Avatar billede leandernielsen Nybegynder
16. december 2008 - 16:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

DLookUp med asterix kriterie

Hej,

Jeg har gennemlaest forummet's indhold vedrorende DLookUp men jeg kan ikke finde noget der loeser mit problem.

Jeg vil lave en query hvor vaerdien i to felter fra to forskellige tabeller begge med person navne skal sammenlignes. Problemet er at i det ene felt er det kun efternavnet, mens der i den anden tabel er forskellige versioer af navne (F. Hansen, Frands Hansen, Hansen Frans, B2BHansen, etc.)

Hvis Hansen staar i den ene table skal querien finde alle felter hvor Hansen er en del af feltet.

Jeg har lavet denne expression men den virker ikke:

DLookUp("[Salesperson name]";"All Sales 2008 YTD";"[Field1] =" & "*[Field1]* & ")

Hvad er problemet?

Stefan
Avatar billede kabbak Professor
16. december 2008 - 16:15 #1
DLookUp("[Salesperson name]";"All Sales 2008 YTD";"[Field1] =" & "*" & [Field1] & "*")
Avatar billede kabbak Professor
16. december 2008 - 16:16 #2
Men jeg er nu ikke sikker på at det virker, da du har [Field1] på begge sider
Avatar billede leandernielsen Nybegynder
16. december 2008 - 16:21 #3
Jeg faar et tomt resultat
Avatar billede leandernielsen Nybegynder
16. december 2008 - 16:22 #4
Hvad kan jeg erstatte det ene Field1 med?
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2008 - 17:31 #5
I think you will find that = needs changing to LIKE

DLookUp("[Salesperson name]";"All Sales 2008 YTD";"[Field1] = '*"  & [Field1] & "*'")
Avatar billede kabbak Professor
16. december 2008 - 17:45 #6
Terry jeg tror at sørgeren har [Field1] i begge tabeller, så skal man vel have tabelnavnet med også.
Det mener jeg ikke man kan i DLookUp
Avatar billede terry Ekspert
16. december 2008 - 18:30 #7
"Det mener jeg ikke man kan i DLookUp"

Not sure myself.

But a sube select would do this trick if dlookup doesnt
Avatar billede leandernielsen Nybegynder
17. december 2008 - 09:27 #8
Jeg har kun Fiedl1 i den ene table.

Hvad skal Like erstatte?

DLookUp("[Salesperson name]";"All Sales 2008 YTD";"[Field1] Like '*"  & [Field1] & "*'")

Jeg kan ikke faa det til at virke??
Avatar billede leandernielsen Nybegynder
17. december 2008 - 09:49 #9
Jeg har lavet en vllokup i Excel og fundet det taettest match. Og ser ud til at virke ok. Men det er en alt for manuel process, og det kan kun lades ig goere fordi der i dette tilfaelde er faa (20-30) navne.

Saa hvis der er en der kender svaret vil det vaere en stor hjaelp!!
Avatar billede terry Ekspert
17. december 2008 - 09:56 #10
"Jeg har kun Fiedl1 i den ene table." How can that be? I see a field1 in the table [All Sales 2008 YTD] (first [field1] in Dlookup.

The last parameter is the same as a WHERE clause in SQL.

EXAMPLE: ..... WHERE [All Sales 2008 YTD].[field1] = TableInQuery.[field1]
Avatar billede terry Ekspert
17. december 2008 - 09:57 #11
I'll try that again.

"Jeg har kun Fiedl1 i den ene table." How can that be?

The last parameter is the same as a WHERE clause in SQL.

EXAMPLE: ..... WHERE [All Sales 2008 YTD].[field1] = TableInQuery.[field1]
Avatar billede leandernielsen Nybegynder
17. december 2008 - 10:17 #12
For at modvirke forvirringen, saa har jeg aendret Field1 til "Last Name"

Det vil sige at Salesperson name i den ene tabel skal matches med Last Name i den anden tabel. Jeg har nedenstaaende DLookUp men der kommer et tomt resultat:

DLookUp("[Salesperson name]";"All Sales 2008 YTD";"[Salesperson name] = '*" & [Last Name] & "*'")
Avatar billede terry Ekspert
17. december 2008 - 14:54 #13
if you can send me your dB then I can maybe see the problem.

ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede leandernielsen Nybegynder
20. januar 2009 - 11:15 #14
Jeg lukker spm.