Avatar billede cljpfa Nybegynder
20. december 2008 - 16:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Variable i "range"

Hej,

Jeg vil gerne lave en makro der indsætter en lopslagsformel i et bestemt antal rækker og kolonne. Kolonne nr. i lopslagsformlen skal stige med én for hver række, der indsættes ;o) Hvad går galt ved "***" i min lille makro

Dim iRowBegin As Integer
Dim iRowEnd As Integer
Dim sColBegin As String
Dim sColEnd As String
Dim irow As Integer

iRowBegin = InputBox("Indtast startrækkenummer", "Startrække")
iRowEnd = InputBox("Indtast slutrækkenummer", "Slutrække")
sColBegin = InputBox("Indtast startkolonnenummer", "Startkolonne")

irow = iRowBegin

Do Until irow > iRowEnd

*** Range("sColBegin & irow & ").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=VLOOKUP(R[-1]C,Ark2!R[-1]C:R[29]C[1],irow,0)"
irow = irow + 1
Loop

end sub
Avatar billede excelent Ekspert
20. december 2008 - 16:33 #1
anvend cells i stedet for range

cells(irow,sColBegin).select
Avatar billede kabbak Professor
20. december 2008 - 19:29 #2
Du skal svare med tal i alle 3 inputbokse, men du skal vist også styre hvor den skal slå op, for det styrer den ud fra hvilke kolonner du vælger, så de skal nok være faste.
Se eksempel i formulalocal, dansk version

Public Sub test()
Dim iRowBegin As Integer
Dim iRowEnd As Integer
Dim sColBegin As Integer
Dim sColEnd As Integer
Dim irow As Integer

iRowBegin = InputBox("Indtast startrækkenummer", "Startrække")
iRowEnd = InputBox("Indtast slutrækkenummer", "Slutrække")
sColBegin = InputBox("Indtast startkolonnenummer", "Startkolonne")

irow = iRowBegin

Do Until irow > iRowEnd

'Cells(irow, sColBegin).FormulaR1C1 = "=VLOOKUP(R[-1]C,Ark2!R[-1]C:R[29]C[1]," & irow & ",0)"
Cells(irow, sColBegin).FormulaLocal = "=LOPSLAG(C" & irow & ";Ark2!$C$1:$D$31;" & irow & ";0)"
irow = irow + 1
Loop

End Sub
Avatar billede kabbak Professor
20. december 2008 - 19:32 #3
ret lige

Cells(irow, sColBegin).FormulaLocal = "=LOPSLAG(C" & irow & ";Ark2!$C$1:$D$31;" & irow & ";0)"
til
Cells(irow, sColBegin).FormulaLocal = "=LOPSLAG(C" & irow & ";Ark2!$C$1:$D$31;5;0)"
Avatar billede cljpfa Nybegynder
22. december 2008 - 11:43 #4
Ideen med denne makro er, at lave en løkke som indsætter et lopslag i flere celler, og hvor kolonnenr. i lopslaget vokser med en pr. loop. Hvis man eks. skal trække et lopslag ned over 50 rækker, skal man jo efterfølgende ind og rette 49 gange i kolonne nr.'et i lopslagsformlerne. Så, irow skal vel blive stående. Hvorfor kan kolonnevariablen ikke være "String"?
Avatar billede excelent Ekspert
22. december 2008 - 11:53 #5
Det  må man da kunne lave med en formel
prøv indsæt de første 2 LOPSLAG's formler her
Avatar billede cljpfa Nybegynder
22. december 2008 - 12:16 #6
Kan vel også illustreres med Vopslag ;O)

=VOPSLAG(A1;Ark2!A1:H50;1;0), hvis jeg så gerne vil anvende denne formel og "trække" formlen ned over de næste 49 rækker, så skulle formlen i række 2 så gerne blive til VOPSLAG(A1;Ark2!A1:H50;2;0) osv... ;O) Men her skal man jo så selv rette kolonne nr. fra 1 til 2 og til 3 osv...
Avatar billede excelent Ekspert
22. december 2008 - 12:20 #7
=VOPSLAG(A1;Ark2!A1:H50;RÆKKE(1:1);0)
Avatar billede cljpfa Nybegynder
22. december 2008 - 15:01 #8
Hvis du mener, at jeg kan indsætte denne formel og trække den ned, så virker det ikke ;o( ????
Avatar billede cljpfa Nybegynder
22. december 2008 - 15:03 #9
Og NU virker det, havde tastet forkert - TAK for hjælpen ;O)
Avatar billede excelent Ekspert
22. december 2008 - 15:04 #10
det har nok været en fejl 40 :-)