Avatar billede oz1aiv Nybegynder
23. december 2008 - 12:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formattering ved import af formler

Hej eksperter !

Jeg har nogle regneark, som alle indeholder flere faneblade med formler, som importeres fra csv-filer.

Dette kører uden problemer med noget VBA og en knap til brugerne, men nu vil jeg gerne have formlerne i tabeller i en database i stedet for som csv-fil - og det giver mig formatteringsproblemer i Excel.

Formlerne hentes fint ind i Excel, men ikke som formler. Excel opfatter ikke indholdet i cellerne som fomler og jeg kan tilsyneladende ikke formattere mig ud af problemet. Det eneste jeg har fået til at virke er at trykke F2 i hver enkelt celle eller med VBA:

    For Each c In Range("a2:ac415")
      celleindhold = c.Value
      c.Formula = celleindhold
    Next c

hvilket tager laaaang tid. Jeg har flere faneblade som skal gennemløbes, så den løsning vil jeg helst ikke anvende.

Jeg anvender MS SQL2005 og Excel2000. Hvis problemet er/kan løses ved en nyere version af Excel, så opgraderer jeg gerne.

Jeg håber på et hint til at komme videre..

Hilsen Peter
Avatar billede kabbak Professor
23. december 2008 - 13:08 #1
For Each c In Range("a2:ac415")
      celleindhold = c.Formula
      c.Formula = celleindhold
    Next c
Avatar billede oz1aiv Nybegynder
23. december 2008 - 13:32 #2
Hej kabbak - den kan jeg ikke få til at fungere
- og den løser heller ikke mit problem med at skulle gennemløbe alle cellerne enkeltvist.
Avatar billede kabbak Professor
23. december 2008 - 13:43 #3
ikke testet, men prøv denne

Public Sub test()
Dim Data As Variant
Data = Range("a2:ac415")
Range("a2:ac415").Formula = Data
End Sub
Avatar billede oz1aiv Nybegynder
23. december 2008 - 13:46 #4
Det var præcis det, jeg havde brug for...!

Læg venligst et svar, så du kan få points.
Avatar billede bak Seniormester
23. december 2008 - 13:48 #5
alternativt

Sub test()
Range("a2:ac415").Value = Range("a2:ac415").Value
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
23. december 2008 - 13:48 #6
et svar ;-))

Var det hurtigere ?
Avatar billede oz1aiv Nybegynder
23. december 2008 - 13:53 #7
Jeg havde ellerrs forsøgt mig med:
Sheets("Ark1").Range("a2:ao415").FormulaLocal = Range("a2:ao415").Value
uden at få den til at virke, men det gør den nu.!???! (det forstår jeg ikke helt, men pyt, nu virker det).

og jo - det kører hurtigt.