Avatar billede anderseiler Nybegynder
18. december 2008 - 21:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

onClick inden i onClick?

Hej, jeg har et proglem med nogle onclicks der ikke virker så optimalt.. Jeg har:

<table>
  <tr>
    <td onclick="alert('test1');">
      <div onclick="alert('test2');"></div>
    </td>
  <tr>
</table>

når jeg klikker på min td, så kommer test 1 frem som den skal (hvis jeg klikker et sted i min td hvor div'en ikke dækker). Men hvis jeg klikker i min div kommer både test1 og test2 frem. Kan jeg ikke nøjes med at få test2 frem? Nærmest lægge den i et lag ovenpå eller et eller andet?

tak
Avatar billede mireigi Novice
18. december 2008 - 21:57 #1
Så vidt jeg ved, kan det ikke lade sig gøre. DIV'en er, ligegyldigt z-index, stadig placeret inde i TD'en, og deler derfor dennes z-index.

Jeg kan dog ikke se hvorfor du vil have en alert på begge.
Avatar billede anderseiler Nybegynder
18. december 2008 - 22:00 #2
min alert er bare et eksempel.. Jeg har en JS funktion som køres når jeg trykker på min TD. Jeg har så et link inden i min div, som jeg gerne vil have, at man kan trykke på, uden funktionen i min TD køres.. Eksemplet var bare for overskuelighedens skyld :)
Avatar billede mireigi Novice
18. december 2008 - 22:24 #3
Prøv lige at smide den her kode ind i dit head-tag:

<script language="javascript" type="text/javascript">
  var cancelNext = false;
  function ShowAlert(message, cancel)
  {
      if(!cancelNext)
      {
        alert(message);
        if (cancel)
            cancelNext = true;
      }
      else
      {
        cancelNext = false;
      }
</script>

Og erstat din table kode med:

<table>
  <tr>
      <td onclick="ShowMessage('test1', false);">
        <div onclick="ShowMessage('test2', true);"></div>
      </td>
      <tr>
</table>

Dette virker dog kun hvis beskeden i din DIV-onclick bliver kørt før din TD-onclick.

PS: Koden er IKKE testet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. december 2008 - 22:27 #4
Avatar billede anderseiler Nybegynder
20. december 2008 - 13:31 #5
Hmm, det er jo noget møg..

Er der evt nogen af jer, der har brugt Google Calendar? Det er noget i stil med det, osm jeg prøver at lave.. (altså princippet i, at man kan klikke på en dato, men stadig klikke på et "event" den dato)... :)
Avatar billede mireigi Novice
20. december 2008 - 14:54 #6
En måde du kan gøre det på er denne:

<html>
<body>
    <table>
        <tr><td>Bla bla bla</td></tr>
        <tr>
            <td>
                <div onclick="this.style.backgroundColor='#CCCCCC'" style="height:100px; width:100px; border:solid 1px black; position:absolute;">20-12-2008</div>
                <div onclick="alert('Event: Test tid')" style="background-color:#00CCFF; height:20px; width:80px; border:solid 1px black; position:absolute; margin:22px 0px 0px 10px;">Test tid</div>
                <div onclick="alert('Event: Test tid 2')" style="background-color:#00FFCC; height:20px; width:80px; border:solid 1px black; position:absolute; margin:44px 0px 0px 10px;">Test tid 2</div>
            </td>
        </tr>
    </table>
</body>
</html>
Avatar billede anderseiler Nybegynder
20. december 2008 - 15:51 #7
Genialt, mireigi - point til dig, smid et svar men ven :)

Mange tak :)
Avatar billede mireigi Novice
20. december 2008 - 17:36 #8
Det var så lidt :)

MiReiGi
Avatar billede roenving Novice
31. december 2008 - 01:37 #9
-- og hvis man skal bruge de almindelige events, bliver det noget i stil med:

<table>
  <tr>
    <td onclick="alert('test1');prev(false,event);">
      <div onclick="alert('test2');prev(true,event);"></div>
    </td>
  <tr>
</table>

<script type="text/javascript">
function prev(act,evt){
  if(!act)//bare for at kunne noget under alle omstændigheder !-)
    return;
  evt = evt ? evt : event;
  if(evt.stopPropagation)
    evt.stopPropagation();
  else if (evt.cancelBubble)
    evt.cancelBubble = true;
  else
    return false;
}
</script>
Avatar billede olebole Juniormester
31. december 2008 - 17:46 #10
<ole>

- og roenvings løsning er brugen af events, som de er beregnet til at blive brugt  =)

/mvh
</bole>