Avatar billede lennert-f Nybegynder
18. december 2008 - 14:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tæller jeg celler med baggrundsfarver GRØN

Jeg vil gerne have at celle "a2" viser hvormange felter med grøn baggrundsfarve der er i hele kolonne "B". men hvordan?
MVH Lennert
Avatar billede tida Juniormester
18. december 2008 - 14:33 #1
Du indsætter denne kode i VBA

Function ColorCell(rRange As Range, rColor As Range) As Double
Dim rCell As Range, iColor As Integer
Dim dCount As Double
    Application.Volatile
    For Each rCell In rRange
        If rCell.Interior.ColorIndex = rColor.Interior.ColorIndex Then dCount = dCount + 1
    Next rCell
    ColorCell = dCount
End Function

og indsætter Funktionen :

+Colorcell(range;farven)
Avatar billede tida Juniormester
18. december 2008 - 14:35 #2
D.v.s. du indsætter  i A2

+Colorcell(B:B;A3)

i celle A3 har du markeret med den grønne du ønsker der skal tælles
Avatar billede coolkey Nybegynder
18. december 2008 - 14:43 #3
Her er et andet lille eksempel:

Sub FindFarve()
    Dim intAntal As Integer
    Range("B1").Select
    Do Until IsEmpty(ActiveCell)
        If ActiveCell.Interior.ColorIndex = 10 Then intAntal = intAntal + 1
        ActiveCell.Offset(1, 0).Select
    Loop
    Range("A2").Select
    ActiveCell = intAntal
End Sub
Avatar billede lennert-f Nybegynder
19. december 2008 - 11:39 #4
Hej Tida Optællingen virker fint, men det sker ikke automatisk når der ændres på antallet af grønne felter. Jeg skal ind og ændre i "Formel Linien" før den opdatere. Er der en løsning på dette?

Til CoolKey - Jeg kan ikke få den til at virke. Er der noget info som jeg ikke har modtaget. Vis evt. eks.

Lennert
Avatar billede tida Juniormester
19. december 2008 - 12:16 #5
Det lyder mærkeligt - Har du dine indstillinger sat til at beregning sker automatisk ?
Avatar billede coolkey Nybegynder
19. december 2008 - 16:30 #6
Mit eksempel kræver, at der står noget i felterne i kolonne B.
Avatar billede kabbak Professor
19. december 2008 - 19:10 #7
lennert-f > farveskift i en celle, trikker ikke en funktion, det gør kun ændring i en celle.

Men koden, som tida har sat ind, genberegner ved F9, så tryk der efter du har ændret farver.
Avatar billede lennert-f Nybegynder
22. december 2008 - 21:24 #8
Hej Tida - kan du ikke sende et svar så du få dine point?
Avatar billede tida Juniormester
29. december 2008 - 07:59 #9
Her er svar :-)
Avatar billede tida Juniormester
29. december 2008 - 07:59 #10
om igen