Avatar billede renebl Nybegynder
23. december 2008 - 01:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bærbar fryser under filmafspilning, ved rystelser. Som fx togtur

Godaften derude.

Jeg er rendt ind i et rigtig irriterende problem. Jeg har for ca 1 måned siden investeret i en ny Lenovo T400. Den fungerer umiddelbart fejlfrit men, som sagt så fryser den ofte i afspilninger af film hvis der er små rystelser eller bevægelse af bærbaren.
Dette gør det meget svært for mig at se film på en togtur fx, da ofte fryser billedet, og så fortsætter afspilningen 10-15 sekunder efter.

Kan det virkelig passe at en helt ny bærbar (endda som jeg ser det, kvalitet) ikke kan klare få rystelser i afspilningen af en film der ligger på computeren?

Er det noget af hardwaren der er i uorden (jeg tænker harddisk) eller er dette et normalt problem?

PS: Jeg ved med ret stor sikkerhed at det er rystelserne der forårsager "hoppet". Jeg testede ved at afspille film hvor den stod på et bord. Den kørte fint i 20 min uden nogle "hop". Herefter løfter jeg den og bevæger den let rundt i luften, og kort efter fryser den.
23. december 2008 - 06:46 #1
Alle nye LENOVO/IBM (og nok også andre?) har indbygget en slags Harddisk rystesikring. (Ka' ikke lige nu huske hvad det hedder.) Altså registere rystelser og låser Harddisken nogle sekunder for beskyttelse...

Såååå - den er go' nok *S*

Det ka' sansynlig slåes fra i BIOS ?

Se evt. i manual...
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. december 2008 - 11:45 #2
Afspilning via CD/DVD eller via harddisk?

karise er inde på noget af det rigtige :)
Avatar billede renebl Nybegynder
23. december 2008 - 12:05 #3
Afspilning er via harddisk.
Avatar billede renebl Nybegynder
23. december 2008 - 12:32 #4
Amen hvor nice. Problemet er løst og Karise havde fuldstændig ret. Den var opsat til at køre på maks beskyttelse af harddisk, hvilket tilsyneladende ikke tillader noget bevægelse overhovedet.
Problemet kan overkommes ved at sætte til lav beskyttelse eller helt slå den fra når jeg er i tog, mange tak for svar de hurtige svar.
Avatar billede renebl Nybegynder
23. december 2008 - 12:34 #5
men hvordan tildeler jeg point til ham der så venligt svarede?
23. december 2008 - 12:41 #6
23. december 2008 - 12:44 #7
Der findes faktisk et skiløbs spil hvor skiløberens bevægelser er baseret på at vippe PC'en i alle retninger. Ganske sjovt; har prøvet det på STOR-skærm ... *S*
23. december 2008 - 12:45 #8
<renebl>: Hvad hedder funktionen så ? Og hvor er den placeret ? I kontrolpanel ?'
Avatar billede renebl Nybegynder
25. december 2008 - 18:14 #9
Karise:

Funktionen er specielt indbygget i det hjælpecenter som leveres med Lenovo "Thinkvantage". Herinde var det forholdsvist simpelt at ændre mellem de forskellige opsætninger man måtte ønske.