Avatar billede fun22 Nybegynder
21. december 2008 - 22:02 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til opsætning

Hej..

Jeg har lige lavet en frisk installation af Win 2003 server, og installeret Exchange 2003 på den..

Jeg kan fint logget in på webmailen og sende en mail til jtp@jtphome.local men hvis jeg vil sende den ud af serveren så skriver den også godt nok at den er sendt, men den kommer bare aldrig?

Hvad kan jeg have gjort galt??
Avatar billede lassebm Nybegynder
22. december 2008 - 08:15 #1
Kan være din ISP blokere for port 25 som er standard port for SMTP.
Hvad ISP har du?
Avatar billede fun22 Nybegynder
22. december 2008 - 12:37 #2
jeg har TDC.. Og jeg har åbnet portene i mun router og forwarded dem til serveren...
Avatar billede lassebm Nybegynder
22. december 2008 - 18:00 #3
Hvis det ikke er en erhverslinje er porten stadig blokeret fra TDC's side.
Du bliver nødt til at indsætte smtp.mail.dk mener jeg den hedder som relayhost på din exchange, og en backup mx som mx record på din dns. (kan ikke lige huske navnet)
Avatar billede fun22 Nybegynder
22. december 2008 - 23:53 #4
hmm.. For at starte et sted.. Hvordan skal min dns opsætning se ud?? Jeg har mit domæne (jtphome.dk) på gratisdns.dk...

Hvad skal jeg gøre for at vidrestille mails til serveren?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. december 2008 - 13:42 #5
Opret MX records
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. december 2008 - 14:31 #6
Jeg har nu oprettet en MX record, og snakket med tdc.. Men de må ikke åbne for port 25..

Er det en anden måde jeg kan kringle det på?? Bruge en anden port eller??
Avatar billede lassebm Nybegynder
23. december 2008 - 14:40 #7
Du kan som sagt bruge smtp.mail.dk som relay host (mener den hedder sådan). Det er måden at komme uden om det på.

gratisdns havde på et tidspunkt et opslag til hvordan det skulle sættes op med de forskellige ISP'er.
Avatar billede lassebm Nybegynder
23. december 2008 - 14:43 #8
dine mx-records hos gratisdns skal se sådanne ud.
example.dk    mail.cyrix.dk 10    43200
example.dk    backup-mx.post.tele.dk 20    43200
Avatar billede lassebm Nybegynder
23. december 2008 - 14:44 #9
mail.cyrix.dk skal selvfølgelig være dit eget domæne :) muligvis er example.dk nok.
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. december 2008 - 14:55 #10
Vært - Mail udveksler - Præference
jtphome.dk - jtphome.dk - 10
jtphome.dk - backup-mx.post.tele.dk - 20

Det vil sige at det skulle være ok nu?? Hvordan sætter jeg det der relay host på?
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. december 2008 - 15:12 #11
Ville det være en fordel at købe MXBackup ved gratis dns?
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. december 2008 - 15:34 #12
Hvis jeg prøver at sende en mail, får jeg følgende fejl tilbage i min indbakke:

There was a SMTP communication problem with the recipient's email server. Please contact your system administrator.
  <server.jtphome.local #5.5.0 smtp;553 <jtp@jtphome.dk> is not allowed to use this service>
Avatar billede strych9 Praktikant
23. december 2008 - 19:54 #13
Du mangler en recipient policy som tillader serveren at lave relaying af mail for jtphome.dk. Hvis den i standard konfiguration var pivåben for alle domæner, så ville den hurtigt blive gjort til relay af spammere.
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. december 2008 - 19:57 #14
Okay hvordan laver jeg sådan en recipient policy??
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. december 2008 - 20:00 #15
Jeg har fundet den.. Defaulten ser pt. sådan ud:

SMTP - @jtphome.dk (FED)
SMTP - @jtphome.local
X400 - c=US;a=;p=JTPHome;o=Exchange;

Hvordan skal den se ud?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. december 2008 - 20:11 #16
ser korrekt ud.
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. december 2008 - 20:14 #17
Den der X400 er også fed.. Ved ikke om det har noget at sige??
Avatar billede fun22 Nybegynder
23. december 2008 - 20:31 #18
fandt ud af det.. Det var fordi min smart host skulle være smtp.mail.dk istedet for asmtp.mail.dk...
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. december 2008 - 19:55 #19
Super, også det jeg har nævnt et par gange. :)
Spiller det så nu?

Jeg ligger et svar i så fald.
Avatar billede fun22 Nybegynder
25. december 2008 - 20:07 #20
tja.. Jeg kan sende mail men ikke modtage.. Får ingen fejl, de kommer bare ikke..

Også når jeg logger ind på exchange webmail så kan jeg ikke se tekst editoren når jeg vil lave en ny mail.. Der er bare sådan et rødt kruds oppe i venstre hjørne..

Men det virker fint hvis jeg bruger det på serveren...
Avatar billede strych9 Praktikant
25. december 2008 - 23:14 #21
Giv os IP på din mailserver, samt det domænenavn du gerne vil have routed mail for.
Avatar billede fun22 Nybegynder
25. december 2008 - 23:47 #22
Det er: (- = .)

jtphome.dk
Avatar billede strych9 Praktikant
26. december 2008 - 10:09 #23
Der kan ikke oprettes forbindelse til port 25 på det IP nummer der. Så får du ikke noget mail igennem.. Check din router/firewall og prøv igen.
Avatar billede fun22 Nybegynder
26. december 2008 - 10:58 #24
Det er tdc der blokere og de vil ikke åbne den..
Avatar billede strych9 Praktikant
26. december 2008 - 11:03 #25
nå... jamen så kan du desværre godt glemme at køre en mailserver, med mindre du skifter udbyder.
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. december 2008 - 12:04 #26
Jamen er det en PRO/erhverslinje linje? Ellers kan du selv forwarde den i routeren.
Avatar billede fun22 Nybegynder
26. december 2008 - 13:25 #27
Det er ikke en erhvervslinie.. Jeg har forwarded porten i routeren, det er tdc der har lukket den af sikkerheds mæssige årsager.. Men jeg syntes jeg har læst et sted at man kan få det vidre stillet til port 26?!
Avatar billede fun22 Nybegynder
26. december 2008 - 22:03 #28
Her fortæller TDC lidt om hvad man kan gøre for at omgå det.. Jeg kan bare ikke gennemskue det:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=6003
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. december 2008 - 12:07 #29
Hvis du ikke kan telnette til port 25 udefra, så har du ikke sat det korrekt op i routeren ville jeg mene. Jeg har tidligere kørt med TDCs linjer uden problemer ved at oprette en backup-mx som de skriver på siden og kører med smtp.mail.dk som relay/smart host.
Avatar billede fun22 Nybegynder
12. februar 2009 - 17:50 #30
lukker.. Smid et svar jer der vil have et..
Avatar billede strych9 Praktikant
12. februar 2009 - 20:23 #31
Jeg gider ikke læse hele tråden igennem for at se hvem der fortjener point og hvor mange osv. Her er et svar. Hvis jeg har hjulpet så lang point ud, og hvis ikke så la' vær' =)