperten.dk/artikler/1250
Avatar billede 47power Nybegynder
24. december 2008 - 01:46 #19
er parameters/prepared statement noget man skal sætte op i mySQL
og hvis hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. december 2008 - 02:03 #20
Nej. MySQL er klar out of the box.