Avatar billede rischel Nybegynder
19. december 2008 - 14:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Oprette en kolonne med indhold af to andre kolonner

Hejsa,

Jeg har en tabel i Access, hvor jeg har to kolonner der skal "ligges sammen" i en anden kolonne i samme tabel. De to kolonner der skal ligges sammen indeholder begge bogstaver.

Eksempel:

| Column 1 | Column 2 | Column 3 |
  Hej        du        Hej-du
  Dig        der      dig-der

Nogle der kan hjælpe? :-)
Avatar billede mugs Novice
19. december 2008 - 15:14 #1
Hvorfor dog lagre resultatet i tabellen? Du kna gøre det i en forespørgsel hvor du så sparer pladsen i kolonnen i tabellen. Sæt markøren i en ny tom kolonne i forespørgslen og indtast:

Udtryk1: Column1 &"-"&Column2

Eller er det en mulighed at køre en opdateringsforespørgsel hvor du sammenstiller de 2 kolonner.
Avatar billede rischel Nybegynder
19. december 2008 - 16:13 #2
jeg er ikke den vilde haj til access. Så hvis jeg måtte bede om en guide? hehe.

Grunden til jeg gerne vil have det i samme tabel (eller en ny tabel med samme indhold, plus denne nye kolonne) er at de to felter der skal "ligges sammen" indeholder en adresse og et postnummer - og da alle adresser ikke er unikke, ligger jeg dem sammen sådan at jeg senere kan få en filtreret liste ud, med alle de unikke adresser.
Avatar billede mugs Novice
19. december 2008 - 16:44 #3
Tabel1 er navnet på din tabel. Åbn din db i databasevinduet og vælg forespørgsel > ny > Når vinduet med tabeller fremkommer annullerer du vinduet > Vis > SQL-visning og paster denne SQL-sætning ind, idet du dog retter tabelnavne / feltnavne:

UPDATE Tabel1 SET Tabel1.column3 = [column1] & "-" & [column2];

Det vil resulterer i dette:

column1    column2    column3
hej    du    hej-du
du    der    du-der
Avatar billede mugs Novice
19. december 2008 - 16:45 #4
Lidt forskudt, men du kan sikkert se ideen.