Avatar billede pemaje Nybegynder
20. december 2008 - 00:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

forskelligt antal billeder i rapport alt efter opgave

Jeg har en database hvor jeg holder styr på servicebesøg. Til hver opgave er det muligt at indsætte 12 billeder. Stien til disse indsættes via browser i et tekstfelt og billedet vises på formularen ved at anvende dette tekstfelt som kontrolelementkilde.

Nu vil jeg så gerne oprette en rapport på baggrund af den enkelte opgave. Jeg vil altså kun have vist det antal billeder der er valgt i formularen og ikke, for eksempel 3 billeder med tilhørende tekst og så 9 tomme felter.

Hvordan gøres dette?
Avatar billede terry Ekspert
20. december 2008 - 09:33 #1
It all depends on how your tables are designed. If you have 12 fields in the same record but only want to show for example three of then I think you will have to make code which removes these wich arent needed.

If instead you have a seperate table for eche of the pictures then a query could select those needed  in thexampl) and only show them. his method will NOT require any code.
Avatar billede pemaje Nybegynder
20. december 2008 - 12:44 #2
Lige nu har jeg alle 12 billeder i samme tabel, så spørgsmålet er, om det er nemmest at oprette nye tabeller og lave query (dette kan jeg godt selv, men havde ikke lige tænkt på det :-) ) eller om koden der skal laves er til at finde ud af. Dette vil jo DB-mæssigt være et bedre for strukturen. Har du en idé til hvordan koden bør se ud?
Avatar billede terry Ekspert
20. december 2008 - 13:31 #3
I wouldnt have 12 pictures in the same record so I without a bit of experimenting I dont have any suggestions for the code. I would try the related table for the pictures.
Avatar billede pemaje Nybegynder
20. december 2008 - 18:39 #4
Nu har jeg rodet lidt med de 12 tabeller, men kan ikke rigtig få dem lagt ind i min formular med faneblade.

Min postkilde på formularen er:

SELECT Opgaver.*, Projekter.[Bane] FROM Projekter LEFT JOIN Opgaver ON [Projekter].ID=[Opgaver].[Projekt];

Hvordan får jeg de 12 billedestier fra tabellerne i form af tekstfelter lagt ind i min formular så jeg kan udfylde stier og via min browser og billedtekst manuelt i formularen?

Mine tabeller:

Billede1:
ID
Billedesti1  (tekstfelt)
Billedetekst1  (Notat felt)

Billede2:
ID
Billedesti2  (tekstfelt)
Billedetekst2  (Notat felt)

Opgaver:
ID
Rekvirent
m.v......
Avatar billede terry Ekspert
21. december 2008 - 11:53 #5
Sorry, I think you havent understood me correctly.

You only need ONE table for the pictures.

Billede:
ID (primaty key AUTONUMBER)
OpgaveID (foreign key references Opgave.ID)
Billedesti  (tekstfelt)
Billedetekst  (Notat felt)

If each picture is related to an opgave and ID field in ogave is the primary key then the pictures are related to the Opgave through its ID.

Opgave.Id = Billed.OpgaveID
Avatar billede pemaje Nybegynder
21. december 2008 - 12:49 #6
Det virker med et enkelt billede nu, men hvordan får jeg flere billeder på samme formular til en enkelt opgave.
Hver opgave skal vise 12 billeder på formularen hvor jeg anvender min browser til at indlæse stien (her skal alle 12 billedrammer vises).
Hvis jeg anvender 'billedsti' som kontrolkildeelement på alle billeder får jeg jo 12 ens billeder???
Avatar billede terry Ekspert
21. december 2008 - 13:00 #7
You need a main form to show the information for the "Opgave". Then you need a sub form (detil) which will show the picures and texts related to the main form (opgave)
Avatar billede pemaje Nybegynder
21. december 2008 - 13:17 #8
Jeg har lavet det med en underformular, men jeg ville jo gerne have alle billeder vist på en gang. med underformularen får jeg vist dem som enkelte poster der skal bladres igennem?
Avatar billede terry Ekspert
21. december 2008 - 13:28 #9
Your sub form should be continuous so that all pictures get shown at the sam e time.

If you sue the form wizard to create the sub form then you can choose the way you want to see records.
Avatar billede pemaje Nybegynder
21. december 2008 - 13:54 #10
Hi Terry

I got it! Thanks for your help. Merry christmas and happy new year.
Avatar billede pemaje Nybegynder
21. december 2008 - 13:58 #11
smid et svar så får du point
Avatar billede terry Ekspert
21. december 2008 - 14:15 #12
Merry christmas and happy new year to you too :o)