Avatar billede blaatand Nybegynder
19. december 2008 - 13:26 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til $_REQUEST med url

Jeg tror jeg starter med at smide et link ind til en testside her: http://www.hctekstiltryk.dk/test/index.php?tshirts=main

Det jeg vil, er at udnytte tshirts & main i urlen index.php?tshirts=main til at fremvise en specifik includefil i min index.php fil.

Siden er bygget op omkring en index fil, og ikke mere end det, dog med en masse include filer.

Checket jeg vil lave skal i menusiden vise delen "tshirts" og indholdssiden skal så vise en del af tshirts siden, i ovennævnte tilfælde er det siden "main.php" som bliver includeret i siden.

Jeg har rodet lidt med REQUEST og POST funktionerne, men det har slet ikke spillet optimalt for mig, så jeg håbede ldit på at der er nogle der måske havde noget kode som jeg kunne kigge lidt på, eller måske havde en god tuturial eller dokumentation som kunne hjælpe mig med emnet.
Avatar billede fant0mas Nybegynder
19. december 2008 - 13:40 #1
if($_GET['tshirts'] == 'main'){
//gør noget
}

Optimalt, skal du kigge på switch
php.net :0)
Avatar billede blaatand Nybegynder
19. december 2008 - 14:02 #2
Er det GET man bruger i forbindelse med efterspørgsler på disse strings?
Avatar billede hypofysen Nybegynder
19. december 2008 - 14:08 #3
ja hvis du skal fange noget i din string så er der som hovedregel $_GET du skal bruge, men jeg vil nu også anbefale dig at læse om switch
Avatar billede fant0mas Nybegynder
19. december 2008 - 14:13 #4
switch ($_GET['tshirts']){
case 'main':
  include_once 'main.php';
  break;
case 'pony':
  include_once 'pony.php';
  break;
default:
  include_once 'index.php';
}
Avatar billede fant0mas Nybegynder
19. december 2008 - 14:15 #5
Du får et svar!
Avatar billede blaatand Nybegynder
19. december 2008 - 14:18 #6
Prøver lige og give det et kig og vender tilbage. :)
Avatar billede blaatand Nybegynder
20. december 2008 - 00:12 #7
Fungerer rigtig godt, og koden er simpel og overskuelig. Dog har jeg et problem, for parameteren "tshirts" kan hedde noget andet på andre subsites, og det giver problemer med henblik på at vise index.php...

Er det muligt at udvide switch funktionen til at have flere parameter på nogen måde, og ellers bruge default index.php?
Avatar billede hypofysen Nybegynder
20. december 2008 - 09:23 #8
kan du ikke bare lave en ny switch?

Og hvis det giver problemer kan du altid starte med at forespørge på om din get er sat:

if(isset($_GET['tshirt'])){
switch ($_GET['tshirts']){
case 'main':
  include_once 'main.php';
  break;
case 'pony':
  include_once 'pony.php';
  break;
default:
  include_once 'index.php';
}
Avatar billede blaatand Nybegynder
20. december 2008 - 11:08 #9
Jo det er måske en mulighed. Jeg prøver lige og rode lidt med det :)
Avatar billede blaatand Nybegynder
20. december 2008 - 12:22 #10
Virker ok, men måtte smide et par linier ind for at få det til at virke (da disse querys ikke altid er sat). Ved ikke om det er smart kode, men det virker da ;-)

if (!isset($_REQUEST["tshirts"])&&!isset($_REQUEST["stickers"])&&!isset($_REQUEST["bukser"])&&!isset($_REQUEST["markedstand"])&&!isset($_REQUEST["kontakt"])) {
include('mainMain.php');
}

hypo, lægger du også et svar ind så du kan få lidt points også?
Avatar billede hypofysen Nybegynder
20. december 2008 - 18:08 #11
hvis du nu havde brugt $_GET istedet for request havde du kun skulle bruge isset en enkelt gang, men ok det virker!
Avatar billede blaatand Nybegynder
20. december 2008 - 19:41 #12
True. men som du siger, det virker :-)
Avatar billede olebole Juniormester
20. december 2008 - 19:47 #13
<ole>

- og det er nok vanskeligt at finde dårligere begrundelse for at gøre en bestemt ting! "Det virker" kan de fleste spøgelsesbilister jo også sige ... lige indtil de sidder halvt inde i en modkørende bil  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede fant0mas Nybegynder
20. december 2008 - 19:57 #14
Jamen du er velkommen til at hjælpe med også Olebole. Det er ikke sådan at hvis man sidder med en bedre løsning og har lyst til at hjælpe, så må man bare ikke, fordi tråden er besvaret.
Avatar billede olebole Juniormester
20. december 2008 - 20:10 #15
fant0mas >> Folk, der har brugt Ekspertens web-kategorier mere end tre uger, ved objektivt, at det er en komplet overflødig bemærkning i forhold til undertegnede - og skulle du være i tvivl, er du velkommen til at gennemtrawle de tråde, jeg har deltaget i  ;o)

Du og hypofysen har jo allerede foreslået spørgeren en mere hensigtsmæssig fremgangsmåde. Jeg påpeger blot, det ikke er særlig kvikt, at han desuagtet insisterer på at bruge den uhensigtsmæssige fremgangsmåde  =)
Avatar billede fant0mas Nybegynder
20. december 2008 - 20:45 #16
Jeg er udmærket klart over at du er en af ildsjælene herinde, og det var nu også en ironisk kommentar. Jeg følte mig bare uberettiget trådt over tærene, da jeg også synes det er en elendig løsning, -ikke destro mindre, så passer den til niveauet.
Man må kravle før man kan...
:o)