Avatar billede bluefish Praktikant
18. december 2008 - 11:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

VDSL versus SHDSL

Hej
Hvad skal jeg vælge og hvorfor?
Setup er 2 lokationer hvor den ene nu kører via SIMINN SHDSL (8/8) http://www.siminn.dk/internet/shdsl/ og den anden via TDC VDSL (20/10) http://erhverv.tdc.dk/publish.php?id=15334 . Førhænd kørte VDSL lokationen med SHDSL fra CyberCity (2/2) men det har kørt upåklageligt med VDSL'en! Nu er tiden så kommet til at kigge på om 8/8 forbindelsen skal nedlægges og i stedet erstattes af en VDSL på 20/10 eller muligvis en 15/15 hvis vi kan få det.
Der er en fast VPN i mellem de 2 lokationer og fra den lille lokation kører der IP telefoni ind vores hovedkontor. Derudover er der VPN forbindelser fra folks hjemmearbejdspladser, men det jo primært om aftenen kan komme trafik.
Mit spørgsmål er vil en 20/10 VDSL kunne løse opgaven eller skal man have en dyrer SHDSL forbindelse?
Avatar billede kashmir0999 Nybegynder
03. januar 2009 - 14:13 #1
Der er i og for sig ingen forskel på VDSL og SHDSL rent pingmæssigt. Du kan derfor kigge på de angivne hastigheder og sammenligne med dit behov, hvad der dækker bedst. Jeg vil vove den påstand at du får en mere stabil forbindelse hos TDC. Til gengæld ville jeg måske vælge det sted der kan tilbyde den højeste reelle upload da du har brug for denne til dine medarbejdere. Hold godt øje med hvad der kan garanteres, da dette langt fra hænger sammen med den reklamerede hastighed. Dette skyldes primært at begge løsninger benytter kobbernettet. Med svingende dæmpningsværdier er det svært at garantere en hastighed.
Avatar billede bluefish Praktikant
05. januar 2009 - 15:29 #2
Ok mange tak for dit svar hvis du smider er svar så får du point. Jeg satser på VDSLen på 20/10. Hvis det er helt skidt så har jeg fået lovning på at en FWA kan etableres på 1 uge. Jeg var bare lidt nervøs for om vi vil opleve en performance nedgang, grundet den store prisforskel der er på produkterne.
Avatar billede bluefish Praktikant
23. marts 2009 - 12:41 #3
Det har virker ganske upåklageligt :-)
lukket